BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ingadozó e-optimizmus

Az idei első negyedévben stagnált, illetve kismértékben csökkent a GKI Gazdaságkutató Rt. e-gazdaság-indexe - mely a cégek internethez és elektronikus üzleti alkalmazásokhoz fűződő várakozásait mutatja. A felmérés szerint az e-gazdaság vállalati szereplőinek várakozásai általában kismértékben romlottak, azonban bizonyos szektorok optimizmusa, különösen a pénzügyi szektoré, felhúzta az index értékét.

A turisztikai szektorban az előző negyedévekhez hasonlóan csak kismértékű változás történt az internetes üzleti lehetőségek megítélésében - derül ki a felmérésből, amely a T-Mobile Rt. és a Sun Microsystems Kft. támogatásával készült A válaszok alapján a vendéglátással foglalkozó cégek semleges, de inkább kedvezőtlen véleményt fogalmaztak meg az internet vállalkozásaikra gyakorolt hatását illetően.

A kereskedelem és a ki nem emelt tevékenységeket összefogó, általunk általános vállalati körként definiált szakágazatok esetében a piaci várakozások tovább ingadoznak, a negyedik negyedév folyamán a turizmushoz hasonlóan kismértékű indexcsökkenés volt jellemző mindkét szektorban.

A korábbi időszakokhoz hasonlóan 2004 negyedik negyedében is a pénzügyi szektor átlagosnál kedvezőbb kilátásai húzták fel az index összesített értékét. Az előző három hónaphoz képest jelentősen nőtt az e-pénzügyi index, különösen a biztosítótársaságok megerősödött optimizmusa miatt. Továbbra is a pénzügyi vállalatok körében a legnagyobb az internet iránti bizalom a többi gazdasági szektorral összehasonlítva.

Ma már nehezen található olyan kisvállalat, amelyiknek nincs legalább egy számítógépe, míg a közép- és nagyvállalatok közt egyáltalán nincs ilyen.

A mikrovállalatok 5-9 fős nagyságrendbe tartozó részénél már nagyobb a lemaradás ezen a téren, 17 százalékuk még egyáltalán nem használ számítógépet.

A vizsgált, legalább öt főt foglalkozató cégekről átlagosan elmondható, hogy 90 százalékuk használ komputert. Az arány az előző, 2004 októberében készített felmérésünkhöz képest alig változott.

A hazai - legalább öt főt foglalkoztató - cégek körében az internetpenetráció 75 százalékos volt 2005 márciusában. Ez 2 százalékponttal magasabb a 2004 októberében készült felmérésben mértnél, és 5 százalékponttal magasabb, mint 2003 októberében. Az internetcsatlakozással való ellátottság a számítógépet használó cégek körében 83 százalék volt az idén tavasszal.

A nagyvállalati szegmensben teljes a telítettség, a középvállalati körben a cégek 97 százaléka kapcsolódik a világhálóra, amely az elmúlt fél év folyamán 3, az azt megelőző év során pedig 4 százalékpontot emelkedett.

A kisvállalatok között a 10-19 fős cégeknél másfél év alatt 70-ről 76 százalékra emelkedett a penetráció, míg a 20-49 alkalmazottat foglalkoztató cégeknél 79-ről 86 százalékra nőtt az internethasználók aránya.

A mikrovállalkozások viszont, úgy tűnik, nem csatlakoznak az internetgazdasághoz olyan ütemben, mint a nagyobb cégek. Az 5-9 alkalmazottal rendelkező cégek körében stagnálás figyelhető meg az internetpenetráció terén, mely ebben a csoportban megrekedt a 66 százalékos szinten.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.