BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindentudó műszerfalak

Tavaly egy London melletti repülőtéren a taxiba beszállva azon elmélkedtem: miért éri meg a sofőrnek a digitális helymeghatározó és az útvonaltervező a műszerfalra akasztva? Gyors választ kaptam: rövidebb, kerülő utakon jutottunk el sokkal gyorsabban a célhoz, kikerülve a dugókat. Később, több háttérjelentésből is kitűnt, hogy az autógyártók nagyon jól felmérték a célközönséget, és meglehetősen sokat költenek az eszközfejlesztőkkel való együttműködésre.

A Frost & Sullivan nemrég közzétett felmérése szerint az autógyártók tavaly 2,6 milliárd eurót költöttek a különböző információs és szórakoztató berendezések elhelyezésére, illetve ezek fejlesztésére. Több mint 13 millió eszközt vagy berendezést adtak el. Az előrejelzések hihetetlen tempót sejtenek: 2010-ben már 9,2 milliárd eurót érnek majd a beépített és eladott eszközök és azok tökéletesítése.

A BMW új, hetes sorozatában nem kevesebb mint 700 funkciót lehet aktiválni a már-már pilótafülkék kapcsolókavalkádját produkáló műszerfalakról és a középkonzolról. Szakértők úgy látják, hogy ez a szám már nem nagyon nőhet, a pilótafülkékhez hasonló autóbelsőkben továbbra is a digitális ketyeréké lesz a fő szerep, ezek teljesen leváltják a ma még tömeges analóg berendezéseket. Biztosra veszik, hogy élre tör a DVD és lekörözi a minidiscet és a CD-t. Ezt segíti, hogy sokkal könynyebb kezelni, és a globális standardok is előbb születnek meg, mint annak idején a minidiscnél és a CD-nél. A vájt fülű autótulajdonosok igenis hajlandóak fizetni a rendkívüli hangminőségért, ezért a gyártók egymás után dobják piacra a csoda DVD-ket és az azt vezérlő központi digitális berendezéseket.

Kiemelkedő helyet foglalnak el a helymeghatározó és útvonaltervező masinák - véli a Frost & Sullivan. A sofőrök szeretnének még biztonságosabban és gyorsabban (nagyobb sebességgel is) célba érni. Az UMTS-sel megtámogatott digitális térképek sohasem látott fejlődés előtt állnak. Tavaly a legmagasabb osztályú autóknál mind kedveltebb navigációs eszközökből 2,8 millió darabot adtak el, ez 1,3 milliárd eurós bevételt hozott. A fejlettebb marketingnek köszönhetően ezek az eszközök utat találnak maguknak az alacsonyabb osztályok vásárlói felé is, így 2010-ig megnégy-szereződhet a navigációs piac - állítják a szakértők.

Kissé óvatosak az elemzők a műholdas rádiók esetében. Itt lassabb az áttörés, az első, nagyobb szállítmányra még három évet kell várni, és az egész autós infotainment ágazatból 2010-re csak 1,8 százaléknyi részesedést jósolnak ennek a részterületnek.

Az egész piac rendkívül széles, a rendszerintegrátoroktól kezdve a hangfal-specialistákig több száz cég van jelen. A nagyobb alapegységek piacán viszont csupán tíz világcég rúg labdába. A luxusautók kategóriájában a gyártók arra törekednek, hogy egyedi kivitelű, formatervezett interface-eket és vezérlőegységet alkossanak, amelyek integrálják a fűtést, a hűtést, a légkondicionálást, a szórakoztatást és az alap vezetési funkciókat.

A Frost & Sullivan mérnökei szerint az lenne a kívánatos, ha a hagyományos szórakoztatóelektronikai cégek (például a Sony, a Philips, a Samsung) sokkal intenzívebben tárgyalnának az autógyárakkal, s közösen fejlesztenék ki az újabb és újabb műszaki csodákat. Erre egyébként már több jó példa is van, legutóbb a Sony kötött egyezményt erről a Magyarországon is jelen lévő Visteon óriás vállalattal, amely a Fordról vált le, ám ma is annak egyik legnagyobb elektronikai beszállítója.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.