BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A régióban magyarok a kemény mobilosok

Az idén várhatóan mintegy 65 millió eurót fordítanak a hazai mobilfelhasználók különböző prémium (emelt díjas) szolgáltatásokra, míg tavaly még 45-46 milliós volt ez az adat – mondta el Malcsiner Péter, a Metacom Holding Zrt. vezérigazgatója. Ezzel a régióban Lengyelország mögött – a közel negyvenmilliós államban ebben az évben 105 millió euró körüli összeget költenek a mobilosok prémium termékekre – a második helyen van Magyarország.

A térségben a mobiltartalom-szolgáltatást tekintve a magyar, a cseh, a lengyel és a szlovén piac hasonlít leginkább egymáshoz, de ezek is féléves-éves lemaradásban vannak a nyugat-európaiakhoz képest. Annak mérésére, hogy egy adott országban a felhasználók mennyire nyitottak és mennyire felkészültek készülék- és szolgáltatásválaszték szempontjából, a mobiltelefon alapfunkcióján, a telefonáláson túl más szolgáltatásokat is igénybe kell venni, a hangalapú/nem hangalapú szolgáltatások aránya az egyik legkifejezőbb mérőszám. Magyarországon a nem hangalapú szolgáltatások igénybevételének aránya 10-15 százalék a teljes bevételhez képest, míg Nyugat-Európában ez az érték már elérte a 15-25 százalékot. Magyarország ugyanakkor élen jár a fejlesztésben: regionális szinten itt állítják elő a legtöbb mobiltartalmat, amelynek meghatározó részét teszik ki a Metacom leánycége, az M Factory saját fejlesztésű tartalmai – közölte Malcsiner Péter.

A magyar piacon félévente-évente jelennek meg új szolgáltatások, amelyek biztosítják a folyamatos növekedést. A lemaradást jól érzékelteti, hogy az a technológia, amely a nyugatabbra fekvő országokban már elavultnak számít, Magyarországon még érett-hanyatló állapotban van. További érdekessége a hazai piacnak, hogy a telefonálásra fordított kiadások a jövedelmekhez képest arányaiban lényegesen magasabbak, mint Nyugat-Európában – tette hozzá a Metacom vezetője. Magyarországon egyelőre jellemzően inkább telefonálásra használják a mobilkészüléket, mintsem harmadik generációs szolgáltatások igénybevételére, ennek egyik legfőbb oka, hogy az itthon használt mobiltelefonok még nem elég fejlettek.

A régióban kiemelkedően magas a rajzfilmletöltések száma: rendkívül népszerűek a rajzfilmes háttérképek és a rajzfilmslágerek mint csengőhangok. A retrorajzfilmes tartalmak Magyarország és a régió mellett még Németországban igen felkapottak, ugyanakkor Angliában például érdektelenek. A szláv országokban – amelyek egyébként a magyar piachoz képest némi lemaradást mutatnak – a csengőhangletöltésekben a népzenék a legnépszerűbbek. Tőlünk nyugatabbra fekvő államokban – a magyar piachoz képest – számszerűleg több mobiltartalmat töltenek le, különösen igaz ez a csengőhangokra és a teljes zeneszámok letöltésére.

A jövőben egyre inkább a több platformon elérhető szolgáltatások térhódítására számít a Metacom vezérigazgatója, így például az otthoni számítógépen megkezdett, többszereplős online kalandjátékot akár a mobiltelefonon is lehet majd folytatni. Akár már jövőre megjelenhetnek az interneten rövid idő alatt igen nagy felhasználói tábort gyűjtő, nagy népszerűségnek örvendő alkalmazások, mint például a videomegosztó oldalak vagy a közösségépítő portálok mobiltelefonra optimalizált változatai. A múlt héten tartott sajtótájékoztatón Weyer Balázs, az Origó portál főszerkesztője is utalt arra, hogy vizsgálják a mobiltelefónia jobb kihasználásának lehetőségeit. Hozzátette ugyanakkor: véleménye szerint a mobiltartalom-szolgáltatásban komolyabb áttörésre csak 2008-ban, a pekingi olimpia kapcsán számít.

Sikeres regionális terjeszkedést tudhat maga mögött az M Factory Kft., a Metacom Holding Zrt. leányvállalata, a regionális piacvezető tartalomfejlesztő és szolgáltató vállalat. A gazdag tartalomkínálat eredményeképpen a cég a térség közel 20 telekommunikációs szolgáltatójával kötött szerződést mobiltartalmak értékesítésére. A budapesti irodából nemcsak a régión belüli, hanem nyugat-európai, ausztrál megbízóiknak is végeznek WAP-alapú fejlesztéseket. Mindemellett 2006 folyamán az M Factory Kft. Magyarországra, illetve a régióra vonatkozó szerződést kötött szinte a világ összes nagy hanglemezkiadójával és filmforgalmazójával, valamint bővítette saját tartalmait is.

A hang- és SMS-alapú tartalomszolgáltatások többszereplős üzleti modellen keresztül jutnak el addig, hogy az előfizető használni kezdhesse őket. Az üzleti modell szereplői: a tartalomszolgáltatók, a tartalomtulajdonosok, a tartalomgyűjtők és a hálózatüzemeltetők. A résztvevők a hozzáadott értéktől függően részesülnek a kiszámlázott és a hálózatüzemeltető által begyűjtött díjakból.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.