BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Digitális vonzásban

A műholdas digitalizáció lassan a végéhez érkezik Magyarországon; a kábelhálózatok közül egyre többnél érhető el az új technológia, míg a földfelszíni műsortovábbításban még csak ezután kezdődik az új korszak.

A Magyar Televízió (MTV) 2-es csatornája augusztus elejétől indította el a digitális műholdas műsortovábbítást, az év végére pedig már a társaság mindkét csatornája a földfelszíni vételi lehetőséggel ellátottak számára is hozzáférhető lesz az új technológiával.

A műholdas műsorszórásban már több mint tíz éve elkezdődött a digitális átállás, és az m2 adását sugárzó HotBird műholdakon az m2, a Duna TV és még két külföldi csatorna kivételével már minden adó digiálisan adta a műsort – mondta Korompai András, az MTV távközlési és technikai központjának a vezetője.

Szükségszerű volt hát az átállás megvalósítása, amelynek időzítésében több tényező is szerepet játszott. Egyrészt az elmúlt másfél-két évben ugrásszerűen megnőtt a hazai háztartásokban is a „széles vásznú” (16:9-es) LCD- és plazmatelevíziók száma, ezek a korábbihoz képest más (jobb) minőségű tévézést tesznek lehetővé. Emellett a pekingi nyári olimpia is jó alkalom volt ahhoz, hogy megkezdjék az m2 műsorának digitális műholdas továbbítását. Ráadásul most érett meg az idő és a technológiai felkészültség a nagy felbontású (HD-s) műsorszórás megkezdésére, a műholdas mellett a kábeltelevíziós, az IPTV- és a földfelszíni digitális platformokon is.


A tévénézők többsége számára szinte észrevétlenül zajlott le az átállás, mivel azoknak a felhasználóknak, akik valamelyik szolgáltatón keresztül jutnak televíziós szolgáltatáshoz, semmit sem kellett tenniük, a változáshoz szükséges technikai módosításokat a cégek elvégezték helyettük. Azon tévézőknek, akiknek egyedi, digitális műholdvevőjük van, a már meglévő készüléket kell behangolniuk az MTV honlapján és teletextjén egyaránt elérhető paraméterek alapján – mondta Korompai András. Anyagi kiadással is járt a változás azok számára, akiknek analóg műholdvevőjük volt, nekik be kellett szerezni egy digitális készüléket.

Az átállás kapcsán indított tájékoztató kampányban elhangzott, hogy az elektronikai áruházakban beszerezhetők a digitális műholdas adás vételéhez szükséges eszközök, a set-top-boxok. A Media Markt üzletekben jelenleg egy digitális műholdas set-top-box típus kapható, ennek ára 60 ezer forint körül van – közölték érdeklődésünkre az elektronikai áruházláncnál. Korompai András elmondása szerint egyébként bármely digitális műholdvevő alkalmas a műsorok vételére, ezért csak a felhasználók igényei és a pénztárca határozzák meg, milyen típusú eszközt vásárolnak.

Az m2 műholdas adása egyébként több formátumban is fogható, éppen azért, hogy akár a legrégebbi vagy legegyszerűbb műholdas beltéri egységekkel is nézhető legyen. A tapasztalatok szerint egyelőre minimális az érdeklődés az ilyen készülékek iránt, azonban a földfelszíni digitális átállás megvalósulásával felfutásra számítanak a Media Marktnál.


A földfelszíni digitális műsortovábbítás vételére alkalmas set-top-boxok közül jelenleg egy típus kapható a Media Markt üzletekben, amely HD-képes és együttműködik a Magyarországon is használt MPEG4 szabvánnyal.

Az áruházlánc képviselői egyébként jelenleg is tárgyalnak a beszállítókkal, így a következő hetekben várhatóan újabb típusú set-top-boxok jelennek meg az üzletek polcain. A Nemzeti Hírközlési Hatóság szeptember elején írta alá a földfelszíni digitális televíziós és rádiós pályázat nyertesével, az Antenna Hungáriával a hálózatok üzemeltetésére jogosító szerződéseket.

Két televíziós és egy rádiós multiplex esetében már az idén eljön a digitális korszak – jelentette be Jean-Francois Fenech, az AH vezérigazgatója. A hálózat teljes kiépítése után, 2011-ben a magyar lakosság több mint 96 százalékát éri el a szolgáltatás.


Az év végétől az országban egyre több helyen (a most induló DVB-T digitális földfelszíni hálózaton) digitálisan biztosan fogható lesz az m1, az m2 és a Duna TV, míg az RTL és a TV2 novemberig dönthet arról, megjelenik-e az új szolgáltatáscsomagban. Az MTV-nél szeretnék, ha HD minőségben jutna el a tévénézőkhöz a műsor, ehhez azonban a szolgáltatóknak is megfelelő eszközökkel kell ellátniuk a felhasználókat.

Emellett a földfelszíni digitális átállás kapcsán fontos lenne, hogy valamilyen módon jelöljék a készülékeken – televíziókon és set-top-boxokon egyaránt –, hogy kompatibilisek-e a Magyarországon használt szabvánnyal – mutatott rá Korompai András. Az MTV-nél azt tervezik, hogy az egyelőre kísérleti stádiumban lévő HD-szolgáltatásra a jövő év közepére (a cég új székházba költözésével) állnak át teljesen.

