BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Interneten keresik a vásárlók kegyeit

Az idén már 6 milliárd forintos forgalmat is elérhet az online vásárlás Magyarországon. Mint sok egyéb dologban, a példa itt is az Egyesült Államokból érkezik, ahol rájöttek már arra is, hogy az internetes kereskedelem alakulása jelentős mértékben függ az internetes kereső motoroktól.



Az előrejelzések szerint 2003-ban Magyarországon az internetes áruházak összbevétele eléri a hatmilliárd forintot, ami ugyan elhanyagolható a hagyományos kereskedelem bevételeihez képest, azonban mindenképpen azt jelzi, hogy van már igény erre a szolgáltatásra.

Annak ellenére, hogy hazánkban még közel sem élvez akkora népszerűséget az interneten történő vásárlás, mint az Egyesült Államokban vagy Nyugat-Európában, tény, hogy évről évre nő az internetes áruházak forgalma. Az internetes kereskedelem fellendülése mögött a vásárlóerő növekedése és a vásárlási szokások átalakulása mellett fontos tényező, hogy az elmúlt időszakban a kormányzati és üzleti szféra erőfeszítéseinek köszönhetően jelentősen nőtt az internet elterjedtsége Magyarországon.

Bár napjainkban hazánkban a növekvő értékesítési adatok ellenére még viszonylag ritka, hogy a vásárlók az interneten keresztül, egy keresőbe beírt kulcsszó alapján találjanak rá arra az üzletre, vállalkozásra, mely az igényeiket kielégítheti, a tengerentúlon egyre komolyabb méreteket ölt az ilyen jellegű üzletelés. A módszer gyors, rendkívül hatékony és takarékos, hiszen otthonról vagy az irodából intézhető a vásárlás.

Ahogy egyre fontosabbá válik és egyre nagyobb forgalmat realizál az internetes kereskedelem, úgy lesz kulcstényező azok számára, akik valamit értékesíteni akarnak az interneten keresztül, hogy termékeikre, oldalaikra rábukkanjanak az érdeklődők. Ahhoz, hogy a reménybeli vevők megtalálják az eladók oldalait, az kell, hogy az internetes keresők találati listáin minél jobb pozícióba kerüljenek ezek a honlapok.

Kétségbevonhatatlan tehát, hogy az interneten belül kulcsszerepet játszanak az olyan internetes keresőmotorok mint a Google vagy a Yahoo!. Az internetes keresők népszerűségét jól mutatja, hogy 2003. júniusban, mindössze egy hónap alatt az érdeklődők 5,5 milliárd keresést futtattak a világhálón.

Szakértők szerint azonban az internetes keresők használói egyre gyakrabban már nemcsak információk után kutatnak, hanem általánossá kezd válni az is, hogy vásárlási szándékkal gépelnek be kulcsszavakat a különböző keresőprogramokba. Az internetes keresők szerepét a kereskedelemben az is mutatja, hogy napjainkra az online vásárlások 25 százaléka már ilyen módon indul el. Mivel statisztikák szerint a legtöbb ember az internetes keresők első harminc találatát nézi csak meg, azok a szolgáltatók, értékesítők, akiknek oldalait például a Google csak 43.-nak rangsorolja, gyakorlatilag láthatatlanok maradnak a potenciális vevők számára.

Az értékesítők szempontjából kulcsfontosságú tehát, hogy honlapjuk minél előkelőbb besorolást kapjon az internetes keresők listáin. Azonban mivel naponta mintegy 5 millió új oldal jelenik meg a világhálón, nem egyszerű feladat, hogy biztosítsák saját oldalaik számára az előkelő pozíciót. Mi lehet tehát a megoldás azok számára, akik üzletükkel, kínálatukkal egyre inkább a keresők találatai alapján vásárló csoportot akarják megcélozni?

A legfontosabb számukra talán az, hogy folyamatosan kövessék az egyes keresők népszerűségét, tudják, melyek a leggyakrabban használt eszközök, és emellett az is kulcstényező, hogy elképzelésük legyen arról, milyen szempontok alapján rangsorolják a kereső motorok találataikat - állítja az Enterpreneur.com internetes újság.

Az első lépés tehát az, hogy tájékozódjanak az internetes keresők piacán. Ezt követően a lehető legalaposabban kell követni a változásokat, frissítéseket. Ez azért nagyon fontos, mert a kereső motorok piacán tapasztalható egyre élesedő verseny miatt szinte hétről hétre történhetnek olyan változások, amelyek befolyásolják az ilyen eszközök ranglistáját, népszerűségét. Valójában ez a feladat nem is annyira megerőltető, ha valaki tudja, hogy hol juthat friss információkhoz. A legjobb mód az internetes keresőkkel kapcsolatos információk beszerzésére az, ha az érdeklődő feliratkozik egy olyan hírlevélre, melyet a terület specialistái üzemeltetnek.

Az internetes keresők piacán zajló változásokat jól szemlélteti, hogy míg a közelmúltban annak, aki a lehető legtöbb érdeklődőhöz szerette volna eljuttatni honlapját, még 8 kereső motornál kellett elérnie, hogy a beírt kulcsszóra megjelenjen honlapja, mára mindössze két kereső motornál kell ugyanezt biztosítania. Szakértők szerint ugyanis jelenleg a keresések 90 százaléka bonyolódik két internetes kereső motoron, a Google-on és a Yahoo! által a közelmúltban megvásárolt Overture-ön. Célszerű tehát, ha az internetes értékesítést választók honlapjuknak ezen a két keresőn biztosítanak megjelenési lehetőséget. Erre a drágább, és talán biztosabb megoldás, ha fizet a vállalat azért, hogy bizonyos kulcsszavakra lefuttatott keresésekhez az adott internetes kereső megjelenítse az ő elérhetőségét is. A Google esetében fizetett hirdetésként jelennek meg az ilyen megoldások. Az Overture-t reklám céllal is használóknak csak akkor kell fizetniük, amikor a keresést indító a találati listából az ő honlapját választja ki, és megnyitja azt.

Persze vannak egyéb megoldások is arra, hogy kedvezőbb pozíciót érjen el egy adott honlap a keresésnél. Mivel a legtöbb internetes kereső azt figyeli, hogy a megadott kulcsszó hányszor jelenik meg az egyes oldalakon, előfordul, hogy a honlapok tulajdonosai a számukra fontos kifejezéseket a látogató számára láthatatlanul, de a kereső számára észlelhetően többször is megjelenítik a felületen - közölte érdeklődésünkre Tóth Bálint, az Aitia Rt. munkatársa. Hozzátette: természetesen a keresőket üzemeltetők is felfigyeltek erre a kiskapura, és igyekeznek olyan megoldásokat találni, amelyekkel kivédhetik az ilyen jellegű próbálkozásokat.

Nagyban nehezíti azonban a piac folyamatos figyelését az, hogy miközben a hirdetők, eladni vágyók azt figyelik, hogyan alakul a keresők rangsora, az internetes keresők üzemeltetői is folyamatosan fejlesztik eszközeiket, ami azt eredményezheti, hogy bármikor átrendeződhet az egész piac. Az internetes kereső motorok mindenképpen hasznos eszközöknek tekinthetők ahhoz, hogy a vásárlási szándékkal és lehetőséggel is rendelkező érdeklődőket eljuttassa azokhoz a honlapokhoz, ahol megtalálják azt, amit kerestek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.