BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ügyfelekre váró e-boltok

Dinamikus növekedés és nagyfokú árbevétel-koncentráció jellemzi az idén 6 milliárd forintos forgalmat realizáló hazai internetes kereskedelmet. A világháló elterjedtségének alacsony szintje mellett a tévhitek és az információ hiánya hátráltatják leginkább az online vásárlás elterjedését. Bár egyes vélemények szerint már telítődött a piac, újabb szereplők megjelenésére lehet számítani 2004-ben.



A 2003-as esztendőben a magyarországi internetes áruházak összforgalmát mintegy hatmilliárd forintra becsülik, ami jelentős növekedés az előző évekhez képest. A forgalom közel 60 százalékát a lakosság, 30 százalékát a vállalati szféra, míg 10 százalékát az intézményi szektor generálta. Az online áruházak várakozásai alapján 2003-ban 10 százalékra emelkedik az interneten vásárlók aránya a világhálót használók körében.

Bevételeik dinamikus növekedése ellenére a netes boltok súlya nem meghatározó a magyar gazdaságon belül, forgalmuk a hazai kiskereskedelmi forgalom 1 ezrelékét sem éri el. Az online áruházak piacát a magas árbevétel-koncentráció jellemzi, hiszen a hazai 250-300 bolt közül a tíz legnagyobb áruház adja az összforgalom 59 százalékát. Az internetes vásárlás jövőjével kapcsolatban a leglátogatottabb e-boltok a legoptimistábbak, amelyek azt remélik, hogy 3-5 éven belül minden harmadik internetező fog online is vásárolni.

Az egyik legnagyobb hazai internetes áruház, a Fotexnet - a korábbi évekhez hasonlóan - 2003-ban is minden hónapban megduplázta forgalmát az előző esztendő azonos időszakaival összevetve - tájékoztatott Jánosi Péter, a vállalat pr- és marketingmenedzsere. Ezekből az adatokból arra következtetnek, hogy a vásárlók bizalma folyamatosan növekszik az internetes vásárlással szemben, és ez a trend várhatóan tovább folytatódik a következő években. A Fotexnet látogatói körében végzett felmérésből kiderült: csaknem 70 százaléka azon rendszeres látogatóknak, akik még nem vásároltak online, a közeljövőben szeretné kipróbálni valamelyik hazai e-kereskedelmi oldal szolgáltatásait.

Ugyanakkor létezik egy olyan potenciális vásárlói célcsoport is, mely már régóta szeretné kipróbálni az internetes vásárlást, azonban körükben továbbra is tartja magát számos tévhit. További problémát jelent, hogy kevés információi vannak a felhasználóknak az internetes vásárlás menetéről - hívta fel a figyelmet Jánosi Péter. Ezek olyan tényezők lehetnek, melyek meggátolhatják a nagyobb ütemű fejlődést. Hozzátette, elsődlegesen az áruházak üzemeltetőinek és a médiának lenne a feladata, hogy a leginkább a fizetési és szállítási feltételekre vonatkozó tévhiteket eloszlassa. A fizetési megoldások terén a postai utánvétel a legnépszerűbb, ám az áruházak többsége 1-3 éves időtávon belül a hitelkártyás és a mobiltelefon-számla terhére történő fizetés arányának jelentős mértékű növekedésében bízik. A mobilegyenleg terhére történő fizetési mód hátránya, hogy jelenleg túl drága lenne a szolgáltatás, illetve a nagy értékű tranzakciók lebonyolítására nem alkalmas.

A jövőre vonatkozóan Jánosi Péter arra számít, hogy a piacon fokozatosan jelennek majd meg új belépők, de hosszú távon csak azok a cégek, vállalatok maradhatnak talpon, akiknek már van offline kereskedelmi és logisztikai hátterük is. Ugyanakkor úgy gondolja, hogy a magyarországi piac már telítődött, nem bír el több szereplőt.

Eltérő véleményének adott hangot az új belépők kapcsán Koltai Péter, az Axelero média üzletágának marketingvezetője, aki úgy látja, hogy sok új piaci szereplőre lehet számítani.

A cégek ugyanis felismerik, hogy a hazai internetpiac a korai szakaszából az érettebbe került át, az online értékesítési csatorna szerepe pedig egyre hangsúlyosabb. Elárulta azt is, hogy a növekedés fő mozgatórugói az internetpenetráció és ezzel párhuzamosan a látogatottság növekedése, a fogyasztói bizalom erősödése, a kínálat bővülése és a hatékony akciók lehetnek. Azt Koltai Péter is elismeri, hogy a piacon megjelenő egyre nagyobb számú áruház konkurenciát jelent, s kiéleződő versenyhez vezethet. Az Axelero munkatársa hangsúlyozta, hogy mivel a hazai e-kereskedelmi piac fejlődésének még csak kezdeti szakaszában jár, rendkívül fontos a piaci összefogás a fogyasztói bizalom megteremtésének érdekében.

A Magyarországra települt nagy üzletláncok még nem érzik az online piacban a tömeges értékesítés lehetőségét, ennek szerepe tevékenységükben valószínűleg csak évek múlva lesz jelentősebb mértékű. Az azonban biztonsággal állítható, hogy hasonlóan a nyugati országokhoz, előbb-utóbb belépnek ők is az internetes eladási folyamatba.

A Tescónak Magyarországon még nincs saját internetoldala, a jövő év elejére tervezik ennek elindítását - közölte érdeklődésünkre Danks Emese, a társaság kommunikációs igazgatója. Hozzátette: a nagy-britanniai anyavállalat a világ egyik leglátogatottabb internetes áruházával bír, és a szigetországi tapasztalatok hasznosítását hazánkban is tervezik. A következő két éven belül tehát számítani lehet arra, hogy már nem lesz szükséges személyesen elmenni az áruházlánc üzleteibe, hogy egy-egy nagybevásárlást lebonyolítsunk.

A francia eredetű szupermarketlánc anyacégénél két évvel ezelőtt indult el az internetes értékesítés, de a tapasztalatok szerint csekély volt az érdeklődés - tudtuk meg Gillemot Katalintól, az Auchan munkatársától. Részben emiatt is a közeljövőben nem tervezik hasonló jellegű szolgáltatás elindítását Magyarországon. A másik ok az, hogy véleményük szerint még túlságosan gyerekcipőben jár a magyar internetes társadalom ahhoz, hogy komoly bevételeket remélhessenek az online áruház beindításából. Ha a közeljövőben nem is, hosszabb távon, amennyiben a piaci feltételek is adottak lesznek, elképzelhető, hogy elindítanak ilyen jellegű szolgáltatást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.