Snoopynak hívják, robotkutya, s hivatását tekintve alighanem a múzeumi őr titulus illik rá a legjobban. Kicsinek kicsi ugyan, de számos rejtett technológiai vívmánnyal van felvértezve. Egyrészt különböző szenzorokkal, telekamerával látták el, az elektronikus szemei vezeték nélküli kapcsolatot takarnak, s bár gyorsasága aligha mérhető a valódi kutyákéhoz, a kerekein viszonylag sebesen gurul, s kiváló szimata van a betörők felderítésére.
A robotkutyát jelenleg a torinói Siti (Sistemi Territoriali per l’Innovazione) kutatás-fejlesztési központjának laboratóriumában tesztelik, a projekt az ugyancsak torinói egyetemmel, a Politecnico di Torinóval közösen jött létre, míg az anyagi hátteret a Compagnia di San Paolo biztosította. Snoopy nem hibázik – magyarázza a Siti vezetője, Riccardo Roscelli. A memóriájában az öszszes festményt, szobrot, kiállítási tárgyat képes tárolni, pontosan rögzíti, hogy mi hol helyezkedik el, s ez nem csupán a falon függőkre vonatkozik, hanem a nyitott térben elhelyezkedőkre is. S ha felfedezi, hogy egy tárgy nincs a helyén, rögtön riasztja a rendőrséget. Ezzel azonban korántsem ért véget a „tudománya”. Az orrát különböző szenzorokkal szerelték fel, amelyek érzékelik a levegő hőmérsékletének, a páratartalmának és az összetételének a változását, így például a legkisebb füstnél is rögtön beindítják a riasztót; azonkívül megszűri a hangokat is. Képes érzékelni a mozgást, azaz ha a teremben illetéktelen behatoló van, azonnal leadja a riasztást, míg ha valaki megpróbálja „elpusztítani”, akkor egyre nagyobb lármát csinál. A múzeum értékeit persze nemcsak egy robotkutyus őrzi, hanem „falkákban” közlekednek a különböző szektorokban, képesek egymás között is kommunikálni, így ha valami baj van, akkor egymásnak is leadják a vészjelet.
Snoopy két változatban készült el eddig, az egyik 30 centiméter magas, és a zárt helyek őrzését „vállalja”, a másik ennek a duplája, s a nyitott terekhez készítették. A robotkutya biztonságára is vigyáznak az alkotók: viszonylag lágy anyagokból készítették a külső részt, hogy ha netán véletlenül nekimenne a falnak vagy ajtófélfának, esetleg leesne a lépcsőn, akkor ne sérüljön meg.
A robotok a Siti egy nagyobb projektjének a részét képezik, amely a képzőművészeti alkotások védelmét célozta meg. A megbízás egy alapítványtól, a Fondazione per l’arte della Compagnia di San Paolótól származott, amely maga is számos értékes alkotás birtokában van, ám a fejlesztésben egy műtárgyakra szakosodott biztosító is részt vesz. A biztonságra ugyanis aligha lehetne azt mondani, hogy százszázalékos, a rablók kifinomult módszerei ellen egyre nehezebben lehet védekezni, ráadásul a művek szállítása is számos rizikót hordoz magában.
Snoopy mellett más „ékkövei” is vannak a Sitinek; mint Roscelli fogalmazott: számos innovatív fejlesztésen dolgoznak, amelyek abban is segítenek, hogy az elrabolt műtárgyakat megtalálhassák, követve a szállítás útját. A nanotechnológiának, a miniatűr mikrocsipnek köszönhetően különböző, az emberi szem számára láthatatlan eszközöket próbálnak felhasználni, amelyeket a műtárgyban helyeznének el, így például a szobrok, illetve a festmények hollétét műholdon lehetne nyomon követni. A mikrocsip például úgy nézne ki, mintha a festmény szövetének egy szála lenne, színben is hasonló lenne, így aligha venné észre bárki is – jegyezte meg Roscelli.
Tény, sokat kell még tenni ahhoz, hogy a műtárgyakat biztonságban tudjuk. A felmérések ugyanis meglehetősen lehangoló eredményeket mutatnak: például a mintegy 300 piemonti múzeum közül mindössze 120-nál van biztonságért felelős személy, 179-ben van csak tűzriasztó, 176-ban pedig rendőrséghez bekötött riasztó. Az egyéb, azaz például magán-, alapítványi, egyházi kiállítások – amelyek száma 190 – mindössze a felénél, 95-nél szereltek fel tűzriasztót, s csupán 96-nak van riasztója. (FB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.