BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Digitálisra váltunk

A fizetős tévészolgáltatások magyarországi piacán a legnézettebbnek manapság is a kereskedelmi és közszolgálati adók számítanak, az ilyen szolgáltatást igénybe vevő háztartások háromnegyedében napi rendszerességgel nézik ezeket.

A tematikus adók közül a legnépszerűbbek a nem fizetős film-, a hír- és az ismeretterjesztő csatornák – derül ki a BellResearch által készített Magyar infokommunikációs jelentésnek a lakossági tv- és multimédia-szolgáltatásokról szóló fejezetéből. Mindeközben az ingyenes televíziózás perifériára szorulása tapasztalható: ennek jeleként csak tavaly több mint 200 ezerrel nőtt a fizetős tévészolgáltatást igénybe vevő háztartások száma. A növekedés hátterében elsősorban a szolgáltatók közötti fokozódó verseny, az annak hatására bekövetkező árcsökkenés, valamint az agresszív ügyfélszerzési politika állhat. A verseny éleződését és a mind szélesebb körű konvergenciát jelzi, hogy egyre többen jelennek meg olyan többes csomagokkal, amelyeknek a televíziós szolgáltatás is a részét képezi. Sőt, ma már több olyan cég is működik, amely nem csak egy platformon teszi elérhetővé televíziós szolgáltatását.


Ezen a téren a közelmúlt kétségtelenül egyik legjelentősebb eseménye a T-Home Sat TV 2008. decemberi elindulása volt. Ezzel ugyanis a Magyar Telekom megteremtette annak lehetőségét, hogy az ország jelentős részén triple play szolgáltatást nyújthasson. A vállalkozás bizonyos szempontból talán megkésett, hiszen több versenytárs (a UPC, a Digi és számos kisebb szolgáltató) már jó ideje kínált televízió- és internettelefon-szolgáltatást integráló kombinált csomagot.

Az is a kockázatok között szerepelt, hogy a fizetős műholdas televíziós piac jelentős részét a UPC Direct és a DigiTV már lefedte. Vagy mégsem? Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese a közelmúltban jelezte, hogy a szolgáltatásnak április végén már több mint ötvenezer előfizetője volt, ez számos prognózist jelentősen meghaladó dinamikára utal.

Mindeközben a szintén tavaly decemberben startolt DVB-T, azaz a digitális földfelszíni sugárzás – amely a szolgáltató közlése szerint ma a hazai lakosság 60 százaléka számára érhető el – jelenleg még kissé döcögve halad.

Az előzményekhez hozzátartozik, hogy a múlt év közepén a háztartások 70 százalékában még nem hallottak arról, hogy néhány csatorna a digitális földfelszíni sugárzás segítségével már az év végétől ingyenesen fogható lesz. Pedig a BellResearch elemzői szerint a fizetős tévészolgáltatások jövőbeli bővülésének motorját a digitális televíziózás terjedése jelentheti, ideértve a DVB-S-t, azaz a műholdas és a DVB-H-t, vagyis a mobiltelevíziózást is.


Az emberek a digitális szolgáltatások és az általuk elérhetővé tett – vagy elérhetővé tehető – megoldások közül a legvonzóbbnak az adások megállíthatóságát tartják. A kiváló kép- és hangminőség, valamint a csomagok testreszabhatósága szintén komoly vonzerő. Az érem másik oldala, hogy sokan ma még drágának tartják ezt a „digitális pluszt”, azaz úgy vélik, e szolgáltatások igénybevételének ellenértéke az ár/érték arányban számukra kedvezőtlen.

Összességében azonban reálisnak tűnik, hogy a jelentős elzárkózás ellenére is 2009-ben mintegy 200-300 ezerrel bővüljön a digitális szolgáltatásra előfizető háztartások száma – prognosztizálják a BellResearch kutatói.




Munkatársunktól-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.