BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétséges a netes szolgáltatások jövője

A legnagyobb szoftvercégek ügyfeleiket az internetes szolgáltatások felé terelnék, azonban úgy tűnik, számos problémára még nincs igazi megoldásuk. A vállalatok jelentős része egyelőre inkább csak a hátrányait érzékeli az ilyen jellegű szolgáltatásoknak, így szkeptikusak a szóban forgó megoldások jövőjével kapcsolatban.



Bár az IBM, a Microsoft és más szoftverfejlesztők már évek óta hangsúlyozzák az internetes szolgáltatások fontosságát, népszerűségük növekedésének igazolására arról számolnak be, hogy egyre több ügyfelük vállalkozik ilyen jellegű program bevezetésére. A web alapú alkalmazások jövője korántsem anynyira egyértelmű és problémamentes, mint ezek a cégek látják - derül ki a Computerworld nemzetközi számítástechnikai magazin összeállításából.

Az internetes szolgáltatásokhoz napjainkban háromféle módon közelítenek a cégek. Jelenleg azok a vállalatok számolnak be egyre növekvő számú ilyen jellegű webes alkalmazásról, amelyek fejlesztési terveikben egyértelműen a szolgáltatásközpontú megközelítést választották. Sokkal többen vannak azonban azok a cégek, akik még csak most ismerkednek ezzel a lehetőséggel, és mindöszsze néhány vagy csak egy internetes szolgáltatást vezettek be eddig. A témával kapcsolatos harmadik megközelítés a kétkedés, hiszen sokan szkepticizmusuknak adnak hangot, megkérdőjelezvén, hogy a jelenleg rendelkezésre álló webes megoldások mennyiben tudják kielégíteni a különböző vállalati rendszerekkel kapcsolatban felmerülő komplex integrációs igényeket.

Egyes szakértők úgy látják, hogy a webes szolgáltatások szélesebb körben való elterjedésének egyik legnagyobb akadálya az, hogy egyelőre nem áll rendelkezésre a megfelelő infrastruktúra ahhoz, hogy valóban ki lehessen használni az ilyen jellegű rendszerekben rejlő lehetőségeket. Az infrastrukturális hiányosságok miatt az interneten keresztüli szolgáltatásoknak véleményük szerint egyelőre csak ott lehet létjogosultságuk, ahol a gyorsaság nem kulcstényező.

A webes szolgáltatások bevezetésekor problémát jelenthet a megfelelő üzleti modell kialakítása is, hiszen a meglévő vállalati rendszerek lecserélése új, webes megoldásokra jelentős beruházásokat igényel - érvelt Martin Prater, a zürichi központú Credit Suisse munkatársa. Partnereink és ügyfeleink arra biztatnak bennünket, tegyük lehetővé számukra azt, hogy interneten keresztül kapcsolódhassanak rendszereinkhez. Az ezzel kapcsolatos költségek azonban a bankot terhelnék, igazi haszonélvezői pedig nem mi lennénk - tette hozzá a svájci pénzintézet munkatársa.

Tény, hogy megnövekedett az érdeklődés az internetes megoldások iránt, egyelőre azonban naivitás lenne azt gondolni, hogy mintegy varázsütésre egy az internetszabványon alapuló alkalmazás képes lenne megoldani a vállalatok valamennyi integrációs problémáját - jelentette ki Jonathan Pettus, a NASA munkatársa a témával kapcsolatban. Hozzátette, jelenleg ezek a megoldások arra lehetnek jók, hogy az egyes vállalatok nyilvánossággal kapcsolatos tevékenységeit bonyolítsák. Így például a NASA-nál is arra készülnek, hogy jövő tavasszal a világhálón hirdetnek meg állásokat, és egy web alapú megoldás révén a jelentkezések is ezen az úton jutnak majd el az űrkutató szervezet háttéradatbázisaiba, ahol majd feldolgozzák azokat.

A webes alapú szolgáltatások és alkalmazások terjedésének akadálya lehet az is, hogy az egyes fejlesztő cégek más és más platformokat használnak, így a létrejövő rendszerek között nem valósulhat meg az interoperabilitás - emelte ki Roy Schulte, az amerikai Gartner piacelemző cég szakértője. Rámutatott, amíg ugyanattól a vendortól származnak kliens és szerver oldali fejlesztőeszközök, addig viszonylag problémamentesen lehet webes alkalmazást kialakítani. Amikor azonban különböző beszállítók megoldásait kell használni az egyes fejlesztési területeken, az már jelentős mértékben megnehezíti a dolgot.

A Gartner szakértője úgy véli, hogy még legalább öt évig kell várni, mire megvalósul az igazi átjárhatóság az egyes fejlesztő cégek rendszerei között, és emiatt a belátható jövőben nem lehet arra számítani, hogy a webes alkalmazások heterogén rendszerek között, nagy teljesítménnyel és késlekedés nélkül működjenek. Az internetes alkalmazások esetén leginkább az üzenettovábbítás megbízhatóságának növekedésére és a biztonság fejlődésére lehet számítani a jövőben - jósolta Roy Schulte.

Az igazi áttörést ezen a területen az jelenti, hogy az XML válik az internet általános szabványává - hangsúlyozta Szekeres Zoltán, az Aitia Rt. webes tanácsadója. Hozzátette, emellett rendkívül fontos, hogy az egyes szoftverfejlesztő cégek is ráébredtek már a rendszerek közötti átjárhatóság jelentőségére, és ennek megfelelően törekszenek az egységes szabványok kialakítására. Napjainkban Magyarországon még nem tekinthető általánosnak az ügyfelekkel való kapcsolattartásban az internet, bár mind a közigazgatásban, mind az üzleti szférában vannak ilyen jellegű kezdeményezések. Hazánkban a vállalatoknál található webes alkalmazások elsősorban különböző portálrendszereket jelentenek, melyeken keresztül a cégen belüli információáramlást lehet biztosítani - közölte érdeklődésünkre Szekeres Zoltán. Az egyes vállalatoknál használt belső alkalmazások internet alapú elérésére jelenleg két megoldás terjedt el. Az egyik változatban a felhasználó az otthoni számítógépére telepített terminálszerver alkalmazás révén, a vállalati hálózathoz történő csatlakozást követően érheti el saját gépét. A másik megoldás lényege az, hogy a céges portálról egy kimondottan erre a célra kifejlesztett alkalmazás segítségével lehet elérni az egyes programokat - árulta el az Aitia Rt. munkatársa.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.