A magyarországi informatikai piac egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a következő években is a tevékenységkihelyezés, az it-outsourcing lesz - hangsúlyozza a magyar informatikai piac jövőjét elemző összeállításában a Pierre Audoin Consultants piackutató és stratégiai tervező cég. A piackutató előrejelzése szerint 2003-ban mintegy 145 millió eurót költenek a magyarországi vállalatok tevékenység kihelyezésre és adatfeldolgozásra, ami a teljes magyar it-ágazat 1,4 milliárd eurós forgalmának közel egytizedét jelenti.
Az outsourcing vonatkozhat irodai hardverek üzemeltetésére, különböző szoftverek támogatására, és egyre általánosabbá válik az üzleti folyamatok kiszervezése is.
A hardvereszközök üzemeltetése outsourcing keretében jelenleg inkább a nagyobb vállalatokra jellemző, de jó megoldás lehet a szerényebb anyagi lehetőségekkel bíró kisvállalkozások számára is, így juthatnak olcsóbban jobb minőségű irodai eszközökhöz is - emeli ki Török F. László, az irodatechnikai eszközöket forgalmazó Canon Hungária Kft. marketingkommunikációs vezetője. Hozzátette: az outsourcing keretében a vállalat termékeit többnyire a színes nyomtatást igénylő területeken - nyomdák, reklámstúdiók, másolószalonok -, illetve a pénzügyi szektorban, nagy irodai beruházások esetén veszik igénybe. A Canon új szerződéseinek közel 50 százalékát már az outsourcingmegállapodások teszik ki. Míg az irodai hardvereszközök - nyomtatók, másolók, személyi számítógépek, szerverek - üzemeltetésének kiszervezése egyaránt hasznos lehet a kis-, közép- és nagyvállalatok számára, addig az üzleti folyamatok kihelyezése méretgazdaságossági okok miatt elsősorban a nagyvállalatokra jellemző. Magyarországon azonban még a nagyvállalati szférában is nagyon ritka a különböző it-tevékenységek, illetve üzleti folyamatok kihelyezése - hangsúlyozta Szakál László, az amerikai székhelyű Electronic Data Systems (EDS) magyarországi leányvállalatának értékesítési igazgatója.
Az EDS munkatársa az uniós csatlakozás kapcsán azonban jelentős fellendülésre számít ezen a területen. Szakál László több tényezőt is megemlített, melyek hátráltatják a forma magyarországi elterjedését. Problémát jelent a piac viszonylagos kis mérete, hiszen nagyon kevés Magyarországon az olyan méretű vállalat, amelynek már megérné az egyes tevékenységek kiszervezése. Az ügyfelek gyakran bizalmatlanok a külső szolgáltatókkal szemben, mivel úgy vélik, hogy üzleti folyamataik egyediek, eltérő módon működnek, mint más vállalatok, pedig ezen folyamatok nagy része szabványosítható.
A magyar piacon az outsourcingszolgáltatóknak meg kell birkózniuk egyes szektorspecifikus nehézségekkel is - mutatott rá az EDS munkatársa. Kiemelte a pénzügyi szektort, melynek képviselői az egyik legjelentősebb üzletifolyamat-kihelyezők. Számukra ez a megoldás számos, nem forintosítható előnnyel is jár, mint például a folyamatok átláthatósága, az üzleti folyamatokkal kapcsolatos kockázatok csökkentése, illetve átterhelése a szolgáltatóra. A pénzügyi szektor tagjai számára azonban jelentős visszahúzó erő, hogy jelenleg 25 százalékos áfa terheli a külső szolgáltatások vásárlását, ami komoly többletköltséget jelent számukra.
A nagy nemzetközi cégek magyarországi leányvállalataihoz képest némileg eltérő problémákkal kell szembenézniük a magyar szolgáltatóknak. Alapvető elvárás a megbízók részéről a referenciák feltüntetése, ami részben amiatt, hogy Magyarországon még nincs számottevő múltja ennek a tevékenységi formának, részben pedig a magyar piac szűkössége miatt, viszonylag nehéz feladat elé állítja a magyar cégek jelentős részét - mondja Varga Miklós, az Evolit Rt. értékesítési tanácsadója. A cég a KFKI csoport tagjaként viszonylag szerencsés helyzetben van, hiszen a jelentős múlttal, komoly háttérrel rendelkező informatikai szolgáltató csoport neve többnyire garanciát jelent a legtöbb ügyfél számára - tette hozzá Varga Miklós.
Az Evolit Rt. munkatársa úgy véli, rendkívül fontos lenne ezen a területen is a marketing erősítése, hiszen ez lehet az az eszköz, amelylyel meg lehetne teremteni a szolgáltatást megvásárlók bizalmát az outsourcing iránt. A nagy nemzetközi vállalatokkal szemben előnyt jelenthet a magyar cégek számára a hazai viszonyok pontos ismerete, a nagyobb rugalmasság, illetve a kedvezőbb szolgáltatási díjak - válaszolta kérdésünkre Varga Miklós.
A nehézségek ellenére gyors fejlődésnek indulhat Magyarországon az outsourcingpiac. Szakál László szerint a helyben rendelkezésre álló, jól képzett szakembergárda, a viszonylag fejlett infrastruktúra, a politikai stabilitás, a kedvező földrajzi helyzet olyan tényezők, melyek a jövőben egyre több vállalatot ösztönöznek majd arra, hogy Magyarországon összpontosítsák regionális, illetve európai érdekeltségeik támogató központjait. A további hatékonyságnövelést és költségcsökkentést pedig az eredményezheti, hogy ezeket a támogató központokat a későbbiekben nem a cégek saját maguk üzemeltetik majd, hanem átadják azok menedzselését, fenntartását az elsődlegesen outsourcinggal foglalkozó szolgáltatóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.