BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új szolgáltató, régi szám

Együttvéve több milliárd forintos beruházást igényel majd a távközlési szolgáltatóktól a számhordozhatóság bevezetése. A vezetékes szolgáltatóknál tarthatónak vélik a kormányrendeletben meghatározott határidőt, a mobilszolgáltatók azonban a törvényi szabályozás hiánya miatt nagy valószínűséggel csak jókora késéssel tudják nyújtani a szolgáltatást az előfizetőik számára.

A hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvény - az uniós irányelvekhez igazodóan - a verseny segítésére és élénkítésére elrendelte a vezetékes távbeszélő szolgáltatók számára a számhordozhatóság bevezetését akkor, ha előfizetőjük szolgáltatót változtat földrajzi helyének megváltoztatása nélkül. A kormány 2003 júliusában elfogadta a számhordozhatóság alkalmazásának szabályairól szóló előterjesztést, amely a távközlési szolgáltatók számára megteremti a jogszabályi hátteret a számhordozhatóság bevezetéséhez szükséges beruházások megkezdéséhez. A kormányrendelet értelmében 2004. január 1-jétől a vezetékes távközlési szolgáltatók számára kötelezővé válik a számhordozhatóság biztosítása. A számhordozhatóság technológiai megvalósítása jelentős feladat valamennyi szolgáltató számára, mivel a jelenleg használt különböző rendszerek - kapcsolási, számlázó, nyilvántartó stb. - egyidejű átalakítására lesz szükség a szolgáltatás bevezetéséhez. Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium számításai szerint a cégeknek körülbelül 2,5-3 milliárd forintot kell majd költeniük a szolgáltatás bevezetésére, de ebből az összegből a minisztérium 800 millió forintot átvállal. A számhordozás megvalósításával kapcsolatban a távközlési vállalatoknak több szinten - műszaki, adatbázis, folyamatvezérlés - kell megoldásokat találniuk - mondta el kérdésünkre Plank György, a Siemens szakembere. Rámutatott, hogy a feladat műszaki megoldása a telefonközpontokra, illetve mobilszolgáltatók esetén a mobil kapcsolóközpontokra hárul. Ez általában egy szabványfunkció, ami már vagy benne van az egyes központokban, és ebben az esetben elég csak aktiválni őket, vagy pedig utólag, egy programcsomag formájában kell azt azokba beépíteni. Mindkét esetben a szoftver szállítóspecifikus, emiatt nem várható, hogy bármelyik vállalatnál külső megoldási lehetőségeket keressenek, minden bizonnyal a korábbi szállítókra bízzák a műszaki rész megoldását. Más a helyzet a számhordozással kapcsolatos adatbázis és a folyamatot vezérlő rendszer esetén. A számhordozás megvalósítására több megoldás is létezik Európában.

Míg Belgiumban és Olaszországban az úgynevezett elosztott modell alapján oldották meg a szolgáltatás bevezetését, addig például Svédországban és Portugáliában egy központi adatbázis létrehozása szolgált megoldásul - mondta el Szuhai Gusztáv, az Oracle Hungary Kft. távközlési és médiaüzletág igazgatója. Magyarország a központosított megoldást választotta, mondták el a szakértők. A módszer lényege, hogy minden, számhordozási igényt bejelentő (portoló) előfizető bekerül egy központi adatbázisba (Nemzeti Referencia Adatbázis), melyhez az összes szolgáltató kapcsolódik, és adatokat ad, illetve kap ebből az adatbázisból, így a számhordozást választott előfizetők hívásakor az egyes távközlési cégek a központ adatai alapján tudják lebonyolítani a hívás kapcsolását - tudtuk meg Tóth András Mihálytól az Oracle szakértőjétől. Hozzátette, a megfelelő folyamatvezérlő rendszer alkalmazásával a számhordozást kért ügyfél felé irányuló hívás lebonyolítása minimális mértékben, legfeljebb 1-2 másodperccel nő meg. Magyarországon több társaság is rendelkezik olyan folyamatvezérlő alkalmazással, mely képes a számhordozással kapcsolatos feladatok kezelésére, így nemcsak az ügyfelek választhatnak a szolgáltatók között, hanem az utóbbiak is a megoldásszállítók között.

