BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Internetes úton az autó

Autója megvásárlására az emberek többsége mind a mai napig hosszasan készül: kiválasztja a stílusának és pénztárcájának legmegfelelőbb típust, dönt az autó színéről, felszereltségéről, és nem utolsósorban vágyik arra is, hogy a szerződés aláírását megelőzően alaposan körbe is járja, kipróbálja a kiszemelt járművet. Az internet - mint manapság az élet szinte valamennyi területén - ebben a folyamatban is mind nagyobb szerepet követel magának.

Az Ipsos-Reid Kanadában végzett felmérése szerint az internetkapcsolattal rendelkezők 63 százaléka használta már a világhálót autóvásárlással kapcsolatos információk felderítésére. Közvetlen kapcsolat ugyan nem mutatható ki, de tény, hogy a kanadaiak 38 százaléka vásárolt is autót a neten az elmúlt két esztendőben. Ez a két adat egymással összefüggésben azt az érzetet erősíti, hogy a gyártóknak, márkakereskedőknek és egyéb kiskereskedőknek kifizetődő lehet mind több információt közzétenni a világhálón.

A megkérdezettek többsége azonban az internetes értékesítési csatorna legkirívóbb hiányosságára is egyértelműen rávilágított: egy ilyen értékű vásárlás esetén ugyanis a vevőnek a közvetlen kontaktusra is szüksége van. A felmérésben szereplők több mint egyharmada hivatkozott erre a kérdésre mint súlyos hiányosságra, amelyet leginkább a használt autók beszerzésénél tartanak problémának. További 9 százalékuk hiányolja annak a lehetőségét, hogy kipróbálhassa a kiszemelt járművet, közel ugyanennyien pedig a közzétett információk nem kellő pontosságától tartanak. A vevők túlnyomó többsége - mintegy 90 százalékuk - azonban egyetért abban, hogy más úton a kínálat ilyen széles körű feltérképezésére nem volna lehetőségük. A leggyakrabban felkeresett internetes források, hirdetési újságok jelentős része magyarországi tartalommal is elérhető, de igen közkedveltek a márkakereskedők, illetve gyártók hivatalos honlapjai is.

Nem kisebb a jelentősége a világhálónak az USA gépjárműpiacán sem. A tengerentúlon értékesített, éves szinten 40 milliós nagyságrendű használt autó közel egyharmadát az interneten keresztül kutatják fel a vásárlók. A Jupiter Research szakértői szerint amennyiben a jelenlegi bővülő tendencia ilyen ütemmel marad fenn, 2008-ra az online autópiaci értékesítés volumene elérheti az 531 millió dollárt. Az internetről beszerezhető információk a vásárlási procedúra szinte valamennyi állomását befolyásolták. A megkérdezettek 77 százaléka keresett információt a világhálón, egyharmaduk pedig az interneten keresztül állította össze autójának kívánt felszereltségét. A helyzet a felmérések szerint egészen hasonló Ausztráliában és Nagy-Britanniában is. A közvélemény-kutatók azonban a felkeresett honlapok egy igen fontos hiányosságára is felhívják a figyelmet: a felmérésben szereplő oldalak mindössze 59 százaléka tartalmazott közvetlen kapcsolatot az ott hirdetett márkák kereskedőihez és még kevesebb rendelkezett pontos információkkal azok elérhetőségét illetően.

Magyarországon jelenleg nincs lehetőség arra, hogy interneten keresztül vásároljon valaki gépkocsit - derül ki lapunk internetes kutatásából. Elmondható, hogy a jelentősebb márkaképviseletek honlapjain részletes információk találhatók az adott cégről, a termékválasztékról, az értékesítői hálózatról. Az autókra vonatkozó pontos műszaki adatok, színválaszték is helyet kap a legtöbb honlapon, de egyik képviseletnél sem található olyan felület, amelyről kiválasztás után a megfelelő modell megrendelhető, esetleg a vételár is kifizethető.

Biztató kezdeményezések azért akadnak, jó példa erre a Renault Hungária, melynek honlapján a tervező menüpontban a modell kiválasztása után a felkínált választási lehetőségeken végighaladva minden érdeklődő az igényeinek megfelelő autót állíthatja össze, és regisztráció után a kiválasztott gépkocsi árát is megtudhatja. Arra azonban nincs lehetőségük a leendő vásárlóknak, hogy a megálmodott autót a választott felszereltséggel interneten keresztül lefoglalják. Hasonlóan működik a Peugeot honlapján található új autó konfigurátor is, azonban ezen az oldalon az érdeklődő azonnal meg is tudhatja az általa kiválasztott autó vételárát, sőt a szolgáltatást kibővítették nyomtatási és elektronikuslevél-küldési funkcióval is.

Remélhetőleg innen már nem tart sokáig megtenni a következő lépést, ami azt jelentené, hogy az e-mail közvetlenül a vásárló által kiválasztott márkaképviselethez kerül, jelentős mértékben lerövidítve ezzel az autóvételt megelőző procedúrát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.