BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hűtlenség helyett CRM

Az ügyfélkapcsolatok stratégiailag átgondolt menedzselése, vagyis a CRM a piacok telítődése, a piaci szereplők egyre erősödő versengő fellépése miatt egyre inkább a felső vezetők látókörébe kerül. Az ügyfélközpontú vállalati működésre való átállás azonban összetett és költséges folyamat, amelyen nemcsak nyerni, de bukni is lehet. Alábbi összeállításunk az átállás kritikus pontjait veszi sorra.

Magyarországon sem nevezhető új keletű elképzelésnek az ügyfélkapcsolatok tudatos kezelése (CRM), mégis mostanában erősödött meg iránta – a vállalatok legfelső vezetői szintjén is – az érdeklődés. Mindez a piaci változásokra vezethető vissza: egyrészt a kínálat növekedésével a választás szabadsága is nő, így az ügyfelek adott termékhez, gyártóhoz kötődő hűsége csökken. Másrészt a piac is telítődik, azaz amikor már nincs kinek újabb mobiltelefont eladni vagy még több folyószámlát nyitni, s új klienst már csak a versenytársaktól lehet „átcsábítani”, akkor a hangsúly az ügyfélszerzésről azok megtartására és a meglévők „fejlesztésére” helyeződik át. Ennek előfeltétele a fokozott odafigyelés az ügyfél-elégedettségre és -igényekre.

A CRM-alapú vagy más szóval ügyfélközpontú vállalati működésre való átállás számos kérdést vet fel. Ezek végiggondolásával és megválaszolásával egyrészt eldönthető, hogy valóban elérkezett-e az ideje az átállásnak, illetve arra is választ kaphatunk, milyen nyomvonal mentén kell az ügyfélkapcsolatok hatékony menedzselését megcélzó paradigmaváltással járó „változásprogramot” végigvinni.

Ha már megfogalmazódik a CRM-szemlélet iránt az igény, elsőként a felső vezetők gondolkodásában kell árnyaltan megjelennie az ügyfélközpontú jövőképnek. Ezt stratégiára, majd akciókra lebontva a CRM a napi szintű munkafolyamatokba beépíthető. Mivel a termék helyett az ügyfél kerül a középpontba, a szemléletváltás alapvetően meghatározza, megváltoztatja a munkafolyamatokat.

A CRM informatikai aspektusát figyelembe véve az ügyfélközpontú vállalati működés több informatikai alkalmazás bevezetését is magában foglalhatja. A rendszerek bevezetését azonban erőteljes üzleti igénynek kell megelőznie a folyamatok automatizálására és integrálására vonatkozóan, vagyis amikor a célkitűzéseket már nem lehet manuálisan végrehajtani. Ez azért is nagyon fontos, mert az informatikai alkalmazások bevezetése a CRM-beruházások legköltségesebb és legidőigényesebb része. A különböző CRM-rendszerek bevezetése éveket vehet igénybe, s százmilliókat, de akár milliárdokat is el lehet költeni ilyen informatikai alkalmazásokra.

Az ügyfélközpontú vállalati működés alapja az ügyfélközpontú szervezet. Felértékelődik például a funkcionális területek közötti kooperáció, hiszen a több funkciót is összekötő ügyfélfolyamatok válnak meghatározóvá a cég működésében. Ennek megfelelően szükségessé válik egy stratégiai döntéshozó testület létrehozása, amely a változásprogram során felmerülő kérdésekben gyors, ugyanakkor a szervezet szempontjából szakmailag megalapozott, a cég stratégiájával egybecsengő döntést hozhat, s nem utolsósorban e testület feladata az is, hogy kezelje a változásokkal együtt járó feszültségeket is.

Az ügyfélközpontú szemléletre való átállás, a különböző CRM-alkalmazások bevezetése új feladatokat hordoz magában: a CRM hatékony, eredményes, profittermelő működésének feltétele szintén a törődésben keresendő. Nagyon fontos például, hogy az ügyfélről újonnan szerzett informá-

ciókat folyamatosan beépítsük a vállalati működésbe, hiszen ezzel biztosítható, hogy mindig a valós igényeket szolgáljuk ki. Ezen információk segítségével meghatározható az is, milyen új termékekkel, szolgáltatásokkal érdemes a piacra lépni, így az ügyfélközpontú megközelítés a termék- és/vagy szolgáltatásfejlesztés kiindulópontjává válik. A CRM-ből csak akkor profitálhatunk igazán, ha valóban fel is használjuk a rendelkezésre álló információkat.

Értelemszerűen az új típusú működés meghonosításához szükséges az új működést támogató teljesítménymérési és -értékelési rendszer kialakítása. Fontos, hogy az ügyfélközpontú működéssel a cégtevékenység hatékonyságát tovább fokozzuk azzal, hogy az alaposabb ügyfélismeretnek megfelelően finomhangoljuk az erőforrásaink elosztását.


A szerző az AAM Vezető Informatikai Tanácsadó Zrt. vezető tanácsadója, a CRM üzletág vezetője

Hazai elsők

A CRM-re nyitott vállalatok tekintetében Magyarországon az elsők között van a távközlési, valamint a banki és pénzügyi szektor. A távközlési piacon a mobilszolgáltatók a piac telítettsége, a vezetékes szolgáltatók pedig a vezetékes termékek mobilokkal való helyettesítésének jelensége miatt élnek nehéz időket. A bankszektorban nagyon sok szereplője van a piacnak, így számukra kiemelten fontos az ügyfélmegtartás, valamint a meglévők esetében az egy ügyfélre jutó jövedelmezőség fokozása keresztértékesítés és értéknövelő eladások révén.

Nagy potenciál rejlik még az államigazgatásban, hiszen a magyar államnak van a legtöbb „lakossági ügyfele”. Természetesen a CRM-beruházások költségesek, és az eredmény csak hosszabb idő elteltével látszik, de fontos az is, hogy a lakosság érezze, értékes ügyfele az állami intézményeknek.



Nagy potenciál rejlik még az államigazgatásban, hiszen a magyar államnak van a legtöbb „lakossági ügyfele”. Természetesen a CRM-beruházások költségesek, és az eredmény csak hosszabb idő elteltével látszik, de fontos az is, hogy a lakosság érezze, értékes ügyfele az állami intézményeknek. Dobozos vagy egyedi? A dobozos és egyedi fejlesztésű CRM-rendszer közötti választás a vállalat szemléletéből, stratégiájából, jövőképéből adódik. A saját fejlesztésű CRM-szoftverek legnagyobb előnye, hogy a saját igények tökéletesen „lefordíthatók”, ugyanakkor a vállalat hosszú távra elkötelezi magát az egyedi fejlesztés mellett, amelynek az időigény mellett a költség- és személyzeti vonzata is jelentős. A dobozos szoftverek előnye, hogy elvileg azonnal rendelkezésre állnak. A funkcionalitás és know-how tekintetében is kiemelt tudással rendelkeznek, amely a jövőbeni igények lefedését sejteti. Mivel azonban ez még iparágon belül is széles körűnek mondható, a testreszabhatóság az egyik legnagyobb kihívás. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.