BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdos céges portálpiac

Napjainkban egyre több nagyvállalat ismeri fel a vállalati portálok stratégiai fontosságát, az ilyen jellegű megoldások piaca a következő két évben mintegy 20 százalékkal nőhet. A nemzetközi vállalkozások jövő évre tervezett informatikai beruházásaiban első helyen szerepel a céges portál kialakítása. Jövőre a piac összesített értéke elérheti az 1,1 milliárd dollárt is.

A vállalati portált rendelők egyre komolyabb igényeket, kívánságokat fogalmaznak meg a fejlesztőknek. Egyértelmű az igény, hogy a vállalati portál úgy lássa el funkcióit, hogy különböző nem kompatibilis rendszerekkel dolgozó felhasználók is gond nélkül tudjanak közös alkalmazásokat használni. Az elkészült webes felületek nem mindig igazolják a hozzájuk fűzött reményeket. Ennek oka, hogy az azokat megrendelő társaságok sokszor koncepció nélkül és elhamarkodottan kezdenek bele a fejlesztésbe. A webes felület kialakítása előtt magát a vállalatot is képessé kell tenni a portál befogadására. Szükség van többek között az elvárások pontos körülírására, az annak későbbi használatában szerepet vállalók igényeinek alapos felmérésére, a bevezetésével feleslegessé váló korábbi vállalati funkciók átszervezésére. Fontos meghatározni például, hogy a vállalat mely egységeit vonják be a fejlesztési folyamatba, pusztán a számítástechnikusokra bízni ugyanis a kérdést meglehetős felelőtlenségnek tűnik. A személyzeti részleg vagy a vállalati kommunikációért felelős egység a cégnek rendszerint jó, ha beleszólási joggal rendelkezik a munkafolyamatba. Elképzelhető, hogy a portál kifejezetten valamely részleg munkájának segítésére létesül, ez esetben ennek a részlegnek a tanácsai, illetve elvárásai mindenképp szerephez kell jussanak a program kialakítása során. Végül nem elhanyagolható szempont, hogy egy ilyen portál elkészítése még ma is jelentős költséggel jár. Éppen ezért jó, ha a pénzügyi részleg is kontrollt gyakorolhat a folyamatok felett. Magának a portálnak a megvásárlása és üzembe helyezése csak ezt követően történhet meg.

A vállalati portálok mára messze meghaladták a velük szemben a kezdeti időkben támasztott kívánalmakat, és az alkalmazottak (B2E), a végfelhasználók (B2C) és az üzleti partnerek (B2B) irányában fejlődnek tovább. Jóllehet e három terület fejlesztésére egyaránt szüksége van a vállalatok többségének, ezek összehangolása nem kis bonyodalmakkal jár együtt. A nehézségek elsősorban nem technikai jellegűek, sokkal inkább a különböző célközönségnek szánt információk megfelelő rendszerezése jelent nehézséget. A Meta Group becslései szerint a portálfejlesztők, éppen azért, hogy az egyes területeken a maximumot nyújthassák, a legtöbbször e három terület valamelyikére szakosodnak. Mindegyikük más képességeket kíván meg a rendszertől: míg például a fogyasztóknak szánt elsősorban a tartalomra, a személyes jellegre, a szolgáltatások minél szélesebb körének elérhetővé tételére fokuszál, addig az üzletfeleknek szóló alkalmazások az adatbázi-sok összehangolására helyezik a nagyobb hangsúlyt. A különböző megoldások egységes formában való megjelenítése gyakran a rendszer felhasználói szemmel tekintett bonyolultságának növekedését eredményezi.

A vállalati portálok számának növekedése azonban számos új kérdést is felvet a megoldásszállítók és a megrendelők számára egyaránt, melyekre végleges megoldást csak a jövőben remélhetünk. Ilyen jellegű probléma például az is, hogy jelenleg még nem építhető be a vállalatok teljesítményértékelő metodikájába a portálok üzleti tevékenységre gyakorolt hatásának mérése.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.