Parkoló nyomtatók – százmilliárd eurós veszteség

A nyomtatással kapcsolatos problémák évente közel 700 milliárd euróval növelik az európai vállalkozások összköltségét – állapítja meg az ICM Research 19 országban – köztük Magyarországon is – elvégzett kutatása.

Az európai cégek közel háromnegyedében okoz havonta legalább egyszer gondot az alkalmazottaknak a nyomtatás. Ez különösen a nagyobb, legalább 250 főt foglalkoztató vállalatokra jellemző.

A technikai háttértámogatást nyújtó részlegek évente átlagosan három és fél hetet töltenek a nyomtatóhibák elhárításával, amely Európa-szerte évi 10 ezer elvesztegetett munkaórát jelent.

Van már nyomtatási stratégiája? – tehetné fel a kérdést a Canon megbízásából készült tanulmány, amelyből az is kiderül, hogy a parlagon hagyott nyomtatók egy átlagos európai vállalkozásnak évente akár több mint 82 ezer eurójába is belekerülhetnek.

(A nyomtatást akadályozó leggyakoribb meghibásodások közé tartozik a papír begyűrődése és az alacsony festékszint.) A fenti kérdésre a vállalatok közel kétharmada valószínűleg nemmel válaszolna.

A kutatásból az is kiderül, a nyomtatással kapcsolatos környezettudatos szemlélet ma még csak kevesek sajátja az üzleti életben. Míg az Európában vizsgált háromezer cég közel kétharmada általánosságban azt vallotta, a környezeti költségek legalább olyan fontosak, mint a hagyományos kiadások, mindössze egynegyedük veszi komolyan figyelembe a környezeti terhelést a nyomtatással kapcsolatos döntéseknél. Pedig minél idősebb a készülék, annál kevésbé környezetbarát. A régebbiek általában kevésbé hatékonyak az energia- és kellékanyag-felhasználás szempontjából is. Utóbbi kategóriába tartozik az európai vállalatok gépeinek az egyharmada.

Magyarországon ebből a szempontból kedvezőbb a helyzet: a vállalkozásoknak csupán 22 százaléka használ olyan nyomtatási módokat, amelyek nincsenek tekintettel a környezeti hatásokra és a céges költségek optimalizálására. VG







Munkatársunktól Parkoló nyomtatók – százmilliárd eurós veszteség A nyomtatással kapcsolatos problémák évente közel 700 milliárd euróval növelik az európai vállalkozások összköltségét – állapítja meg az ICM Research 19 országban – köztük Magyarországon is – elvégzett kutatása.

Az európai cégek közel háromnegyedében okoz havonta legalább egyszer gondot az alkalmazottaknak a nyomtatás. Ez különösen a nagyobb, legalább 250 főt foglalkoztató vállalatokra jellemző.

A technikai háttértámogatást nyújtó részlegek évente átlagosan három és fél hetet töltenek a nyomtatóhibák elhárításával, amely Európa-szerte évi 10 ezer elvesztegetett munkaórát jelent.

Van már nyomtatási stratégiája? – tehetné fel a kérdést a Canon megbízásából készült tanulmány, amelyből az is kiderül, hogy a parlagon hagyott nyomtatók egy átlagos európai vállalkozásnak évente akár több mint 82 ezer eurójába is belekerülhetnek.

(A nyomtatást akadályozó leggyakoribb meghibásodások közé tartozik a papír begyűrődése és az alacsony festékszint.) A fenti kérdésre a vállalatok közel kétharmada valószínűleg nemmel válaszolna.

A kutatásból az is kiderül, a nyomtatással kapcsolatos környezettudatos szemlélet ma még csak kevesek sajátja az üzleti életben. Míg az Európában vizsgált háromezer cég közel kétharmada általánosságban azt vallotta, a környezeti költségek legalább olyan fontosak, mint a hagyományos kiadások, mindössze egynegyedük veszi komolyan figyelembe a környezeti terhelést a nyomtatással kapcsolatos döntéseknél. Pedig minél idősebb a készülék, annál kevésbé környezetbarát. A régebbiek általában kevésbé hatékonyak az energia- és kellékanyag-felhasználás szempontjából is. Utóbbi kategóriába tartozik az európai vállalatok gépeinek az egyharmada.

Magyarországon ebből a szempontból kedvezőbb a helyzet: a vállalkozásoknak csupán 22 százaléka használ olyan nyomtatási módokat, amelyek nincsenek tekintettel a környezeti hatásokra és a céges költségek optimalizálására. VG Hazai ütemterv A következő négy-öt évben az Antenna Hungária több mint 25 milliárd forintot költ fejlesztésre. Az első három digitális adó Kabhegyen, Budapesten és Szentesen lesz, ezek révén a tévéadást a lakosság majdnem 60 százaléka éri el.

A cég összesen 16 adót épít, s jövőre a lakosság 88 százalékát érik el. A mobiltévé Budapesten és környékén indul el az idén. Napjainkban Magyarországon mintegy egymillió háztartásba csak három országos adás jut el a tetőantennákon keresztül, a digitális adás révén viszont nyolc-tíz csatorna is fogható lesz.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.