Az olasz távközlési társaság, a Telecom Italia (TI) komoly erőket mozgat meg a harmadik generációs hálózat fejlesztéséhez: 14 milliárd eurót fektet a következő években mobilüzletágába. Ez is jelzi, az UMTS-rendszerben (Universal Mobile Telephone Service) komoly növekedési potenciált lát Európa ötödik legnagyobb távközlési cége. A TI várakozásai dinamikus bővülést vetítenek előre, meglátása szerint ugyanis 2007-re mobilszolgáltatója (Telecom Italia Mobile) ügyfeleinek több mint a fele a 3G-szolgáltatást használja majd, ami 18,7 milliónyi telefonvonalat jelentene, és ami az olasz 3G-ügyfelek felét is jelentené egyben. Viszonyításképpen: az elmúlt esztendőben Olaszországban a 63,2 milliónyi mobilkészüléknek mindössze 7 százalékát jellemezte az UMTS-technológia.
Eddig azonban a legnagyobb szeletet korántsem a piacon korábban megjelent mobilszolgáltatók hasították ki a 3G-szegmensből, hanem a kívülállónak számító, a hongkongi Hutchison Whampoa érdekeltségébe tartozó 3 Italy. A társaság azon túlmenően, hogy 2003 végén elsőként kínálta az UMTS-technológiát az olasz mobilpiacon, jól megválasztotta stratégiáját is. A mobilcég Olaszország mellett Nagy-Britanniában, Svájcban, Dániában, Ausztriában, Ausztráliában és Hongkongban terjeszkedik, s mindenhol kizárólag a 3G-piacra koncentrál, a GSM-szegmensben sehol sincs jelen. Ez pedig előnyt jelent a jelenlegi helyzetben, amikor a harc nem csupán a piaci szereplők között zajlik, hanem a régi és az új, azaz a GSM- és az UMTS-technológia között.
A 3G-rendszer elterjedése tehát a mobilkészülékek terén is komoly átalakulást vetít előre. Jelenleg átlagosan kétévente váltják le készülékeiket az ügyfelek - a nagyobb klienseknél ez már egy évhez közelít -, s a várakozások szerint egyre többen cserélik középtávon a rádiótelefonjukat 3G-készülékekre. A Telecom Italia Mobile (TIM) vezérigazgatója, Marco de Benedetti meglátása szerint az év végén a mobilkészülék-értékesítésük közel 50 százalékát már a 3G típusúak teszik ki, 2007-re pedig már több mint 70 százalékra rúg az arányuk.
Felvetődik a kérdés: az UMTS-rendszerek térnyerésével párhuzamosan miként változnak az erőviszonyok az olasz mobilpiacon. A szolgáltatók piaci részarányai ugyanis egy ideje már a stabilizálódás jeleit mutatják, bár ez korántsem zárja ki, hogy a TIM 43 százalékos szelete az elkövetkező években lemorzsolódjon, különösen a nagy ügyfelek körében, ahol 70 százalékos részarányt tud felmutatni.
A Hutchison Whampoa érdekeltségébe tartozó 3 Italy harmadik generációs szegmensben való megjelenését kissé késve követte a három olaszországi mobilszolgáltató, a TIM, a Vodafone Group és a Wind, ám a tervszámaik annál agresszívebb bővülésről tanúskodnak. A Vodafone - amely tavaly novemberben 13 országban egy időben indította el UMTS-szolgáltatását - 2006. márciusig összesen tízmillió 3G-ügyfelet szeretne felmutatni.
Melyik társaság haraphatja ki a legnagyobb szeletet az olasz piacból? A siker alapvetően a díjakon múlik, s nem a szolgáltatásokon - mutatnak rá a Goldman Sachs szakemberei egyik elemzésükben, amelyben kihangsúlyozzák azt is: komoly térnyerésre hivatott ez az új technológia. A Vodafone 3G-szolgáltatásai keretében többek között a Premier League meccseit és egyéb sportközvetítéseket kínál, s az ügyfelek betekintést nyerhetnek az olasz hírügynökség, az Ansa gazdasági és más híreibe is, ám az érdeklődőkre alighanem meggyőzőbben hatottak a kedvező díjcsomagok. A Vodafone tavaly például azonos díjért kínálta a videohívást, mint a normál telefont, s az előfizetők - meghatározott ideig - ingyen nézhették a tévét a mobilon keresztül. Jelenleg számottevő kedvezménnyel várja a mobilszolgáltató az újonnan belépőket, míg a bizalmatlanoknak egy két hónapos próbaidőszakot kínál. Hasonló a mézesmadzag a TIM-nél is, az egy hónapos próbaidőre ráadásul minimális költséget számolnak fel, nem beszélve az ingyenes telefonbeszélgetésekről. A Hutchison Whampoa érdekeltségébe tartozó 3 Italy díjai azonban továbbra is messze a legjobbak az olasz piacon, s ezt a mobilszolgáltatói piac három másik szereplője már aligha hagyhatja figyelmen kívül - mutatnak rá az UBM elemzői. A 3 Italy ugyanis immáron ötszázalékos szeletet hasít ki az olasz mobilpiacból, ráadásul kizárólag 3G-szolgáltatásaival.
Éles versenyre számítottak már tavaly karácsonykor is a szakértők az UMTS-piacon, ám úgy tűnik, ez áthúzódott az idei évre. A szolgáltatás díjainak mérséklődésével és a termékpaletta bővülésével párhuzamosan - mint például videotelefon, gyors adatátvitel - a prognózisok szerint egyre több ügyfél teszi le a voksot az új technológia mellett. Az év végére pedig az eladások különösen meglódulhatnak, s ez egyúttal némi előrejelzést is adhat a karácsonyi ajándékozás slágertermékére vonatkozóan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.