BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Online reklám takarékon

Az idén mintegy 18-20 százalékkal bővül a nettó online médiaköltés - derül ki a Red-stars felméréséből. Tavaly júniusban a médiatulajdonosok még 1,8-2 milliárd forint nettó (befolyó, ügynökségi jutalékokkal, kedvezményekkel csökkentett) reklámköltést vártak a 2003. év online médiapiacától. 2003 nyarán az idei évre vonatkozó prognózisok (az első fél év tapasztalatait is számításba véve) már csak 1,5-1,8 milliárd forintról szólnak. A 2002-re becsült 1,3-1,5 milliárd forinthoz képest viszont mindezek alapján is a piac 18-20 százalékos bővülését vetítik előre az év végéig. Így általánosságban elmondható, hogy eltűnt a csodaváró hangulat, a várakozások és a végül megvalósuló költések közötti különbség csökkenő tendenciát mutat.

A legtöbb válaszadó a napi közszükségleti cikkeket (FMCG) gyártó ágazatot jelölte meg fő húzóerőként, de az elköltött forintokból továbbra is jelentős a részesedése a távközlésnek, a bankszektornak, valamint az autóiparnak.

A bevételek leginkább az informatikai iparágból maradtak el, bár sokak szerint ezen a területen kedvező változások tapasztalhatóak. A felmérés érdekessége, hogy az autóipart és a bankszektort az internetes médiaköltések szempontjából legalább annyian sorolták a visszaeső, mint a növekvő részaránnyal rendelkezők táborába, ami nem a költés csökkenését, sokkal inkább a kampányok során használt médiafelületek közötti átrendeződést sejteti.

A médiatulajdonosokhoz reklámbevételeik mintegy fele már online ügynökségeken keresztül érkezik, a klasszikus ügynökségek és azok online részlegei a költés egyharmadát, a közvetlen ügyfelek mintegy 15 százalékát teszik ki. A médiatulajdonosok növekedést várnak a nagyobb méretű hirdetések területén. Tapasztalataik szerint komoly hangsúlylyal szerepelnek a médiatervekben a szponzorációk is.

Ami a jövőt illeti, a médiatulajdonosok további jelentős bővülést várnak a piactól.

Az internetes reklámpiacról szóló felmérését 2001 őszén indította el a Red-stars Magyarországon. A felmérés célja, hogy - legalább félévente - átfogó képet adjon a hazai internetes reklámpiac változásairól, elsősorban a médiatulajdonosok szemszögéből. A felmérésben általában 12-15 internetes médiatulajdonos vesz részt, melyek együttes piaci részesedése saját és a Red-stars becslései szerint is eléri a 90 százalékot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.