BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lekörözött e-llátottság

Magyarország lemaradt valamennyi információs és kommunikációs ellátottsági mutatót vizsgálva az Európai Unió átlagához képest. Aggasztó, hogy nemcsak a régi EU-tagokhoz képest, de a többi 2004-ben csatlakozott országhoz viszonyítva is romlik az ország pozíciója. Igaz ugyan, hogy bizonyos szegmensekben sikerült megelőzni néhány régi, dél-európai tagot, ugyanakkor a balti államok, Szlovénia és Ciprus mellett már Csehország, Szlovákia és Lengyelország is egyre több mutatóban jobban szerepel, mint Magyarország.

Jelentősen lemaradt Magyarország az Európai Unió átlagához viszonyítva valamennyi információs és kommunikációs technológiai (ICT) ellátottsági mutató esetében – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tanulmányából. Így például a háztartásokat vizsgálva a legkedvezőbbnek mondható mobiltelefon-penetrációt tekintve Magyarország a 11. a 21 adatot szolgáltató közösségi állam között, a számítógép-használatot tekintve 12., míg az internethasználatban már csak 15., igaz, ebben a szegmensben 22 tagország adott meg adatokat. A KSH tanulmánya szerint a hazai háztartások több mint 42 százalékában van számítógép, 22 százalékuk internet-hozzáféréssel, és közel 11 százalékuknak van széles sávú netkapcsolata. Valamivel kedvezőbb az internethasználati mutató: a magyar lakosság 37 százaléka kapcsolódik rá időnként a világhálóra. Ez azt is mutatja, hogy egyelőre igen magas a közösségi webelérési pontokról (iskola, netkávézó), illetve a munkahelyről internetezők aránya. A háztartások 80 százalékában található mobiltelefon és 55 százaléka kábeltévé-előfizető. A hagyományos ICT-eszköznek számító televízió elterjedtségi fölényét (98 százalék) a mobil közelíti meg leginkább.

Az EU-átlagok a magyarnál jóval magasabb értékeket mutatnak minden területen, így például a közösségben található háztartások 59 százaléka tekinthető tényleges számítógép- és 51 százaléka internethasználónak. Még nagyobb a lemaradás az internetkapcsolattal rendelkező háztartások arányát vizsgálva, ebben a szegmensben a közösségi átlag duplája a magyarnak. Hasonló mértékű szakadék tátong az uniós és a hazai viszonyok között az információs társadalom építésében, az új, webalapú szolgáltatások (e-ügyintézés, e-kereskedelem) bevezetésében nélkülözhetetlen gyors világhálós kapcsolatú otthonok arányában is.

Aggasztó jelenség, hogy Magyarország nemcsak a régi EU-tagokhoz képest, de a többi 2004-ben csatlakozott országhoz viszonyítva is egyre inkább lemarad az ICT-ellátottságot vizsgálva. Igaz ugyan, hogy bizonyos szegmensekben megelőz néhány régi, dél-európai tagot – így például Görögországot az internet-hozzáférésben –, ugyanakkor a balti államok, Szlovénia és Ciprus mellett már Csehország, Szlovákia és Lengyelország is egyre több mutatóban jobban szerepel, mint Magyarország. A mobiltelefóniát vizsgálva például csak Litvániát, Lett- és Lengyelországot sikerült megelőzni a 2004-ben csatlakozottak közül, míg azoknak a háztartásoknak az arányát vizsgálva, ahol van internet, csak Csehországot és Litvániát.

Az információs társadalom területei közül a legfejletlenebb, de a legígéretesebb ágazat az e-kereskedelem, de a hazai és az uniós adatok is azt jelzik, hogy jelenleg nagyon kevesen élnek a lehetőséggel, kezdeti fázisban van a megoldás terjedése. Az interneten keresztül vásárlók aránya uniós szinten 17 százalék. A magyar adat ebben a szegmensben a szokásosnál is nagyobb lemaradást mutat a közösségi átlaghoz képest, mindössze 5,3 százalék, ezzel együtt számos új belépő ennél is jobban lemaradt, és három régebbi tagállam is gyengébb eredményt tud felmutatni. A témában adatot szolgáltató 21 tagország rangsorában ugyanakkor a 10. helyen áll Magyarország az e-kereskedelem elterjedtségében, az új belépők között pedig a harmadik.

A hazai online kiskereskedelmi forgalom a tavalyi 19 milliárd forint után az idén várhatóan 26-27 milliárd forint körül alakul majd a GKI Gazdaságkutató Zrt. adatai szerint, európai szinten pedig a Forrester Research piackutató előrejelzése alapján a webes kiskereskedelem elérheti a 100 milliárd eurós szintet. A magyar netkereskedelemre jellemző a nagyfokú koncentráció, a teljes forgalom mintegy kilencven százalékát a legnagyobb áruházak adják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.