Tavaly egy London melletti repülőtéren a taxiba beszállva azon elmélkedtem: miért éri meg a sofőrnek a digitális helymeghatározó és az útvonaltervező a műszerfalra akasztva? Gyors választ kaptam: rövidebb, kerülő utakon jutottunk el sokkal gyorsabban a célhoz, kikerülve a dugókat. Később, több háttérjelentésből is kitűnt, hogy az autógyártók nagyon jól felmérték a célközönséget, és meglehetősen sokat költenek az eszközfejlesztőkkel való együttműködésre.
A Frost & Sullivan nemrég közzétett felmérése szerint az autógyártók tavaly 2,6 milliárd eurót költöttek a különböző információs és szórakoztató berendezések elhelyezésére, illetve ezek fejlesztésére. Több mint 13 millió eszközt vagy berendezést adtak el. Az előrejelzések hihetetlen tempót sejtenek: 2010-ben már 9,2 milliárd eurót érnek majd a beépített és eladott eszközök és azok tökéletesítése.
A BMW új, hetes sorozatában nem kevesebb mint 700 funkciót lehet aktiválni a már-már pilótafülkék kapcsolókavalkádját produkáló műszerfalakról és a középkonzolról. Szakértők úgy látják, hogy ez a szám már nem nagyon nőhet, a pilótafülkékhez hasonló autóbelsőkben továbbra is a digitális ketyeréké lesz a fő szerep, ezek teljesen leváltják a ma még tömeges analóg berendezéseket. Biztosra veszik, hogy élre tör a DVD és lekörözi a minidiscet és a CD-t. Ezt segíti, hogy sokkal könynyebb kezelni, és a globális standardok is előbb születnek meg, mint annak idején a minidiscnél és a CD-nél. A vájt fülű autótulajdonosok igenis hajlandóak fizetni a rendkívüli hangminőségért, ezért a gyártók egymás után dobják piacra a csoda DVD-ket és az azt vezérlő központi digitális berendezéseket.
Kiemelkedő helyet foglalnak el a helymeghatározó és útvonaltervező masinák - véli a Frost & Sullivan. A sofőrök szeretnének még biztonságosabban és gyorsabban (nagyobb sebességgel is) célba érni. Az UMTS-sel megtámogatott digitális térképek sohasem látott fejlődés előtt állnak. Tavaly a legmagasabb osztályú autóknál mind kedveltebb navigációs eszközökből 2,8 millió darabot adtak el, ez 1,3 milliárd eurós bevételt hozott. A fejlettebb marketingnek köszönhetően ezek az eszközök utat találnak maguknak az alacsonyabb osztályok vásárlói felé is, így 2010-ig megnégy-szereződhet a navigációs piac - állítják a szakértők.
Kissé óvatosak az elemzők a műholdas rádiók esetében. Itt lassabb az áttörés, az első, nagyobb szállítmányra még három évet kell várni, és az egész autós infotainment ágazatból 2010-re csak 1,8 százaléknyi részesedést jósolnak ennek a részterületnek.
Az egész piac rendkívül széles, a rendszerintegrátoroktól kezdve a hangfal-specialistákig több száz cég van jelen. A nagyobb alapegységek piacán viszont csupán tíz világcég rúg labdába. A luxusautók kategóriájában a gyártók arra törekednek, hogy egyedi kivitelű, formatervezett interface-eket és vezérlőegységet alkossanak, amelyek integrálják a fűtést, a hűtést, a légkondicionálást, a szórakoztatást és az alap vezetési funkciókat.
A Frost & Sullivan mérnökei szerint az lenne a kívánatos, ha a hagyományos szórakoztatóelektronikai cégek (például a Sony, a Philips, a Samsung) sokkal intenzívebben tárgyalnának az autógyárakkal, s közösen fejlesztenék ki az újabb és újabb műszaki csodákat. Erre egyébként már több jó példa is van, legutóbb a Sony kötött egyezményt erről a Magyarországon is jelen lévő Visteon óriás vállalattal, amely a Fordról vált le, ám ma is annak egyik legnagyobb elektronikai beszállítója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.