BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dugófigyelő mobilok

A közlekedési helyzet nyomon követése nem olcsó mulatság. A legtöbb esetben drága kamerák és radarrendszerek bevetésére van szükség az autópályák, illetve a legforgalmasabb utak stratégiai pontjain, ráadásul az elhelyezésük is tovább növeli a kiadásokat. A szállítmányozási társaságok is szenzorokat helyeznek el egyes utakon, s persze ott vannak a helikopterek is, amelyek a legnagyobb városok felett keringenek, s adnak folyamatosan információkat a közlekedési helyzetről.

Teljes körű információt azonban így is aligha lehet nyerni az utak aktuális állapotáról. Két atlantai társaságot éppen ez inspirált arra, hogy a mostaninál kisebb költséggel az elérhető információkat megsokszorozza, azaz a jelenleg „monitorozott” utak, autópályák számát növelje. Az általuk felvázolt elképzelés logikusnak is tűnhet: az autókon belüli mobiltelefonok jelzései jelentenék a kiindulási pontot.

A mobilszolgáltatóktól kapott – természetesen minden személyes adatot nélkülöző – adatok alapján ugyanis meg lehet ítélni, hogy az egyes mobilkészülékek milyen gyorsan haladnak. S amennyiben ezeket az információkat „rávetítik” a helyi térképekre, helyszínekre, úgy kész is van a „forgalomtérkép”. Két tengerentúli társaság, az IntelliOne és az AirSage abban bízik, hogy ezáltal a mostaninál jóval részletesebb információkkal, gyakorlatiasabb tanácsokkal lehetne ellátni az úton lévőket, mint amivel jelenleg a radarokat, kamerákat fürkésző, helikopteres információkból építkező cégek szolgálnak.

A cégek aligha tekinthetők új szereplőknek a piacon. Az IntelliOne 1999-ben indította el szolgáltatását, amely az egyes autópályákon haladó járművek sebességéről – azaz a forgalom intenzitásáról – nyújt információkat az úton lévőknek. Az eredményeket térképen jeleníti meg, zölddel jelezve azon szakaszokat, ahol könnyedén lehet haladni, sárgával jelölve a lassuló részeket, pirossal pedig a dugókat. A mobiltelefonos projektet elsőként Tampában teszteli az IntelliOne, majd jövő márciusban indulna el a projekt elsőként a kanadai Ontarióban. Egy év múlva pedig már közel 40 várost fedne le szolgáltatásával, köztük Atlantát. Az autósok számára egyedire szabott információkat kínálnának, mutatva az adott utak forgalmát, ráadásul alternatív „menekülőút” lehetőségeket is kínálnának dugók esetén. Lehetőség van arra, hogy ezt alkalmanként vegye igénybe az érdeklődő – természetesen meghatározott költség fejében –, illetve havi díjat fizessen érte. A várható díjakat illetően becslések még nem láttak napvilágot.

Az AirSage – amely a Sprint Nextel Corp adatszolgáltatóval lépett szövetségre – is hasonló stratégiával készül, ám szolgáltatásával elsősorban a kormányzati cégeket kívánja megcélozni. Négy szerződést kötött már egyes államok közlekedési szerveivel, nemrégiben pedig azt közölte, hogy Georgia állam közlekedési hivatalával közösen tervez projektet: Atlanta és Macon közötti útszakasz közlekedéséről nyújtanak friss információkat.

A potenciális piac nem csekély, hiszen az amerikai kormányzati szervek évente több mint 1 milliárd dollárt költenek a forgalom feltérképezésére, ám ezzel a kiadással az országos utak aktuális helyzetének 1 százalékát sem lehet feltérképezni. Az AirSage meglátása szerint a módszerükkel tízszer nagyobb részt lehetne lefedni, ugyanekkora költséggel.

Mindkét rendszer sikeressége azon múlik, hogy vajon a mobilszolgáltatók hajlandóak-e kiterjeszteni a piacot, azaz tömegpiaci igényeket kiszolgálni, illetve a személyiségi jogok nem sérülnek-e ezáltal. A nagyobb kérdőjel az utóbbihoz helyezhető, hiszen aligha venné bárki is jó néven, ha folyamatosan nyomon követnék – vetik fel egyesek. Vannak, akik más kritikai észrevételeket is megfogalmaztak. Így egyesek szerint aligha lehet pontosan megállapítani, hogy mi okozza a forgalom lassulását, hiszen nem feltétlenül dugóról van szó. Lehet, hogy csak egy rendőrautó állt le a szélső sávban, vagy az egyik autóról leesett valami.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.