BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vevők, webre fel!

A látogatók számának gyors növekedésére számíthatnak az új netboltok üzemeltetői Magyarországon. A gombamód szaporodó üzletek fokozzák az árversenyt, a piacot azonban továbbra is a nagy webboltok uralják, amelyek közül néhányan komolyabb fejlesztéssel készülnek a karácsonyi csúcsszezonra.

Négy év alatt átlagosan 300 százalékkal bővül a napi látogatószám az újonnan alapított hazai internetes áruházakban – derül ki a Webshop-Experts Kft. felméréséből. Már egyéves működés után is naponta átlagosan ötszáz egyedi látogatóra számíthatnak a magyar webboltok, míg a kétéves üzletek esetében már nyolcszázra. Érdekes módon a felméréskor azt tapasztalták, hogy a három éve működő netes üzleteknél kismértékű visszaesés tapasztalható. A Webshop-Experts Kft. munkatársai szerint ennek hátterében az állhat, hogy ezek az áruházak indulásukkor még nem voltak olyan tapasztaltak az e-kereskedelem területén, mint az egy-két éve alakultak. Ezen webboltok üzemeltetői az induláskor valószínűleg még nem ismerték annyira az online hirdetési praktikákat, nem voltak tisztában az egyes marketingeszközök jelentőségével, esetleg nem vették figyelembe a keresőoptimalizálás (SEO) szempontjait és szabályait. A nemrég indult webáruházak tulajdonosai az évek alatt sokat tanultak az internetes marketingeszközöket illetően, ismerik a keresőoptimalizálás szabályait, előnyeit, s tudják, hogyan hozhat ez minél nagyobb hasznot számukra, ez pedig ellensúlyozhatja a későbbi indulásból adódó hátrányukat. A tapasztalat ugyanakkor, úgy tűnik, jót tesz a hazai webkereskedőknek, a négy-öt éve alakult netes áruházak napi látogatottsága jóval ezer fölött van.


Bár gyorsan nő az internetes áruházak száma Magyarországon, a hazai piacot továbbra is a legnagyobb üzletek uralják, becslések szerint 90 százalék körüli részesedéssel. Ezek naponta sok ezer látogatót vonzanak, bevételeik pedig milliárdos nagyságrendűek. Az egyik legrégebbi hazai internetes áruház, a naponta mintegy nyolc-kilenc ezer egyedi látogatót vonzó eBolt tavalyi forgalma 930 millió forint volt – tudtuk meg Mecséri Ildikótól, a webbolt kereskedelmi és minőségirányítási vezetőjétől. Az idén további 20 százalékos bevételnövekedést várnak a vállalkozásnál, ez az eddigi adatok szerint tartható lesz.

Az eBolt üzemeltetői egyébként folyamatosan bővítik a kínálatot, már mobiltelefonok és tartozékaik is kaphatók az üzletben. A legnépszerűbb kategóriák közé tartoznak a számítástechnikai termékek, ezek közül a notebookokat keresik a legtöbben, de a nagyméretű háztartási gépek iránt is jelentős az igény.

Jó jel, hogy a gazdasági nehézségek és a bizonytalanság ellenére október elejétől számottevően megnőtt a netáruház forgalma, a karácsonyi szezon előszeleként. Termékcsoporttól függően 20–50 százalékos növekedést tapasztaltak az előző év azonos időszakához képest – közölte Mecséri Ildikó.

A webáruházaknál hagyományosan csúcsidőszaknak számító karácsonyi szezonra készülve október végén megújul az eBolt megjelenése, és beépítenek több, az eligazodást megkönnyítő funkciót is. Mecséri Ildikó szerint megmaradt a nagy online üzletek dominanciája a hazai piacon, de a sok apró netbolt megjelenése igen komoly árversenyt hozott magával. Azonban az internetes kereskedelemben nagyon fontos tényező a bizalom, és ezen a területen a nagy, régóta működő áruházak egyértelműen előnyt élveznek. Nagy szereplők megjelenésére lenne szükség a hazai internetes kiskereskedelmi piacon – véli Nagy Sándor, a G’Roby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója. A vásárlók szempontjából az lenne a jó, ha az utcán és a bevásárlóközpontokban megvehető termékekhez az interneten keresztül is hozzájuthatnának. A kisméretű üzletek gyors terjedéséhez az is hozzájárul, hogy a terület szabályozása, ellenőrzése gyenge, nincs igazi kontroll a piacon – tette hozzá Nagy Sándor.


A G’Roby Netshop Kft. tavaly az egymilliárd forintos határ elérését tűzte ki célul, ezt sikerült is teljesíteni, hiszen végül 1,1 milliárdos lett a bevétel. Az idén 1,4 milliárdos forgalmat terveznek, ez az év eddigi adatai szerint reálisnak tűnik.

A társaság több jelentős fejlesztést is elindított az idén, így például lecserélik a teljes gépjárműflottát, ez százmilliós nagyságrendű beruházást jelent. Fontos mérföldkő a cég életében, hogy a hazai webboltok közül elsőként teljesen angol nyelvű felülettel is megjelentek, amelyen így angolul áll rendelkezésre az adatbázis, és ez a rendelés nyelve is, valamint angol nyelvű ügyfélszolgálat segít a vásárlóknak. A szeptember közepe óta elérhető szolgáltatással a Budapesten élő külföldi üzletembereket célozták meg.

Az élelmiszereket és vegyi árut forgalmazó G’Roby Netshopnál a múlt évhez képest nőtt a napi vásárlási szám, elérve a 230-250-et. A tapasztalatok szerint a magyar felhasználók egyre többet költenek a neten egy-egy vásárlás alkalmával, a G’Robynál például a 2007-es 21,5 ezerről 23 ezer forintra nőtt az átlagos érték.


A Webshop-Experts adatai szerint az egy vásárlásra jutó átlagos érték közel 22 ezer forint, a 20 ezer forintos vagy azt meghaladó értékű beszerzések a webáruházakban történő vásárlások egyharmadát adják. A tranzakciós érték növelése érdekében számos eszközt vethetnek be a netes üzletek üzemeltetői. Az esetek döntő többségében – 66,3 százalékban – az e-kereskedők az ingyenes házhoz szállítást alkalmazzák, ezt bizonyos rendelési összeghatárhoz kötik. Így ugyanis biztosak lehetnek abban, hogy az, aki ingyen szeretné kiszállíttatni magának a megrendelt terméket, az a megvásárolt „fő” árun túl beletesz még valamit a kosarába ennek érdekében.

Lecsaptak a Vatera.hura

A dél-afrikai Naspers csoport leányvállalatán, az MIH Internet Europe-on keresztül szeptemberben felvásárolta a Vatera.hut. Az október elején napvilágra került tranzakció értékéről még nem közöltek információkat az érintettek, de becslések szerint a vételár elérhette a másfél milliárd forintot.

A hírek szerint a Vatera.hu magyarországi működésében egyelőre nem hoz számottevő változást a tulajdonosváltás, ugyanakkor a cég szlovákiai oldala a jövőben – az anyavállalat több helyi érdekeltségével összevonva – Aukro.sk néven működik tovább.

A hírek szerint a Vatera.hu magyarországi működésében egyelőre nem hoz számottevő változást a tulajdonosváltás, ugyanakkor a cég szlovákiai oldala a jövőben – az anyavállalat több helyi érdekeltségével összevonva – Aukro.sk néven működik tovább.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.