A Budapesti Műszaki Egyetem áramlástan tanszékének – amelyet a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. közbeszerzési pályázattal választott ki – szakemberei öt hónap alatt végzik el azokat a vizsgálatokat, amelyeknek az eredményei alapján megítélhető, hogy az M0-s körgyűrű egyik szakaszának négy különböző nyomvonalváltozata esetén a mostanihoz képest milyen mértékben módosul 2010–2018 között a levegőszennyezettség. A tanszék ezt a feladatot szélcsatornaméréssel, valamint az áramlás és a szennyezőanyag terjedésének számításával végzi el.
A vizsgálatok számítógép-vezérelt mérőrendszerrel folynak. A mérések során a lakott területek modelljeiben kialakított mintavételi pontokban határozzák meg a tervezett nyomvonalváltozatokra megépített autópálya-szakaszok, völgyhidak és alagutak modelljeiből kibocsátott, a kipufogógázoknak megfeleltetett nyomgáz koncentrációját. A mért értékekből a jelenlegi és a prognosztizált forgalomsűrűség mellett a mintavételi pontokban meghatározhatók a várható levegőszennyezettség éves, napi, csúcsforgalmi és azon kívüli órás átlagai, és összevethetők a vonatkozó határértékekkel.
Hasonló adatokat szolgáltat az áramlástan tanszék által rendszeresen használt, a légszennyezettség számítására kidolgozott MISKAM® szoftver. A vizsgált területre elkészített 3D-s modellre lefuttatott számítógépes szimuláció eredményeként az egyes szennyezőanyagok koncentrációjának adott szélirányhoz és -sebességhez tartozó térbeli eloszlását kapják meg. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.