A mai magyar tizenévesek 94 százaléka már az interneten ismerkedik, köt új barátságokat, éppúgy, mint a legfejlettebb országokban – derül ki a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja által készített Fanta Trendriport tanulmánysorozat első jelentéséből. A felmérés hozzáteszi: a hazai tinédzserek betemették a felnőttek esetében még nagymértékben meglévő digitális szakadékot.
A nyugat-európai, észak-amerikai és a magyar felnőttek szokásai, életmódja, preferenciái között számos, az eltérő szocializációból fakadó különbséget találunk. Ezzel szemben a mai magyar fiatalok életük egyik legfontosabb szeletében már semmivel nem maradnak el nyugati kortársaiktól. E generáció számára a virtuális világ magától értetődő terep, nemcsak a mindennapi kommunikációban, hanem az érzelmi és társas életben, az önkifejezésben is.
Már aligha tudnák elképzelni az életüket a digitális eszközök – internet, mobiltelefon – és az általuk nyújtott szolgáltatások nélkül.
A spontán kreativitás, a játékosság átalakítja a fiatalok mindennapi életét, nyelvi kultúráját, amely az új kifejezéseket, fordulatokat az SMS-nyelvből és az internetes beszélgetések során használt szlengből kölcsönzi.
A jelentés megállapítja, a szülőknek alapvetően újra kell gondolni a fiatalok és az internet közötti viszonyt. Ma még inkább az jellemző, hogy a szülők aggódnak: a gyerek „haszontalanul” tölt rengeteg időt a monitor előtt, társas kapcsolatai leépülnek, magányossá válik. A kutatási adatok azonban ennek épp az ellenkezőjét mutatják. A fiatalok 96 százaléka használja az iskolai feladatokkal kapcsolatos információszerzésre is a világhálót, és mindössze 4 százalék véli úgy, az internet használata miatt kevesebbet érintkezik a barátaival. A tizenévesek több mint fele gondolja, hogy a neten könnyebben talál új barátokra, könnyebben „lelkizhet”.
A jelentés szerint a fiatalok 70 százaléka a számítógépe bekapcsolása után egyből az üzenetküldő programját nyitja meg, azaz megnézi, hogy ismerősei közül éppen ki jelentkezett be a neten. Az üzenetküldő programok, a közösségi oldalak nem mások, mint a haverokkal való „lötyögés” online változatai. Funkciójukat tekintve tehát nem sokban különböznek a hagyományos játszóterektől és találkahelyektől. A módszer ugyan más, ám a témák valószínűleg ugyanazok.
Évek óta meglévő nemzetközi tendencia, hogy a fiatalok egyre kevesebb időt töltenek a televízió előtt, helyette az internetre vándorolnak át. Bár Magyarországon ez a trend – részben a kereskedelmi televíziózás kései indulása miatt – még nem érte el a nyugat-európai szintet, a tartalomfogyasztási szokások itthon is változnak.
A jórészt kereskedelmi hatásoktól mentes, amatőr videókat felvonultató YouTube videomegosztó oldalnak csak Magyarországról havi másfél millió látogatója van, ezzel az ötödik leglátogatottabb site hazánkban. A magyar internetezők havonta 2,7 millió órát töltenek a YouTube-videók nézegetésével, és ennek túlnyomó többsége a tizenévesekhez kapcsolható. A fiatalok egyre kevésbé elégszenek meg a passzív tartalomfogyasztással, maguk is alakítani akarják a digitális kultúrát. A 14–19 évesek 17 százaléka ír – többnyire a személyes élményeiből táplálkozó – blogot, ez jóval magasabb, mint az összes internetező között mért 8 százalékos arány. A blogokon keresztüli kommunikáció, a saját gondolatok, vélemények közreadása, az önkifejezés igénye fokozottan jellemző a magyar fiatalokra.
Mivel a tizenévesek által létrehozott tartalmat technikailag bárki képes elérni, alkotóik számára fontos, hogy egyénibb, játékosabb, kreatívabb és figyelemfelkeltőbb legyen, mint a többi hasonló alkotás. Amikor a tinédzserek ezeket a tartalmakat létrehozzák, tulajdonképpen a saját világukat teremtik meg, amelybe a „külvilág”, az idősebb ge-neráció alig-alig lát bele. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.