BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bizakodó webkereskedők

Rekordévre készülnek az idén a hazai online kereskedők, és bár a forgalom mintegy negyedét adó karácsonyi szezon még éppen csak elkezdődött, az már látszik, hogy a legnagyobbak akár 50 százalék feletti forgalomnövekedést is elérhetnek. A fejlődésben az internet terjedése mellett a vásárlói szokások átalakulása is szerepet játszik, hiszen az elmúlt két évben 20–50 százalékkal nőtt a webboltokban egy-egy vásárlás alkalmával elköltött összeg.

A Bookline.hu Nyrt.-nél a tavalyi 1,4 milliárd forintos forgalom után az idén már 2,7 milliárdos bevétellel számolnak, ez az eddigi eredmények alapján reális célkitűzésnek tűnik – közölte érdeklődésünkre Márffy György, a társaság elnöke. Az egyik legnagyobb hazai webáruház még karácsony előtt teljes kínálattal elindítja a műszaki osztályát is. A korábban online könyvesboltként ismert vállalkozás már eddig is több termékkörrel bővítette kínálatát – a CD-k, DVD-k mellett drogériát is üzemeltetnek –, amelyek jövőre már a forgalom meghatározó részét adják majd. A karácsonyi – november–decemberi – időszak Márffy György szerint a webáruházak forgalmának 25-30 százalékát adja, és hasonló a helyzet a Bookline esetében is.

A teljes hazai könyvpiac 65 milliárd forint körüli, ebből az online értékesítés mintegy 5 milliárdot tesz ki, és fokozatosan teret nyer a netes csatorna. Míg a teljes piac legfeljebb néhány százalékkal bővül évente, addig az internetes üzleteknél jóval ötven százalék feletti az erősödés, és jövőre is hasonló mértékű fejlődésre számít Márffy György. Az is megfigyelhető, hogy a hagyományos, offline üzlethálózatok kivétel nélkül erősítették online jelenlétüket az idén.

Szintén rekordévet zár 2007-ben az online aukciós oldalt működtető, 2006 után az idén is az év internetes kereskedőjének választott Vatera.hu. A cégnél ez évben 6,5 milliárd forintos átmenő forgalommal számolnak a tavalyi 4,9 milliárd után – mondta el érdeklődésünkre Csupor Erik, a cég ügyvezető igazgatója. Az oldal regisztrált felhasználóinak száma már meghaladja a 300 ezret, de ha a jelenlegi ütemben bővül a számuk, az év végéig előreláthatóan 440 ezren lesznek.

Várhatóan egymilliárd forint körül alakul majd az egyik legrégebbi hazai internetes áruház, az eBolt idei forgalma, ez 20 százalékos bővülést jelent 2006-hoz képest – tudtuk meg Mecséri Ildikótól, a cég kereskedelmi és minőségirányítási vezetőjétől. A műszaki termékeket forgalmazó webboltban november közepe óta érezhető a karácsony előtti felfutás. Az idei ünnep slágertermékei várhatóan az autós navigációs eszközök, az LCD-televíziók, a notebookok és a kisebb háztartási gépek lesznek – sorolja a vezető.

A megnövekedett érdeklődés kihasználására különböző kedvezményeket is meghirdetnek a webáruházak; az eBolt például már október óta kamatmentes áruhitelt kínál. Karácsony előtt pedig a legnépszerűbb terméktípusok közül választva elkészítenek egy „karácsonyi ajándékötletek” termékkategóriát, ezt számos akciós ajánlattal töltik fel – tette hozzá Mecséri Ildikó. Emellett a tervek szerint elindítják áruházuk új keresőjét, amelynek segítségével könynyebben összehasonlíthatóak lesznek a termékek. Folyamatosan indít akciókat a Bookline, így a karácsonyi időszakban is kínálnak majd kedvezményeket – mondta Márffy György.

A forgalom mellett a webruházakban vásárlók száma szintén folyamatosan nő – az eBolt esetében például 20 százalék körüli a bővülés tavalyhoz képest –, illetve az egy vásárlásra jutó átlagos összeg is. Míg két éve 4000 forint körül költöttek a vevők egy-egy alkalommal a Bookline-nál, addig napjainkban már 6500-ért vásárolnak. Az eBoltnál jelenleg 25 ezer forint az átlagos tranzakciós érték, ez mintegy tízszázalékos bővülést jelent 2006-hoz képest.

A legnagyob hazai webáruházak már a terjeszkedéshez is elég erősnek érzik magukat. A folyamat elindítója a Bookline volt; romániai webáruháza valamivel több mint két hónapja nyitott meg, míg Szlovákiában néhány hónappal korábban kezdték el az értékesítést. Az eddig eltelt időszak a vártnál is jobb eredményt hozott, konkrét adatokat azonban egyelőre nem közölt a Bookline elnöke. Várhatóan hamarosan elindul a Vatera szolgáltatása Szlovákiában, illetve a további külföldi terjeszkedés érdekében piacfelmérést végeznek a környező országokban – közölte Csupor Erik. A határokon túlra tekint az eBolt is, a társaság jövőre szeretné kiterjeszteni a szolgáltatását Szlovákia és Románia területére. Bulgária mellett ugyancsak Romániát célozta meg az idén hétmilliárd forintos forgalmat tervező Extreme Digital, amely műszaki szaküzletekkel és internetes vásárlással egyaránt ott akar lenni a külföldi piacokon. Az első külföldi üzletek megnyitására 2008-ban kerül sor.

Bár a hazai online értékesítés csak mindössze 0,8-0,9 százaléka a teljes kiskereskedelmi forgalomnak – az európai uniós átlag 1,7-1,9 százalék –, az elmúlt években átlagosan 50 százalék körüli növekedést ért el. Az idén várhatóan 45 milliárd forintos forgalommal zárnak a hazai webáruházak a tavalyi 30 milliárd után a GKIeNet előrejelzése szerint. Ebben az összegben azonban nem szerepel az interneten értékesített utazási és biztosítási szolgáltatások, illetve a webes piacterek forgalma. Ez utóbbi tétel Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezető igazgatója szerint mintegy 15 milliárd forinttal növelné az idei online kiskereskedelmi forgalmat.

Az USA-ban és Nyugat-Európában jóval nagyobb hagyományai vannak az online vásárlásnak, mint Magyarországon, és az előrejelzések szerint a netes kereskedők az idén is rekordbevételre számíthatnak a karácsonyi ünnepek előtti vásárlási láznak köszönhetően. A Forrester Research piackutató cég adatai szerint az Egyesült Államokban 33 milliárd dollárt költenek majd el a felhasználók a weben a karácsony előtti hetekben, ez 21 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A leggyakrabban ruházati termékek és kiegészítők kerülnek majd az amerikaiak virtuális kosaraiba.

Európában a britek költik el a legtöbbet, a szigetország webes kereskedői mintegy 27 millió vásárlóra és 20 milliárd euró körüli forgalomra számíthatnak. Őket a németek követik 12 milliárdos költéssel, míg a franciák az előrejelzés szerint 6,5 milliárdot hagynak majd a webáruházaknál az ünnepek előtt. A z idén karácsony előtt 51 milliárd erurót költenek majd el az európaiak a netboltokban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.