BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elektromos kütyükkel a világ körül

Miről lehet felismerni a turistákat? A kérdés meglehetősen egyszerű, hiszen elég csak a kezükben lévő idegen nyelvű útikönyvekre pillantani, vagy feltűnő, amint tanácstalanul állnak az egyik útkereszteződésben, s a térképeken próbálnak eligazodni. A jövőben azonban könnyebben beolvadhatnak a környezetbe a távolról jövők, hiszen könyv helyett egyszerűen csak egy fülhallgató lesz a kellékük.

Egyre több társaság kínál ugyanis audio-idegenvezetést, amely – hasonlóan a múzeumokban igényelhető szerkezethez – szóban vezet el az újabb és újabb nevezetességekhez. Az MP3-lejátszóra vagy az MP3-kompatibilis mobilkészülékre, illetve iPodra letölthető programokkal ugyan Tibetet avagy Burmát még nem tudjuk felfedezni, ám a legnépszerűbb úti célokat már igen. A technológia révén a turistát nem csupán „vezetik” a városon belül, hanem feltárul előtte a történelem, az adott nevezetességgel kapcsolatos érdekességek, események, azaz olyan, mintha egy saját idegenvezetőt kapott volna. A fellelhető podcastok zöme a legismertebb fővárosokba, városokba, múzeumokba, egyes régiókba kalauzolja el a turistát, aki az esetek többségében térképeket, fényképeket is letölthet az iPodjára vagy mobilkészülékére.

A palettán igen „profi” kivitelezésű audio-útikönyveket is fel lehet lelni, ám ezeknek az árát is megkérik. A Soundwalk cég New York megismeréséhez 13 különböző útvonalat kínál, így például olyan különlegességeket, mint például bronxi hiphop-, illetve graffitiséták, a manhattani Chinatown vagy Little Italy, s persze a Ground Zero sem maradhat ki a kínálatból, egyenként 12 dollárért. A Soundwalk azt ígéri, a turistát bevezeti a „sűrűjébe” az egyenként 13 órás hanganyag során, az egyes helyek történeteken, helyi emberek megszólaltatásán, zenén keresztül elevenednek meg. A narrátorok is ismert emberek, a Little Italyben például Vinny Vella színész meséli el a történetet, aki a Soprani sorozatban gengsztert játszik, a Ground Zeróban Paul Auster New York-i bestselleríró szólal meg, míg a bronxi graffitik világába i TATS CRU, a graffiti úttörője vezeti be az utazót hiphopritmusokon keresztül. New York mellett Párizs és az indiai Vánáraszi található a Soundwalk kínálatában – ezek is angol nyelven –, ám a paletta a jövőben folyamatosan bővülne. A társaság igazi különlegességet kínál a városi futóknak is: a Pumával együttműködve alkotta meg „audio-futókönyvét”, amelyet a New York-i Central Parkban, a londoni Hyde Parkban vagy a párizsi Bois de Boulogne-ban hallgathatnak a külföldiek futás közben.

Londonra specializálódott a Bluebrolly, amely a turistáknak számos „hangos sétakalauzolást” kínál, a 4,99 fonttól kezdődő „Audio Walks” túrákat MP3-lejátszóra vagy iPodra töltheti le a vevő, ám CD-formátumban is megrendelheti. A hanganyag általában 75 perc, ez egy 2,5 órás sétát ölel fel, s többek között a Soho, a Chinatown, a Covent Garden, a Westminster környéke ismerhető meg belőle, de például Hasfelmetsző Jack gyilkosságainak helyszíneire is elkalauzolja a vállalkozó szelleműt az „útikönyv”, s Sherlock Holmes történetei sem maradhatnak ki. A Londont felölelő teljes útikalauz ára 14,99 font, ezzel két nap alatt könnyen bejárhatók a főbb nevezetességek, miközben a hallgató olyan információkra tehet szert, hogy VIII. Henrik hány feleségét végezték ki a Towerben, avagy hol található a Bank of England titkos bejárata.

Az ingyenesen hozzáférhető „audio-útikönyvek” kínálata sem csekély, bár ezen esetek többségében korántsem olyan részletes a kalauzolás. Az Italyguides honlapján Rómáról, Velencéről és Firenzéről találnak útikalauzt az érdeklődők, amelyet MP3-lejátszójukra, illetve az MP3 kompatibilis mobilkészülékükre, avagy iPodjukra tölthetnek le olasz, avagy angol nyelven. A Virgin Atlantic „podcastcélállomásai” között pedig New York és London mellett fellelhető Kuba, Sanghaj, Dubai, Las Vegas, Sydney, Fokváros.

A Lonely Planet és a Thomson jelenleg teszteli podcastjét, amely jelenleg kizárólag angol nyelven érhető el. A Lonely Planet kínálatában többek között a berlini éjszakai élet, Gibraltár, Krakkó, India, Új-Zéland, Etiópia, Bolívia vagy Bali érdekességeibe avat be a Travelcast, ezekről a helyszínt jól ismerő utazók mesélnek. A Thomson Bulgáriára, Mexikóra, Egyiptomra, Korzikára nyújt rálátást, bár ezek csupán pár perces útikalauzt jelentenek.

A Touring Club is belépett az audiopiacra: Toscana és Róma szerepel a palettáján, bár ahhoz, hogy a hanganyaghoz hozzáférhessen az érdeklődő, regisztrálnia kell magát a honlapon. A 2006-os torinói olimpiai játékon pedig az American Express indította el podcastszolgáltatását, 11 különböző programot kínálva angol és olasz nyelven, s a hallgatók azt is megtudhatták, hol vannak a legjobb éttermek, bárok, illetve hol vannak a legjobb üzletek. Torino önkormányzata egyébként „útikalauzt” készített a turistáknak, amely a múzeumok, a kultúra és a divat világába is elkalauzolol, s a programok MP3, iPod mellett palmtopra is le tölthetők. Érdekes programmal lépett színre a New York-i Museum of Modern Art, amely MoMAudiót kínálja a látogatóinak: ezt ingyen letölthetik az MP3-lejátszóikra – ha nincs ilyenjük, a bejáratnál hozzáférhető lejátszót használhatják a kiállítások megtekintésekor, sőt az előfizetők iPodjaira automatikusan letöltődik a legfrissebb kiállítások hanganyaga. A hanganyag angol, francia, német, olasz, japán és spanyol nyelven is hozzáférhető.

Aki maga szeretne készíteni útjairól „hangos útikönyvet”, az könnyen megteheti a Podguides.net segítségével, ráadásul egyúttal felteheti a honlapra. Jelenleg a francia Riviéra, Brüsszel, Gent, illetve Kent található a kínálatban, amelyet szintén ingyen tölthetnek le az érdeklődők.




PodGuide: egy térkép (PDF vagy JPG formátumú) és egy audioanyag (MP3) kombinációja, amelyet az iPodra tölthet le az illető. A térképen megjelöltek bizonyos helyszíneket, amelyek számait bejelölve az oda tartozó hanganyagot lehet hallani, hasonlóan a múzeumokban igényelhető „audio tour”-hoz.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.