Az egyedi szoftverek fejlesztésével foglalkozó eSpirit Kft. az internetes televíziózás (IPTV) németországi bevezetésénél bábáskodik. A magyar cég a német Artec megbízásából készít az IPTV adását fogadó set-top-boxra egy felhasználói célokat szolgáló médiaszoftvert, amelyet egyébként ebben a hónapban mutattak be egy nemzetközi konferencián. Az IPTV-technológia lényege, hogy a tévéadás széles sávú internetes kapcsolaton keresztül jut el a háztartásokba, ahol egy beltéri egység, a set-top-box fogadja az adást. A médiaszoftver a felhasználók számára teszi lehetővé a hozzáférést a hagyományos televíziózásnál szélesebb szolgáltatásokhoz.
A médiaszoftvert a fejlesztői piacon még kuriózumnak számító Windows Vista alapon készítették. A szoftver teljes körű tervezését, fejlesztését az eSpirit végezte, a grafikát a Carnation adta hozzá. A szoftveren fellelhető legfontosabb funkciók: Live Tv, Live Radio, VoD (video on demand). A szolgáltatás segítségével az Artec szerverein az előfizetőknek az egy hónapra visszamenőleg tárolt tv-műsorok között lehetőségük nyílik szabadon keresni és a műsorokat megtekinteni.
Az Artec eredetileg biztonságtechnikával foglalkozó vállalat. Mivel a videotechnológia terén már számos referenciájuk és tapasztalatuk van, úgy döntöttek, belekóstolnak az IPTV-s megoldások és szolgáltatások világába is, így saját fejlesztésű szervermegoldással és set-top-boxszal léptek piacra. A Deutsche Telekom a társaság technológiáját használja saját IPTV-szolgáltatásához.
A 2003-ban alapított eSpirit Kft. a Microsoft.Net-technológián alapuló egyedi szoftverek fejlesztésével foglalkozik, profiljába emellett adattisztítás, adatminőség-biztosítás is tartozik.
A tavalyi 2,4 millióról az idén 5,3-re, míg az évtized végére várhatóan 63,1 millióra nő az internetalapú tv-szolgáltatásra előfizetők száma világszerte – derül ki az iSuppli piackutató előrejelzéséből. Az IPTV-előfizetőkért vívott küzdelem résztvevői a távközlési cégek, a jelenlegi fizetős tévészolgáltatók és a széles sávú videoportálok lesznek, haszonélvezői pedig egyértelműen a felhasználók annak köszönhetően, hogy az éles verseny miatt egyre kifinomultabb szolgáltatások jelennek meg a piacon. A tét nem kicsi, az iSuppli prognózisa szerint az IPTV-s szolgáltatásokból származó bevétel az évtized végére eléri a 27 milliárd dollárt. A forgalom többségét a videoszolgáltatások adják majd, míg az egyéb médiaszolgáltatások és a reklámbevételek várhatóan 14 százalékot tesznek ki.
A piac fejlődését három fázisra osztja az iSuppli. Az elsőben az alapszolgáltatások bevezetése történik meg, ezt az értéknövelteké és interaktívaké követi, és végül drámai gyorsaságú fejlődés megy végbe a különböző platformok (hang, adat) és állományok integrációjában, illetve az interaktivitásban.
Magyarországon egyelőre nincs kereskedelmi IPTV-szolgáltatás, de több hazai cég teszteli a megoldást. A T-Online Magyarország Zrt.-nél a tervek szerint már az év végén elindulhat a kereskedelmi jellegű szolgáltatás is. Megkezdte internetes televízióadása üzemszerű tesztelését 25 csatornával a TvNet Kft. is, egyelőre 100, a társaság ADSL 3G-szolgáltatását használó ügyfél bevonásával. A tervek szerint a 2007-re várható kereskedelmi elindításkor három csomagban kínálja majd a műsorokat a vállalat. A webtévé indítását a közeljövőben tervező hazai társaságok sorába tartozik a magyar távközlési piacra lépést márciusban bejelentő Actel, a PanTel a Hungarotellel együttműködve, az Invitel, és kísérleti jelleggel a GTS-Datanet is erre készül. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.