BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az áttörés éve 2006

Az évtized végére már legalább 187 millió európai és amerikai háztartásban válik hozzáférhetővé valamiféle digitális televíziós szolgáltatás – állítja a Datamonitor közelmúltban nyilvánosságra hozott felmérése.

Az európai áttörést még ennél is közelebbre hozzák az elemzők, véleményük szerint 2006 lehet a vízválasztó az itteni HDTV- (nagy felbontású) IPTV- (internetalapú) szolgáltatások megjelenésében. A piackutató jelentése szerint Nyugat-Európában az idén már mintegy 65 millió háztartásban térnek át a digitális televíziózásra. A digitális elterjedtség mértékében azonban várhatóan 2009-ig megmarad az Egyesült Államok fölénye, akkorra a háztartások 63 százalékának lesz ilyen jellegű hozzáférése.

Az elemzők szerint a fejlődés folyamata azonban országról országra más ütemben megy majd végbe. Eddig Európa- és Amerika-szerte több mint 100 millió háztartás váltott analógról digitálisra.

Európában az egyértelmű úttörő ország ezen a téren Nagy-Britannia, ahol már a háztartások több mint 50 százalékában hozzáférhetők a digitális tv-szolgáltatások. A Datamonitor becslése szerint 2010-re ez az arány elérheti akár a 95 százalékot is, s a britek megtartják vezető pozíciójukat Európában. Ezt a piackutatók a BSkyB műholdas platformjára és a Freeview DTT- (Digital Terrestrial Television) szolgáltatás gyors felfutására alapozzák. A két brit kábelszolgáltató – az NTL és a Telewest – fúziója is komoly ösztönzést jelent a digitális kábeles fejlesztéseknek. Az elemzők ezzel szemben Németországot középtávon is inkább a sereghajtók közé sorolják, mondván, 2010-re is az ottani háztartásoknak csak alig a fele digitalizálódik.

A Datamonitor úgy látja, az európai szolgáltatók erőteljes kampánya ellenére az IPTV a jövőben is csak kisebb jelentőségű piac maradhat a kábeles, műholdas és a feljövőben lévő DTT-szolgáltatások egyre keményedő versenyében. A piackutató szerint az évtized végére a térségben legfeljebb 9,5 millió IPTV-előfizető lesz, ez az akkorra digitalizálódó háztartások kevesebb mint kilenc százalékát fedi majd le.

Az IPTV-ben Franciaország szerez erős pozíciókat Európában, az ottani háztartások 28 százalékának lesz erre alkalmas eszköze 2010-re. Ezen a piacon ugyanis a kábeles penetráció relatíve alacsony, és szigorúak az előírások a műholdas vevőkészülékek üzembe helyezésével kapcsolatban. Az USA-ban már lendületbe jött az IPTV-piac, és most kezd túlnőni a helyi szolgáltatókon. Amerikában a távközlési szolgáltatók már évek óta kínálnak széles sávú (DSL-alapú) tévés tartalmakat.

A digitális vagy „személyalapú” videorekorderek (Personal Video Recorder, PVR) jövőjét alapvetően a fizetős tévépiac alakulása határozza meg. A mobiloperátorokhoz hasonlóan a fizetős tévészolgáltatók egy főre jutó bevételei (ARPU) nagymértékben függnek majd a digitális videoletöltésektől, s arra ösztönzik a cégeket, hogy az előfizetőket minél vonzóbb ajánlatokkal kössék magukhoz.

Ez a piac az USA-t és Nagy-Britanniát kivéve eddig csak csalódást okozott a piacon működőknek. Az Egyesült Államokban a háztartások 18 százalékának van jelenleg digitális videorekordere, az európai piacon viszont az év végére is csak a háztartások kevesebb mint két százalékának lesz igénye az erre az eszközre építhető szolgáltatásra.

A nagy felbontású (HD) tévék európai piacának az első nagy lendületet az idei futballvébé adta, a Datamonitor szerint a következő két évben a piac élénkülése tovább fokozódik, a kísérletező kedvűek után egyre többen lesznek hajlandók befektetni a technológiába, megvenni a megfelelő készülékeket és előfizetni a szolgáltatásokra.

Az USA viszont már legalább három évvel lekörözte az európai piacot HDTV-ben. Az ottani háztartásoknak már a múlt év végén is legalább a 20 százalékánál volt nagy felbontású televízió. Európában egyelőre a szolgáltatáskínálat is meglehetősen korlátozott a HDTV területén.

Az Egyesült Államokban tapasztalható erősebb kereslet azzal is magyarázható, hogy az ottani háztartásokban nagyobb a különbség a hagyományos és a digitális tévétechnikák eredményezte képminőségben, ráadásul ott nagyobb képernyőjű készülékeket vásárolnak a fogyasztók, azokon látványosabb a digitalizálásból származó képminőség-javulás is – húzzák alá a piackutatók.

Sági Gyöngyi-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.