Bár az IBM, a Microsoft és más szoftverfejlesztők már évek óta hangsúlyozzák az internetes szolgáltatások fontosságát, népszerűségük növekedésének igazolására arról számolnak be, hogy egyre több ügyfelük vállalkozik ilyen jellegű program bevezetésére. A web alapú alkalmazások jövője korántsem anynyira egyértelmű és problémamentes, mint ezek a cégek látják - derül ki a Computerworld nemzetközi számítástechnikai magazin összeállításából.
Az internetes szolgáltatásokhoz napjainkban háromféle módon közelítenek a cégek. Jelenleg azok a vállalatok számolnak be egyre növekvő számú ilyen jellegű webes alkalmazásról, amelyek fejlesztési terveikben egyértelműen a szolgáltatásközpontú megközelítést választották. Sokkal többen vannak azonban azok a cégek, akik még csak most ismerkednek ezzel a lehetőséggel, és mindöszsze néhány vagy csak egy internetes szolgáltatást vezettek be eddig. A témával kapcsolatos harmadik megközelítés a kétkedés, hiszen sokan szkepticizmusuknak adnak hangot, megkérdőjelezvén, hogy a jelenleg rendelkezésre álló webes megoldások mennyiben tudják kielégíteni a különböző vállalati rendszerekkel kapcsolatban felmerülő komplex integrációs igényeket.
Egyes szakértők úgy látják, hogy a webes szolgáltatások szélesebb körben való elterjedésének egyik legnagyobb akadálya az, hogy egyelőre nem áll rendelkezésre a megfelelő infrastruktúra ahhoz, hogy valóban ki lehessen használni az ilyen jellegű rendszerekben rejlő lehetőségeket. Az infrastrukturális hiányosságok miatt az interneten keresztüli szolgáltatásoknak véleményük szerint egyelőre csak ott lehet létjogosultságuk, ahol a gyorsaság nem kulcstényező.
A webes szolgáltatások bevezetésekor problémát jelenthet a megfelelő üzleti modell kialakítása is, hiszen a meglévő vállalati rendszerek lecserélése új, webes megoldásokra jelentős beruházásokat igényel - érvelt Martin Prater, a zürichi központú Credit Suisse munkatársa. Partnereink és ügyfeleink arra biztatnak bennünket, tegyük lehetővé számukra azt, hogy interneten keresztül kapcsolódhassanak rendszereinkhez. Az ezzel kapcsolatos költségek azonban a bankot terhelnék, igazi haszonélvezői pedig nem mi lennénk - tette hozzá a svájci pénzintézet munkatársa.
Tény, hogy megnövekedett az érdeklődés az internetes megoldások iránt, egyelőre azonban naivitás lenne azt gondolni, hogy mintegy varázsütésre egy az internetszabványon alapuló alkalmazás képes lenne megoldani a vállalatok valamennyi integrációs problémáját - jelentette ki Jonathan Pettus, a NASA munkatársa a témával kapcsolatban. Hozzátette, jelenleg ezek a megoldások arra lehetnek jók, hogy az egyes vállalatok nyilvánossággal kapcsolatos tevékenységeit bonyolítsák. Így például a NASA-nál is arra készülnek, hogy jövő tavasszal a világhálón hirdetnek meg állásokat, és egy web alapú megoldás révén a jelentkezések is ezen az úton jutnak majd el az űrkutató szervezet háttéradatbázisaiba, ahol majd feldolgozzák azokat.
A webes alapú szolgáltatások és alkalmazások terjedésének akadálya lehet az is, hogy az egyes fejlesztő cégek más és más platformokat használnak, így a létrejövő rendszerek között nem valósulhat meg az interoperabilitás - emelte ki Roy Schulte, az amerikai Gartner piacelemző cég szakértője. Rámutatott, amíg ugyanattól a vendortól származnak kliens és szerver oldali fejlesztőeszközök, addig viszonylag problémamentesen lehet webes alkalmazást kialakítani. Amikor azonban különböző beszállítók megoldásait kell használni az egyes fejlesztési területeken, az már jelentős mértékben megnehezíti a dolgot.
A Gartner szakértője úgy véli, hogy még legalább öt évig kell várni, mire megvalósul az igazi átjárhatóság az egyes fejlesztő cégek rendszerei között, és emiatt a belátható jövőben nem lehet arra számítani, hogy a webes alkalmazások heterogén rendszerek között, nagy teljesítménnyel és késlekedés nélkül működjenek. Az internetes alkalmazások esetén leginkább az üzenettovábbítás megbízhatóságának növekedésére és a biztonság fejlődésére lehet számítani a jövőben - jósolta Roy Schulte.
Az igazi áttörést ezen a területen az jelenti, hogy az XML válik az internet általános szabványává - hangsúlyozta Szekeres Zoltán, az Aitia Rt. webes tanácsadója. Hozzátette, emellett rendkívül fontos, hogy az egyes szoftverfejlesztő cégek is ráébredtek már a rendszerek közötti átjárhatóság jelentőségére, és ennek megfelelően törekszenek az egységes szabványok kialakítására. Napjainkban Magyarországon még nem tekinthető általánosnak az ügyfelekkel való kapcsolattartásban az internet, bár mind a közigazgatásban, mind az üzleti szférában vannak ilyen jellegű kezdeményezések. Hazánkban a vállalatoknál található webes alkalmazások elsősorban különböző portálrendszereket jelentenek, melyeken keresztül a cégen belüli információáramlást lehet biztosítani - közölte érdeklődésünkre Szekeres Zoltán. Az egyes vállalatoknál használt belső alkalmazások internet alapú elérésére jelenleg két megoldás terjedt el. Az egyik változatban a felhasználó az otthoni számítógépére telepített terminálszerver alkalmazás révén, a vállalati hálózathoz történő csatlakozást követően érheti el saját gépét. A másik megoldás lényege az, hogy a céges portálról egy kimondottan erre a célra kifejlesztett alkalmazás segítségével lehet elérni az egyes programokat - árulta el az Aitia Rt. munkatársa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.