BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöld jel az e-útdíjnak

Az országgyűlési határozat szerint két hónapon belül kell megkezdeni a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED) Magyarországon történő bevezetéséhez kapcsolódó közbeszerzési eljárást. A hosszas viták és meglepő fordulatok után a parlament nyári szünet előtti utolsó napján született felhatalmazás értelmében az augusztus végéig kiírandó tender ajánlatkérője a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Ellentétben a szaktárca tervezetével, a képviselők nem szabtak határidőt a szerződéskötésre.

A korábbi elképzelésekhez képest újdonság az is, hogy a feladat nemcsak a megtett úttal arányos díjfizetést lehetővé tevő elektronikus útdíjfizetési rendszerre terjed ki, hanem az önálló ellenőrzési rendszerre is. A közbeszerzés keretében ezeket a rendszereket kell megvalósítani a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek és járműszerelvények (J2, J3 és J4 kategóriájú járművek) körére az autópályákon, autóutakon és az országos főutak egyes elemein (azaz a hazai gyorsforgalmiút-hálózaton, a párhuzamos utakon és a fontosabb egyéb tranzitutakon), ötéves futamidejű szolgáltatási szerződés keretében. Az eljárás eredményéről – a közbeszerzés műszaki tartalmáról, a díjfizetési rendszerbe bevont úthálózatról, a bevezetni tervezett díj- és tarifarendszerről, a befektetők számára fizetendő szolgáltatási díjról – az Országgyűlést még tájékoztatni kell. A képviselők pedig határozatban döntenek a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetésével való kötelezettségvállalásról, ugyanis ennek mértéke is az utolsó pillanatban maradt ki a határozattervezetből.

A szaktárca az elvetett javaslatban a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer megvalósításához kapcsolódó állami kötelezettségvállalást – amelynek formája a magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj – 69,3 milliárd forintban maximálta. Ez tartalmazta volna a projekthez szükséges valamennyi beruházás és az öt éven keresztül történő üzemeltetés költségeit. Az elektronikus útdíjfizetési rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokért öt évig fizetendő szolgáltatási díj maximumát pedig 23,5 milliárdban szabta meg. (Mindkettő ez évi árakon számított érték.) Ellentétben a tervezettel – amely szerint az ellenőrzést az Állami Autópálya-kezelő Zrt. látta volna el a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága közreműködésével – az ellenőrzési rendszer megvalósítása is a közbeszerzés tárgya lett. (MK)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.