A folyamatvezérlő szoftverek megvásárlása és üzemeltetése legfeljebb néhány tíz millió forintjába kerülhet a telefontársaságoknak. A számhordozhatóságra való átállás valamennyi olyan távközlési szolgáltatótól együttműködést igényel majd, akinek hálózata és erre vonatkozóan összekapcsolási szerződése van másokkal. Ennek a hálózatos együttműködésnek lehet olyan része is, amelyet néhány szolgáltató esetleg közös projektben valósít meg és üzemeltet majd a jövőben. A számhordozhatóság bevezetésével kapcsolatos kérdésünkre a Matávnál elmondták, hogy a cég kedvezően értékeli a rendelet megjelenését. Az előírások teljesítése ugyan jelentős beruházást jelent majd a vállalatnál, külön forrás előteremtésére azonban nem lesz szükség, mert a társaság az éves beruházási keretéből fedezni tudja az átállás költségeit. A Matáv a jelenlegi rendszerszállítóit fogja megbízni az átálláshoz szükséges műszaki megoldások kifejlesztésével és bevezetésével, a rendszer üzemeltetéséről pedig saját maga gondoskodik.

A számhordozhatóságra való átállással kapcsolatban a vállalaton belüli új szervezeti egység létrehozását nem tervezik, de az új szolgáltatás megvalósítása során mindenképpen szükség lesz új munkafolyamatok kialakítására - közölték a társaság illetékesei. A mintegy félmillió előfizetővel rendelkező Invitelnél érdeklődésünkre közölték, hogy a számhordozhatóság bevezetésétől jelentős előfizetőiszám-növekedést nem várnak, de vizsgálják, hogy a változások kapcsán mégis milyen új konstrukciókkal tudnák növelni előfizetőik számát. A törvényi előírások teljesítéséhez szükséges műszaki, technológiai beruházások, fejlesztések megvalósításához a társaságnál előreláthatólag 4 hónapra lesz szükség. Az Invitelnél azzal számolnak, hogy a számhordozhatóság bevezetésével kapcsolatban módosítani kell majd az általános szerződési feltételeket és a többi távbeszélő-szolgáltatóval fennálló szerződések is revízióra szorulnak majd.

Az elsősorban az üzleti előfizetők piacán jelen lévő Pantel Rt.-nél elmondták, hogy hálózatukon belül a földrajzi számhordozhatóság bevezetése komplex fejlesztést igényel - mondta el érdeklődésünkre Bárányné dr. Süle Gabriella, stratégiai és üzletpolitikai igazgató. Szállítóikkal már megkezdték a tárgyalásokat, de mindenképpen olyan megoldást keresnek, mely a minimális funkcionalitáson túlmenően az üzleti lehetőségek kihasználására is lehetőséget teremt. Mivel már működő rendszerek kiegészítését kell majd megoldani, elsősorban a már bevált szállítókat versenyeztetik majd. A Pantel Rt.-nél, a többi vezetékes szolgáltatóhoz hasonlóan, nem számítanak jelentős előfizetőiszám-növekedésre, de hangsúlyozták, hogy az üzleti kommunikáció területén számukra az éves vásárlás a döntő elem. Ezzel kapcsolatban közölték még, számítanak arra, hogy megvalósul az állami szektorban a távbeszélő-közbeszerzés.

