A piac kettészakadt – fogalmazott Zám Tibor, a kizárólag repülős utak szervezésével foglalkozó Best Reisen iroda vezetője. A magasabb kategóriában egyenletes fejlődés volt megfigyelhető, ám az olcsóbb utak iránti érdeklődés visszaesett. Az utazók jó része kevesebbet költött, így a fizetőképes kereslet összességében csökkent – emelte ki Nemes Mariann, a Magyar TUI értékesítési igazgatója. A szakma ugyanakkor a megelőző, viszonylag jó év után többet vállalt – tette hozzá.
A helyzet kialakulásában szerepet játszott az, hogy az elmúlt években a charterpiac megváltozott – közölte Simon András, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének szóvivője, a Chemol Travel cégvezetője. Míg korábban a Malév szűk keresztmetszetet jelentett, s gátat szabott annak, hogy az irodák jelentős túlkapacitásokat kössenek le, ma a kínálat óriási, de az utazásszervezők még nem tanultak önmérsékletet. Pedig ez nem csak a szolgáltatóknak rossz. Az eladatlan utak miatti gépösszevonásokat, menetrendváltozásokat, az esetenként akár 8 órás várakozásokat a piac valamenynyi szereplője, köztük a komoly árengedményeket élvező utazóközönség is súlyosan megérzi.
Félrevezető lehetett az is, hogy nagyon jól indult az év. Ezt ugyanis sokan – tévesen – növekedésként értékelték – emelte ki Szvoboda János, a NUR Neckermann Utazás Szolgáltató Kft. cégvezetője. Június-július körül azonban a piac kifulladt, szinte semmilyen áron nem lehetett eladni az utakat. Ez pedig irracionális feltételekkel meghirdetett akciókhoz vezetett – tette hozzá.
Az év slágertermékének egyébként az idény elején Görögország ígérkezett. Volt is érdeklődés, ám épp ide összpontosult a legnagyobb kínálat is (volt olyan időszak, amikor hetente 43 járat vitte a turistákat Magyarországról). Nem véletlen tehát, hogy a legtöbb probléma (egyebek mellett a Bella Tours őszi csődje) is épp e térségben jelentkezett. Változatlanul jól futott Bulgária és Egyiptom is, Spanyolországról viszont vegyesen nyilatkoztak az utazásszervezők. A legtöbben az idén is Tunéziában, Horvátországban és Észak-Olaszországban töltötték a szabadságukat (ez utóbbi két desztinációt a többség iroda igénybevétele nélkül keresi fel). E térségekben összességében érdemi változás nem volt az előző évekhez képest.
Az ősz és a tél ennél békésebb időszakot ígér, bár – emeli ki mindenki – ez egy egészen más piac. Szeptembertől a kulturális körutaké a fő szerep, amelyek nem konjunktúrafüggő termékek. Kialakult közönségük van, a piac jól tervezhető – jegyezte meg Simon András. A téli kínálat a charterfoglalások alapján némileg növekedett, de még mindig több, mint amire szükség lenne a cégvezető szerint. A Chemol Travel az idén Madeirára, Thaiföldre és Kubába is szervez utakat. Új útirányként pedig néhány Arab-öböl menti országot és Jamaicát kínálják utasaiknak.
Magyarországon a téli időszakra mutatkozó kereslet nem mérhető a nyári szezonéhoz – fogalmazott Nemes Mariann. A World of TUI termékpalettájáról az idei télen is népszerűek lesznek a Terra Reisen síútjai. A távoli célterületek közül megítélésük szerint a sláger továbbra is Thaiföld lesz, s az eddigi érdeklődések alapján úgy tűnik, van is kereslet a termékre. Ezen a télen az utasok rugalmasan kombinálhatnak körutakat és különböző hosszúságú pihenőprogramokat Thaiföldön. Ez az utaztatói kínálatára eddig nem volt jellemző, hiszen döntően kész csomagokat értékesítenek. A TUI szerint kedveltek lesznek a karibi térség országai: Mexikó és Kuba mellett Jamaica is, de az Indiai-óceán gyöngyszeme, Mauritius ugyancsak budapesti indulással lesz elérhető. Míg eddig nagyrészt a bécsi központ chartergépeire dolgozott télen a hazai iroda – az idén több országba menetrend szerinti járatokkal Budapestről viszik az utasokat. Thaiföld mellett új útirányként Marokkó (Marrákesből induló magyar nyelvű körutazások és üdülés Agadírban) szerepel a magyar Gulet-katalógusban.
Kevesebb szereplő, mérsékeltebb verseny, ám sokszínű kínálat jellemzi az őszi–téli időszakot – közölte Szvoboda János. A Neckermann – az anyacég kedvező tapasztalataira építve – az idén szintén az ügyfél igényei szerint rugalmasan összeválogatható programokat kínál. A termék szinte minden eleme flexibilis; a szállás, az időtartam, a közlekedési eszköz egyaránt bármi lehet. Individuálisabbá váltak a termékek, ettől sokat várunk – emelte ki a cégvezető. A közelebbi célpontok közül a Kanári-szigetek, Tunézia, Egyiptom, Madeira és Málta szerepel a prospektusban. A távolabbi desztinációk közül Thaiföldre, Kenyába, Zanzibárra, Mauritiusra, a Maldív-szigetekre, Indiába és a karibi térségbe kínálnak programokat. Elsősorban Thaiföld és Kenya ígér kiemelkedő adatokat a szakember szerint. A karibi térségből pedig Jamaica lehet jól fejlődő térség – mondta el Szvoboda János. Az igazi újdonság azonban a Neckermann idei egzotikus katalógusában Goa, India legszebb üdülőparadicsoma.
Zám Tibor szerint a téli időszak éppúgy kétarcú lesz, mint a nyári volt. A 3-4 órás repülőúttal megközelíthető térségek (Egyiptom, Tunézia, Gran Canaria) kereslete az árfekvéstől függ majd, várhatóan a nagyon olcsó utak kelnek el. A távolabbi útirányoknál felértékelődnek a menetrend szerinti járatok, ezek ugyanis közel olyan árakon érhetők el, mint a charterek, miközben lényegesen jobb szolgáltatást kínálnak az utasoknak, és nagyságrendekkel kisebb kockázatot jelentenek az irodáknak. A Best Reisen cégvezetője szerint az idén túlkínálat lehet Dubaion. A szakember kiemelte: érdemes óvatosnak lenni e térségben az olcsó utakkal, itt ugyanis a magas színvonalú szolgáltatásoknak igen komoly ára van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.