BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobilok a fedélzeten

A következő évtől a Ryanair diszkont-légitársaság mobiltelefonálási lehetőséget biztosítana utasainak a gépei fedélzetén. A folyamatos telefonálások ellen ágáló utasoknak a Financial Times szerint Michael O’Leary vezérigazgató egyszerűen csak azt üzente, hogy a csendes utazásra vágyók válasszanak egy másik légi- társaságot, hiszen a cég gépei amúgy is mindig zajosak, mert tömve vannak.

A nyilvánosságra hozott megállapodás szerint az OnAir a következő két évben folyamatosan szereli fel a Ryanair Boeing–737–800-as gépekből álló flottáját a megfelelő infrastruktúrával, s ha az illetékes hatóságok is rábólintanak, az utasok első hívásaikat jövő júliusban bonyolíthatják le a fedélzetről. A beszélgetésekért a nemzetközi roamingtarifáknak megfelelő összeget kell fizetniük.

A társaság azt tervezi, hogy a repülés közbeni telefonálás lehetőségét nagyon intenzív marketingkampányban ismerteti meg a nagyközönséggel. Ugyanakkor arra számítanak, hogy az utasok túlnyomó többsége beszélgetés helyett inkább szöveges üzeneteket küld majd, így korántsem lesz akkora hangzavar az utastérben, ami miatt „csendes zónák” kijelölésére lenne szükség a gépeken.

A kezdeményezés nem egyedi: az Air France az első, repülés közbeni próbahívást februárra ígéri, de hasonló szolgáltatás bevezetésére készül a BMI British Midland és a TAP Air Portugal légitársaság is 2007 második negyedévében. Ugyancsak a jövő év elején debütálhat az AeroMobile rendszere a Quantas egy belföldi járatán.

A pihenésre vágyó utasokat a rendszerek fejlesztői azzal nyugtatják, hogy a szolgáltatás a teljes út során kontrollálható, így valószínűleg az éjszakai járatokon a pilóták a csak SMS-ek és elektronikus levelek küldését engedélyező „csendes módba” kapcsolják majd a rendszert. A Ryanair számára mindez azért is tűnik jó üzletnek, mert a gépei fedélzetéről kezdeményezett hívások után jutalékot kap, s azt is tervezik, hogy az utasok mobiltelefonjaikkal különféle fedélzeti szerencsejátékokon vehetnének részt.

Más légitársaságok ugyanakkor óvatosabbak. Sem az Easyjet, sem a British Airways nem tervezi a fedélzeti mobiltelefonálás lehetővé tételét. Szakértők úgy vélik: a lehetőség csak a rövidebb, időzónaváltást nem igénylő, nappali járatokon lehet igazán vonzó.

A korábbi alternatív próbálkozások sorra dugába dőlnek. A Boeing saját, csak internet-hozzáférést és e-mail küldését lehetővé tevő cége, a veszteséges Connextion felszámolását fontolgatja, 300 milliós befektetés leírására kényszerülve. A Version Communications is beszünteti percenként öt dollárért kínált fedélzeti telefonszolgáltatását, amelyet a kabinfalra rögzített készülékekkel lehetett igénybe venni.

Chek-in

Azonosítók

A repülőgéppel utazók hamarosan már mobiltelefonról is beléptethetik magukat (check-in), ülőhelyet foglalhatnak, és beszálláskor ujjlenyomatukkal azonosíthatják magukat – állítják a hagyományos mágnescsíkos beszállókártyát felváltó fejlesztésükről a német Siemens fejlesztői.

A megoldást a szeptember 6–8. között, Pekingben rendezett Interairport China rendezvényen mutatták be. A mobiltelefonos bejelentkezés és az ujjlenyomatos azonosítás kombinációja egyfelől a légitársaságok számára kínál jó lehetőséget, másfelől a gyakran utazók, köztük az üzleti utasok értékes időt takaríthatnak meg a beszálláskor. Csak egyszer kell ugyanis egy adott légitársaság irodájában vagy a repülőtéren ujjlenyomatot vetetniük, biometrikus adataik egy adatbázisba kerülnek. A beléptetéshez az internetes alkalmazásba való bejelentkezésre van szükség. Az utas, miután a készülékéről csatlakozott a légitársaság helyfoglalási rendszeréhez, megadja a járatszámot és a kívánt ülőhelyet. Ezután megjelenik a kijelzőjén egy vonalkód mint elektronikus beszállókártya, amelyben kódolva benne van az ujjlenyomata is. Beszálláskor egy lapolvasó elé kell tartania a kijelzőt, ujját pedig egy olvasókészülékre helyeznie. A mobiltelefonos „becsekkelés” és az ujjlenyomatos azonosítás egymástól függetlenül is használható.

társaságot, hiszen a cég gépei amúgy is mindig zajosak, mert tömve vannak.

Munkatársunktól Chek-in Azonosítók

A repülőgéppel utazók hamarosan már mobiltelefonról is beléptethetik magukat (check-in), ülőhelyet foglalhatnak, és beszálláskor ujjlenyomatukkal azonosíthatják magukat – állítják a hagyományos mágnescsíkos beszállókártyát felváltó fejlesztésükről a német Siemens fejlesztői.

A megoldást a szeptember 6–8. között, Pekingben rendezett Interairport China rendezvényen mutatták be. A mobiltelefonos bejelentkezés és az ujjlenyomatos azonosítás kombinációja egyfelől a légitársaságok számára kínál jó lehetőséget, másfelől a gyakran utazók, köztük az üzleti utasok értékes időt takaríthatnak meg a beszálláskor. Csak egyszer kell ugyanis egy adott légitársaság irodájában vagy a repülőtéren ujjlenyomatot vetetniük, biometrikus adataik egy adatbázisba kerülnek. A beléptetéshez az internetes alkalmazásba való bejelentkezésre van szükség. Az utas, miután a készülékéről csatlakozott a légitársaság helyfoglalási rendszeréhez, megadja a járatszámot és a kívánt ülőhelyet. Ezután megjelenik a kijelzőjén egy vonalkód mint elektronikus beszállókártya, amelyben kódolva benne van az ujjlenyomata is. Beszálláskor egy lapolvasó elé kell tartania a kijelzőt, ujját pedig egy olvasókészülékre helyeznie. A mobiltelefonos „becsekkelés” és az ujjlenyomatos azonosítás egymástól függetlenül is használható. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.