BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terjed az otthoni használat

Továbbra is lendületesen fejlődik Kelet-Közép-Európa PC-piaca. Az amerikai IDC piackutató cég szerint 2005-ben közel 25 százalékkal, csaknem 12 millióra ugrott a térségben eladott személyi számítógépek száma, és az idén további 18 százalékos bővülés várható. A noteszgépek népszerűsége több mint 26 százalékkal, 11,4 milliárd dollár fölé emelte az eladások piaci értékét, ahol ebben az évben újabb, 19,5 százalékos növekedést prognosztizálnak. Az államilag finanszírozott oktatási fejlesztések keretében több tízezer asztali gép kelt el – elsősorban Orosz-, Lengyelországban, Romániában és Bulgáriában. A noteszgépeladások is régiószerte felfutottak, az árak esése ugyanis mind az otthoni, mind a kis- és középvállalati felhasználók számára megfizethetőbbé tette ezeket az eszközöket.

A leglátványosabb boom változatlanul a laptopok piacát jellemzi. Az eladások tavaly 84 százalékkal bővültek, és piackutatók az idén is további, 44,6 százalékos emelkedésre számítanak. Ennek ellenére a piacot továbbra is az asztali gépek uralják: ma még csak minden negyedik eladott számítógép tartozik a noteszgépek kategóriájába. A szerverpiac újabb 18 százalékkal bővült, de ez a teljes PC-piacnak mindössze két százalékát jelenti. Bár a régióban továbbra is a helyi összeszerelő cégek uralják a PC-piacot, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon sokat vesztettek a részesedésükből. A helyben összeszerelt gépek minősége általánosságban véve javuló tendenciát mutat, de a globális szállítók marketingje, értékesítési ereje és noteszgép-portfóliója az országok többségében hosszú távon is biztosítja dominanciájukat – vélik a piackutató elemzői.

Kelet-Közép-Európában változatlanul a HP a legnagyobb szállító. A nemzeti piacokon érzékelhető éles verseny ellenére sikerült némileg növelnie darabszám szerinti piaci részesedését az összes szegmensben. Az Acer az ötödik helyről a másodikra ugrott, miután értékesítési filozófiáját átalakítva sikeresen javította ellátási tevékenységét, árképzését és a disztribútoroknak nyújtott támogatást. A Fujitsu Siemens szintén jó évet zárt: közel megduplázta szállításait a térségben. Összesítve azonban ez a három szállító darabszámban mindössze a 16 százalékát adja kelet-közép-európai PC-piacnak.

A régió legnagyobb nemzeti piaca Oroszország. Itt realizálódott régiós PC-eladások több mint fele, és itt keletkezett az árbevétel közel 47 százaléka. Bár Oroszországban közel 22 százalékkal emelkedett tavaly az eladott személyi számítógépek mennyisége, a nagyvállalati piac hamarosan telítődik, így a jövőbeni növekedést várhatóan az otthoni felhasználók és a kkv-k vásárlásai generálják majd. Valamivel több mint 79 százalékos részaránnyal tavaly az asztali gépek uralták Oroszország PC-piacát, de részesedésük folyamatosan csökken a noteszgépek javára, amelyek eladásai 84 százalékkal ugrottak meg az elmúlt évben.

A térség második legnagyobb egyedi piaca Lengyelország, amely a szállítások 15,3 százalékát tudhatja magáénak, míg a harmadik helyen Ukrajna áll, 8,3 százalékos részesedéssel. Bulgária volt a leggyorsabban bővülő piac, 60 százalék feletti volumennövekedéssel. Romániában is hasonló a helyzet, itt közel 42 százalékkal emelkedett az értékesítési darabszám.


A magyar PC-piac 2005-ben szintén jó évet zárt, 450 ezer PC talált gazdára, ez 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Értékben is jelentős bővülést hozott 2005, 25 százalékkal, 468 millió dollárra nőtt a piac. Ennek ellenére az asztali gépek értékesítése stagnált. Elsősorban a gyártók alsó kategóriás gépei iránt volt jelentősebb kereslet, és bár a nemzetközi gyártók foglalják el a ranglista első öt helyét, a teljes piacon eladott mennyiség túlnyomó részét a helyi összeszerelők adják. Ennek ellenére a nemzetközi gyártók fokozatosan szorítják ki a helyieket, akik közül néhányan kénytelenek beszüntetni a tevékenységüket, illetve a nemzetközi gyártók viszonteladóivá válnak. Magyarországon is a noteszgépek piacán volt tapasztalható a legdinamikusabb bővülés, darabszámban 64 százalékkal ugrottak meg az eladások 2004-hez képest. Összesen 164 ezer hordozható számítógép talált gazdára, s részaránya egyre nő a hazai PC-piacon: míg 2004-ben a teljes értékesítés 26, 2005-ben már 37 százaléka volt noteszgép.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.