Jelentős növekedés előtt áll a szakmai telefonkönyvek világszinten 29 milliárd dollárosra (5945 milliárd forintos) becsült piaca. A Kelsey csoport most közzétett felmérése szerint az erősödésben nagy szerepet játszhatnak a kiadók internetes tartalmai.
A Kelsey csoport Yellow Pages (Sárga lapok) 2005 című anyagából kiderül, hogy a hagyományos, azaz a nyomtatott szakmai telefonkönyvek piaca valamivel több mint 26 milliárd dollárra tehető. Az internetes tartalmak pedig 2,7 milliárdos összforgalmat generálnak. Bobbi Loy-Luster, a cég elemzője jelezte: az online verziónak a sokfélesége jelentheti a legnagyobb hajtóerejét. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a print formátum is erős marad, és 2009-ig biztosan megtartja többségi részesedését. Hangsúlyozta: előrejelzéseikből viszont jól látszik már az is, hogy az internet részesedése növekedni fog. A társaság kalkulációi szerint 2009-re a teljes piac 39 milliárd dollárra bővülhet, ennek körülbelül 28 százaléka az internetes formátumból származik majd.
Magyarországon évek óta több társaság is jelen van a szakmai telefonkönyvek hárommilliárd forintosra becsült piacán. Az egyik legrégebbi szereplő a HTD Szaknévsor Kiadó Kft. A társaság az amerikai Marketing Data Compilation Ltd. tulajdonában van, amelyet a korábban a hazai futballközvetítésekben is érdekelt Bodnár György képvisel.
A HTD 1989-ben adta ki első szaknévsort, jelenleg hat kiadványuk (egy országos, egy budapesti, három megyei és az angol nyelvű Yellow Pages) jelenik meg évente a piacon. Balázsy Mária, a HTD Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: összesen 330 ezer példányban jelennek meg termékeik. Internetes oldaluk, a setaloujjak.hu pedig immár hét éve működik. A cég pénzügyi eredményével kapcsolatban a vezető nem kívánt nyilatkozni, a cégbírósági adatokból azonban kiderül, hogy a HTD értékesítési bevétele 2003-ban 324,7 millió forint volt, míg a cég 19,3 millió forint adózott eredményt ért el.
A piac legnagyobb szereplője a közel 400 munkatársat foglalkoztató Magyar Telefonkönyvkiadó Társaság (MTT), amely a nürnbergi székhelyű Müller Medien GmbH leányvállalata. A társaság 1991-ben kezdte meg működését Magyarországon - jelezte érdeklődésünkre Keresztesi Péter, az MTT marketingigazgatója. Mint mondta: a cég termékpalettáját budapesti, országos, városi és megyei telefonkönyvek mellett az Arany oldalak, az Országos arany oldalak, Országos multimédia adattár és ezek internet-, illetve CD-ROM-változatai jelentik.
Hangsúlyozta: összes kiadványuk évente több mint 7 millió példányban jelenik meg, a szakmai telefonkönyveik, azaz az Arany oldalak ebből 2,2 millióval veszik ki részüket. Mint mondta: csak a fővárosban terjesztett kiadványuk 680 ezer példányban jelenik meg.
Jelezte azt is: az MTT az összes hazai távközlési szolgáltatóval együttműködik. A cég az általuk mintegy 3 milliárdosra becsült szakmai telefonkönyvek piacán több mint másfél milliárdos bevételt realizál. A lehetőségekkel kapcsolatban Keresztesi Péter jelezte: amint a magyar gazdaság egésze, illetve a magyar kis- és középvállalati szektor képes lesz megerősödni, az bizonyára kedvezően hat a hirdetési piac egészére, azon belül pedig a szakmai telefonkönyvek piacára is. Mint mondta: az elmúlt 2-3 évben a stagnálás, a marketingbüdzsék visszafejlesztése, a hirdetési kiadások lefaragása volt jellemző.
Korábban Yellow Pages Kft. néven is működött egy szakmai telefonkönyveket kiadó cég, amelyet a Maxwell csoport alapított, majd később többször is értékesítették azt, míg végül a GTE Yellow Pages tulajdonába került a társaság. Öt nyomtatott termékük több mint 500 ezer példányban jelent meg. A GTE azonban 2003-ban kivonult a magyar piacról.
Rajtuk kívül jelenleg 10-15 olyan cég van, amely folyamatosan próbálkozik szakmai telefonkönyvek kiadásával, több-kevesebb sikerrel. Keresztesi Péter szerint ennek legfőbb oka, hogy a folyamatos adatgyűjtés komoly befektetést igényel, amellyel a kevésbé tőkeerős vállalkozások nem tudnak hosszú időn keresztül megbirkózni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.