Mivel a számhordozhatóság bevezetéséhez szükséges rendszerelemek a társaság hálózatának és az it rendszerének részei, a többi vezetékes távközlési szolgáltatóhoz hasonlóan, a Pantelnél sem tervezik külső szállítók bevonását. A számhordozhatóság megteremtése milliárdos nagyságrendű beruházást igényel, és a mobilszolgáltatók felkészüléséhez legalább egy év szükséges a vezetékes számhordozhatóság bevezetésétől számítva - derül ki a Pannon GSM Távközlési Rt. lapunkhoz eljuttatott közleményéből. A mobilszolgáltatónál úgy vélik, hogy mielőtt komolyabb beruházásba kezdenének, pontos törvényi szabályozásra van szükség, hiszen a mobilszolgáltatókra vonatkozóan ez még nem készült el. Emellett mindenképpen hasznos információt adhatnak a vezeték nélküli szolgáltatók számára a vezetékes szolgáltatók tapasztalatai.

Hasonló állásponton van a Westel 900 Mobil Távközlési Rt. is, mivel egyelőre egyetlen dolog biztos, a végcél, azt viszont nem lehet tudni, hogy milyen jogszabályi keretek között kell azt megvalósítani - válaszolta kérdésünkre Maradi István, a társaság szolgáltatás fejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettese. Hozzátette még, hogy véleménye szerint a szabályozás késése miatt a mobilszolgáltatóknál jelentősen eltolódik majd a számhordozhatóság bevezetése. Mint a többi vállalatnál, a Westelnél is módosítani kell valamennyi szolgáltatást, ami rengeteg erőforrást és időt igényel majd, és arra törekednek, hogy a már bevált szállítókkal együttműködve oldják meg a szolgáltatás bevezetését. Maradi István szerint a számhordozhatóság bevezetése nem számít igazi versenyt eldöntő tényezőnek a jelenleg is nagyon kiélezett piaci helyzetben. Ellenkező véleményének adott hangot Marchhart Pál, a Vodafone Magyarország Rt. távközlés-politikai igazgatója, aki kérdésünkre elmondta, hogy a társaságnál a számhordozhatóság megjelenésével párhuzamosan határozott előfizetői szám növekedésre számítanak. Mint közölte, a szolgáltatóváltás nagymértékben leegyszerűsödik, és így a fogyasztók számára vonzóbb megoldásokat kínáló szolgáltatók megerősíthetik piaci pozíciójukat. A társaságnál arra készülnek, hogy az EU-csatlakozással egy időben megjelenik a szolgáltatás Magyarországon is, bár a konkrét előkészületekkel kapcsolatban Marchhart Pál csak annyit tudott elmondani, hogy a fogyasztók számára a legkevesebb bonyodalmat okozó megoldás megtalálására törekednek. A távközlési szolgáltatók megkérdezése után a számhordozhatóság bevezetésével kapcsolatban kialakult összkép nagyon ellentmondásos. A vezetékes szolgáltatók piacán előrehaladottabb a felkészülés, hiszen számukra vészesen közeleg a bevezetés határideje, de a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a piaci erőviszonyokban számottevő változás nem várható a szolgáltatás bevezetésétől, hiszen például Svédországban a számhordozást kérő előfizetők mindössze 5 százaléka használ vezetékes telefont.

Nehezebb helyzetben vannak a mobilszolgáltatók, hiszen a rájuk vonatkozó magyar szabályozás még nem született meg, az Európai Unióban azonban előírás a szolgáltatás biztosítása, tehát elvileg 2004. május 1-jéig nekik is meg kellene oldani a számhordozásra való átállást. A szolgáltatók jelenlegi felkészültsége azonban azt vetíti előre, hogy a májusi határidő nem lesz tartható. Érdekes a mobilszolgáltatók eltérő véleménye a szolgáltatás esetleges versenymódosító hatásáról is, mivel a tapasztalatok azt mutatják, hogy a számhordozást elsősorban a mobilos társadalom veszi igénybe, ami azt mutatja, hogy hozzájárulhat a piaci erőviszonyok megváltozásához.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.