BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mennyit ér a hűségnyilatkozat? Ami egy jó ajánlat mögött van

A különböző hírközlési szolgáltatók számtalan alkalommal rendkívül kedvezőnek tűnő ajánlatokkal próbálják meghódítani az ügyfeleket, akik a jó ár reményében egy vagy akár két éves hűségszerződést kötnek a cégekkel. A hűségnek azonban ára van… A Világgazdaság Online utánajárt, mekkora.

A hűségszerződés lényege, hogy a fogyasztó egy vagy két évre elkötelezi magát egy szolgáltató mellett a tartósan alacsony ár reményében. Csakhogy a távközlési szolgáltatások ára idővel erőteljesen csökken, ha pedig az előfizető úgy dönt, mégis szeretné megszüntetni a hűségszerződést, ezért sok esetben nagy árat kell fizetnie. Bizonyos vezetékes szolgáltatók a „kikötésért” a teljes hűségperiódusra visszamenőleg kérik az árkülönbözetet, és kötbért is fizettethetnek az ügyféllel. A „hűségcsapdába” pedig könnyen beleeshet az a fogyasztó, aki nem tartja számon, pontosan mikor jár le a hűségidőszak, egyes szolgáltatók ugyanis – amennyiben a fogyasztó nem jelzi kilépési szándékát, a hűségidőszakot automatikusan meghosszabbítják, újabb egy vagy két évre „láncolva magukhoz” a klienseiket.

Az Emitel, a Hungarotel, az Invitel, a Monortel, és a T-Com piaci magatartása kapcsán  nemrég született versenyhivatali határozat  kimondja: a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének minősül, ha a szolgáltató a határozott idejű előfizetői szerződés felmondását, vagy a határozott idejű előfizetői szerződés határidő letelte előtti díjcsomag-váltást olyan egyoldalú jogi vagy gazdasági feltételhez köti, amely a szerződés teljesítésére fordított szolgáltatói költséggel illetve az adott kedvezménnyel nem indokolható, azokkal nem arányos – nyilatkozta Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szóvivője . A szolgáltatók kedvezményes ajánlatai a GVH álláspontja szerint nem irányulhatnak a fogyasztók röghöz kötéséhez. A szóvivő szerint az, hogy a hűségszerződés lejártakor nem értesítik a fogyasztót az automatikus meghosszabbításról, nem tekinthető fair gyakorlatnak, hiszen az ilyen hosszú távra kötött szerződések esetében a szerződés ideje alatt adott tájékoztatás is lehet tisztességtelen.

A Magyar Telekom sajtóosztálya a Világgazdaság Online érdeklődésére úgy nyilatkozott: a T-Com hűségszerződéses ügyfeleinek aránya körülbelül 30 százalékra tehető. A cég két hónapos gondolkodási időt biztosít a felhasználóknak, akik ezen idő alatt kipróbálhatják a szolgáltatást. Leszögezték: a T-Com a hűségidőszak lejártát egy, illetve két hónappal megelőzően cégük minden esetben értesíti az előfizetőket a lejárat várható időpontjáról, és nem hosszabbítja meg azt automatikusan. Mint mondták, nemrégiben 13 pontos önszabályozási nyilatkozatot tettek, ennek keretében változtatták meg a Favorit díjcsomag kondícióit, és januártól tervezik a kötbér összegének csökkentését.

Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője úgy véli, az egyik legnagyobb problémát az okozza, hogy a fogyasztók nehezen látják át a hűségnyilatkozatokra vonatkozó szabályokat. Ennek egyik oka, hogy paraméterek részben az egyéni előfizetői szerződésben, részben az általános szerződési feltételek között találhatóak meg, így a leendő ügyfélnek mindkét dokumentumot meg kell ismernie ahhoz, hogy tájékozottan dönthessen, de még így sem mindig világos, hogy mik az idő előtti felmondás feltételei, illetve, hogy meddig tart a hűség időszak, és hogy mi lesz a lejárat után. Az NHH álláspontja szerint a hűségszerződések terén a legfontosabb, hogy a feltételrendszer átlátható legyen, és hogy a szolgáltatók ne rójanak aránytalanul nagy terheket azokra a fogyasztókra, akik szeretnék megszüntetni a szerződéseket és a fogyasztók „röghöz kötésével” ne gátolják a pici versenyt. Ezen a téren az elmúlt időszakban jelentős előrelépések történtek, az NHH véleménye szerint azonban a szolgáltatók által nemrég megfogalmazott szándéknyilatkozat önmagában nem nyújt teljes megoldást a problémára.

A szakértő véleménye szerint érthető, hogy a vállalatokat rosszul érinti, ha kliensei úgy döntenek, nem szeretnék a hűségszerződésben meghatározott összeget tovább fizetni, hiszen ezzel olyan bevételtől esnek el, amelyre joggal számítottak. A fogyasztók egy része azonban a telekommunikációs szolgáltatások gyorsan csökkenő árai ismeretében érhető módon gyakrabban szeretne váltani, és az aktuális, kedvezőbb áron igénybe venni a szolgáltatásokat. Kompromisszumos megoldásra van tehát szükség, például arra, hogy a szolgáltatók a hűségperiódus lejárta előtt minden esetben idejében értesítsék az ügyfeleket arról, milyen lehetőségek közül választhatnak a jövőre nézve. A telekommunikációs szolgáltatók az NHH iránymutatása alapján felülvizsgálják a hűségnyilatkozatokkal kapcsolatos álláspontjukat, az év végére pedig kialakulhat egy új megoldás a terület szabályozására.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.