Az országgyűlési határozat szerint két hónapon belül kell megkezdeni a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED) Magyarországon történő bevezetéséhez kapcsolódó közbeszerzési eljárást. A hosszas viták és meglepő fordulatok után a parlament nyári szünet előtti utolsó napján született felhatalmazás értelmében az augusztus végéig kiírandó tender ajánlatkérője a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Ellentétben a szaktárca tervezetével, a képviselők nem szabtak határidőt a szerződéskötésre.
A korábbi elképzelésekhez képest újdonság az is, hogy a feladat nemcsak a megtett úttal arányos díjfizetést lehetővé tevő elektronikus útdíjfizetési rendszerre terjed ki, hanem az önálló ellenőrzési rendszerre is. A közbeszerzés keretében ezeket a rendszereket kell megvalósítani a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek és járműszerelvények (J2, J3 és J4 kategóriájú járművek) körére az autópályákon, autóutakon és az országos főutak egyes elemein (azaz a hazai gyorsforgalmiút-hálózaton, a párhuzamos utakon és a fontosabb egyéb tranzitutakon), ötéves futamidejű szolgáltatási szerződés keretében. Az eljárás eredményéről – a közbeszerzés műszaki tartalmáról, a díjfizetési rendszerbe bevont úthálózatról, a bevezetni tervezett díj- és tarifarendszerről, a befektetők számára fizetendő szolgáltatási díjról – az Országgyűlést még tájékoztatni kell. A képviselők pedig határozatban döntenek a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetésével való kötelezettségvállalásról, ugyanis ennek mértéke is az utolsó pillanatban maradt ki a határozattervezetből.
A szaktárca az elvetett javaslatban a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer megvalósításához kapcsolódó állami kötelezettségvállalást – amelynek formája a magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj – 69,3 milliárd forintban maximálta. Ez tartalmazta volna a projekthez szükséges valamennyi beruházás és az öt éven keresztül történő üzemeltetés költségeit. Az elektronikus útdíjfizetési rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokért öt évig fizetendő szolgáltatási díj maximumát pedig 23,5 milliárdban szabta meg. (Mindkettő ez évi árakon számított érték.) Ellentétben a tervezettel – amely szerint az ellenőrzést az Állami Autópálya-kezelő Zrt. látta volna el a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága közreműködésével – az ellenőrzési rendszer megvalósítása is a közbeszerzés tárgya lett. (MK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.