BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Neten keres, boltban vesz

Az internet egyre inkább a vásárlás előtti informálódás terepe – különösen a tartós fogyasztási cikkek esetében –, és bár az online vásárlásnak ma még kicsi a súlya a kiskereskedelemben a világháló virtuális piactér szerepe egyre nő – állapítja meg a GfK Hungária legutóbbi elemzése.

Az internetpenetráció 2007-ben a hazai felnőtt lakosság körében 43 százalék. A világhálót használókat alapvetően három típusba lehet sorolni. 51 százalékuk az internet alapvető lehetőségeivel él: e-mailezik, böngészik, kép- és videomegosztó oldalakat nézeget, közösségi site-okat látogat. A második legnagyobb, 42 százalékot kitevő csoportba tartozók fórumozni is szeretnek. A legaktívabb felhasználók aránya 6 százalék, s bár kevesen vannak, de a saját honlapjaikkal, blogjaikkal az internetes közösség véleményformálói.

A web2 alkalmazások közül legnagyobb népszerűségnek a közösségi oldalak örvendenek, amelyek egyben át is formálják az internetről való elgondolást. Az ezeket látogatók inkább érzik az internet közösségformáló hatását, mint a közösségi oldalakat elkerülők. S bár az online értékesítés is egyre fontosabb, az online tájékoztatás azonban ma már szinte megkerülhetetlen. A netezők többsége gyakran szokott vásárlás vagy szolgáltatás igénybevétele előtt tájékozódni a neten. Ez elsősorban a termékjellemzőkre, az üzletek elérhetőségére és nyitva tartására terjed ki, de magas azoknak az aránya is, akik a világháló segítségével hasonlítják össze az árakat, illetve tesztoldalakon, vásárlói fórumokon mérik fel a termék, szolgáltatás minőségét. A felhasználók az elmúlt évben leginkább menetrendről, könyvekről, tévéműsorról, mobiltelefonokról, moziműsorról, kulturális és sportrendezvényekről, valamint képzésekről tájékozódtak a neten. Megrendelést pedig könyvekre, készétel házhoz szállításra, CD/DVD-re, valamint internetszolgáltatásra adtak le online módon a legnagyobb arányban. A költési arány a repülőjegyek esetében a legmagasabb. Azok, akik az elmúlt évben így vásárolták azt meg, az összes repülőjegyre kiadott pénzük 63 százalékát online vásárlás során költötték el.

Az internetes megrendelések azonban nem mindig végződnek online fizetéssel. Bár az intenzív netezők 75 százaléka rendelt ott már meg valamilyen terméket vagy szolgáltatást, a fizetést többnyire utánvétellel bonyolította le. A teljes mértékben online vásárlók, azaz a fizetést is ily módon teljesítők aránya – bankkártyával, illetve online számla útján (lásd PayPal) – lényegesen alacsonyabb: 26 százalék. Ez csak a legintenzívebb nethasználók csoportjában magas, eléri az 57 százalékot. Az, hogy az online fizetési módokat választók aránya még a dombornyomott bankkártyával rendelkezők körében is igen alacsony, arra enged következtetni, hogy az internetes kereskedelem és fizetős letöltés bővülésének lélektani akadálya az e módon történő fizetéssel szembeni bizalmatlanság.

A netvásárlás egyik legfőbb vonzereje a virtuális piactéren kínált árucikkek kedvező ára. Második legfontosabb érvnek a felületeken az egyes termékeket, szolgáltatásokat kísérő részletes leírás minősül. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.