BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Menő mobilok

A hagyományos mobiltelefonok iránti kereslet eddigi két számjegyű növekedési üteme a következő években érezhetően lelassulhat az elemzők, köztük az Informa piackutató társaság szerint. Az éves összforgalom várhatóan kevesebb mint 250 millió darabbal – 1,25 milliárdra – nőhet 2007 és 2011 között, alig 3 százalékkal bővülve az időszak végén.

A piacukat és a jövedelmezőségüket féltő gyártók ezért multifunkcionális mobilok kifejlesztésével igyekszenek a vételi kedv lanyhulását megelőzni – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Elképzelésük szerint a mobil legyen az ember univerzális kísérője, amely a telefon- és SMS-szolgáltatás mellett többek között zenét játszik, fényképeket készít és a GPS-rendszer segítségével elnavigál az idegen városokban. Az új idők mobilja természetesen határidőnaplóként, címtárként és elektronikus pénztárcaként is használható. Emellett a gyors adatátviteli hálózat (UMTS, HSDPA) gondoskodik arról, hogy a készülékekkel e-maileket küldhessünk, és folyamatosan hozzáférjünk az internethez.

Ezzel a stratégiával a gyártók új, eddig más társaságok uralta piacokra is mindinkább benyomulnak. A Sony-Ericsson a Cybershot márkanéven értékesített mobiljaival például már hosszabb ideje komoly versenyt támaszt az olcsóbb fényképezőgépeket gyártóknak. A mobilok ugyan egyelőre többnyire csak két megapixeles felbontást tesznek lehetővé, de már vannak öt megapixelesek is, és a tízesek megjelenésére sem kell sokáig várni. A beépített kamera fejlesztése persze önmagában még nem elég, a gyártók gőzerővel dolgoznak azon is, hogy a mobillal készített felvételekből minél gyorsabban legyenek képek. Sok készülék most is közvetlenül csatlakoztatható nyomtatóhoz, ám már tervezik (például a Nokiánál) az internetes képelőhívást. Öt év múlva a globális mobilforgalom várhatóan már több mint 80 százalékát uralják a kamerával felszerelt készülékek.

Hasonló versenyhelyzetre készülhetnek a walkmanek és a navigációs készülékek gyártói is. Ez utóbbiak főleg a Nokia miatt, amely már felvásárolta a mobilnavigációs szoftverre szakosodott Gate 5 céget, és nemrég együttműködési szerződést kötött az amerikai GPS-szakértővel, a Trimble-lel. A kooperáció révén korlátlan és exkluzív hozzáféréssel jut olyan szabadalmakhoz, amelyek lehetővé teszik számára a helyfüggő alkalmazásokat.

A jövő mobilja tehát egy univerzális készülék, gyártója pedig egyúttal szoftverszállító és – főleg – szolgáltató lesz, amely elsősorban a tartózkodási helyhez kapcsolódó információkkal látja el a felhasználót.

Az a legújabb divat a mobiltelefon-gyártók körében, hogy az egyre kisebb készülékek egyre nagyobb tárhelyet biztosítanak a tulajdonosaik által kedvelt zeneszámok hallgatására és tárolására – számol be a Die Welt. A multifunkcionális apróságok óriási térnyerését jelzi, hogy egyedül a Nokia ebben az évben 80 millió olyan készüléket értékesít, amely képes hanganyag lejátszására.

Viszonyításképp: az Apple által forgalmazott MP3-lejátszóból, az iPodból eddig 60 milliót sikerült eladnia az amerikai vállalatnak. Így a Nokia elnöke, Anssi Vanjoki valóban rossz néven veheti, ha jelenlétében az Apple-t és Sonyt említik mint legnagyobb, zenelejátszókat gyártó vállalatokat. Elmondása alapján a finn cég nem mobiltelefonokat, hanem jó minőségű multimédiás számítógépeket gyárt, amelyekkel egyébként telefonálni is lehet.

A vezető Nokia másik célterülete egy az Apple-hez hasonló, ún. iTunes zeneboltrendszer kiépítése, mielőtt az piacra dobná iPod termékének ötvözetét, egy multifunkcionális telefont. A tét nem kicsi, mivel mindenki felismeri a szegmensben rejlő potenciált. Eddig a Vodafone és társai kínáltak előfizetőiknek különféle letöltéseket, ám ebbe a jól jövedelmező üzletágba most beszálltak a készülékgyártók is. A verseny tehát elkezdődött. A finnek már 2007-re készülnek, ezért augusztusban bejelentették a Loudeye zeneletöltő portál átvételét, amely mintegy 1,6 millió zeneszámot tartalmazó rendszer. Így a Nokia-tulajdonosok jövőre kedvükre válogathatnak a temérdek sláger közt.

A high-tech szolgáltatások világából a Sony Ericsson sem hiányozhat, a cég kidolgozta az M-Buzz névre hallgató rendszert, amellyel a mobiltelefon-tulajdonosok nemcsak zenét tölthetnek majd le telefonjukkal, hanem kisebb videókat is. Ahhoz, hogy ezeket az adatokat a felhasználók megfelelően tárolni tudják, elindult egy fejlesztési hullám, hogy minél nagyobb tárhelyű készülékeket kínálhassanak a vásárlóknak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.