BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szerveződő kiszervezés

A hazai informatikai piac meghatározó ágazata a következő években is a tevékenységkihelyezés, az it-outsour-cing lesz. Szakértők szerint a magyar cégek az idén mintegy 145 millió eurót költenek tevékenységkihelyezésre és adatfeldolgozásra. A nagyobb lendületű növekedésnek egyelőre azonban gátja a tapasztalat hiánya, a kis piac és a szolgáltatás magas áfája.

A magyarországi informatikai piac egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a következő években is a tevékenységkihelyezés, az it-outsourcing lesz - hangsúlyozza a magyar informatikai piac jövőjét elemző összeállításában a Pierre Audoin Consultants piackutató és stratégiai tervező cég. A piackutató előrejelzése szerint 2003-ban mintegy 145 millió eurót költenek a magyarországi vállalatok tevékenység kihelyezésre és adatfeldolgozásra, ami a teljes magyar it-ágazat 1,4 milliárd eurós forgalmának közel egytizedét jelenti.

Az outsourcing vonatkozhat irodai hardverek üzemeltetésére, különböző szoftverek támogatására, és egyre általánosabbá válik az üzleti folyamatok kiszervezése is.

A hardvereszközök üzemeltetése outsourcing keretében jelenleg inkább a nagyobb vállalatokra jellemző, de jó megoldás lehet a szerényebb anyagi lehetőségekkel bíró kisvállalkozások számára is, így juthatnak olcsóbban jobb minőségű irodai eszközökhöz is - emeli ki Török F. László, az irodatechnikai eszközöket forgalmazó Canon Hungária Kft. marketingkommunikációs vezetője. Hozzátette: az outsourcing keretében a vállalat termékeit többnyire a színes nyomtatást igénylő területeken - nyomdák, reklámstúdiók, másolószalonok -, illetve a pénzügyi szektorban, nagy irodai beruházások esetén veszik igénybe. A Canon új szerződéseinek közel 50 százalékát már az outsourcingmegállapodások teszik ki. Míg az irodai hardvereszközök - nyomtatók, másolók, személyi számítógépek, szerverek - üzemeltetésének kiszervezése egyaránt hasznos lehet a kis-, közép- és nagyvállalatok számára, addig az üzleti folyamatok kihelyezése méretgazdaságossági okok miatt elsősorban a nagyvállalatokra jellemző. Magyarországon azonban még a nagyvállalati szférában is nagyon ritka a különböző it-tevékenységek, illetve üzleti folyamatok kihelyezése - hangsúlyozta Szakál László, az amerikai székhelyű Electronic Data Systems (EDS) magyarországi leányvállalatának értékesítési igazgatója.

Az EDS munkatársa az uniós csatlakozás kapcsán azonban jelentős fellendülésre számít ezen a területen. Szakál László több tényezőt is megemlített, melyek hátráltatják a forma magyarországi elterjedését. Problémát jelent a piac viszonylagos kis mérete, hiszen nagyon kevés Magyarországon az olyan méretű vállalat, amelynek már megérné az egyes tevékenységek kiszervezése. Az ügyfelek gyakran bizalmatlanok a külső szolgáltatókkal szemben, mivel úgy vélik, hogy üzleti folyamataik egyediek, eltérő módon működnek, mint más vállalatok, pedig ezen folyamatok nagy része szabványosítható.

A magyar piacon az outsourcingszolgáltatóknak meg kell birkózniuk egyes szektorspecifikus nehézségekkel is - mutatott rá az EDS munkatársa. Kiemelte a pénzügyi szektort, melynek képviselői az egyik legjelentősebb üzletifolyamat-kihelyezők. Számukra ez a megoldás számos, nem forintosítható előnnyel is jár, mint például a folyamatok átláthatósága, az üzleti folyamatokkal kapcsolatos kockázatok csökkentése, illetve átterhelése a szolgáltatóra. A pénzügyi szektor tagjai számára azonban jelentős visszahúzó erő, hogy jelenleg 25 százalékos áfa terheli a külső szolgáltatások vásárlását, ami komoly többletköltséget jelent számukra.

A nagy nemzetközi cégek magyarországi leányvállalataihoz képest némileg eltérő problémákkal kell szembenézniük a magyar szolgáltatóknak. Alapvető elvárás a megbízók részéről a referenciák feltüntetése, ami részben amiatt, hogy Magyarországon még nincs számottevő múltja ennek a tevékenységi formának, részben pedig a magyar piac szűkössége miatt, viszonylag nehéz feladat elé állítja a magyar cégek jelentős részét - mondja Varga Miklós, az Evolit Rt. értékesítési tanácsadója. A cég a KFKI csoport tagjaként viszonylag szerencsés helyzetben van, hiszen a jelentős múlttal, komoly háttérrel rendelkező informatikai szolgáltató csoport neve többnyire garanciát jelent a legtöbb ügyfél számára - tette hozzá Varga Miklós.

Az Evolit Rt. munkatársa úgy véli, rendkívül fontos lenne ezen a területen is a marketing erősítése, hiszen ez lehet az az eszköz, amelylyel meg lehetne teremteni a szolgáltatást megvásárlók bizalmát az outsourcing iránt. A nagy nemzetközi vállalatokkal szemben előnyt jelenthet a magyar cégek számára a hazai viszonyok pontos ismerete, a nagyobb rugalmasság, illetve a kedvezőbb szolgáltatási díjak - válaszolta kérdésünkre Varga Miklós.

A nehézségek ellenére gyors fejlődésnek indulhat Magyarországon az outsourcingpiac. Szakál László szerint a helyben rendelkezésre álló, jól képzett szakembergárda, a viszonylag fejlett infrastruktúra, a politikai stabilitás, a kedvező földrajzi helyzet olyan tényezők, melyek a jövőben egyre több vállalatot ösztönöznek majd arra, hogy Magyarországon összpontosítsák regionális, illetve európai érdekeltségeik támogató központjait. A további hatékonyságnövelést és költségcsökkentést pedig az eredményezheti, hogy ezeket a támogató központokat a későbbiekben nem a cégek saját maguk üzemeltetik majd, hanem átadják azok menedzselését, fenntartását az elsődlegesen outsourcinggal foglalkozó szolgáltatóknak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.