BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Spórolnak a hirdetők

A világ legnagyobb webes hirdetési szolgáltatóit is elérte a válság, a négy piacvezető cég összesített reklámbevétele az első negyedévben az egy évvel korábbihoz viszonyítva 2 százalékkal, 7,9 milliárd dollárra csökkent – derül ki a TechCrunch összeállításából. A Google, a Yahoo!, a Microsoft és az AOL 2009 első három hónapjára vonatkozó beszámolói alapján a múlt esztendő utolsó negyedéhez viszonyítva drámaibb a visszaesés, a társaságok netes reklámbevétele az akkoritól 7 százalékkal maradt el.


Bár a netes hirdetési piacot érte el legkésőbb a gazdasági válság hatása, és talán ez a szegmens lesz az első, amely magához tér, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a mérsékelt visszaesés a világ legnépszerűbb keresőszolgáltatása, a Google – lassan már erőn felülinek tűnő – teljesítményének volt betudható. A társaság 2008 első negyedévében 5,1 milliárd dolláros reklámbevételről számolt be, míg az idei első három hónapban 5,3 milliárdot hagytak a cég kasszájában a hirdetők. Mivel a vállalat a legnagyobb netes reklámszolgáltatók forgalmának 68 százalékát adta a január–márciusi időszakban, a nála elért növekedés enyhítette a csökkenés mértékét. A másik három piacvezető esetében azonban komoly visszaesésekről lehet beszélni éves összevetésben, hiszen a Yahoo!-nál 12, a Microsoftnál 14, míg az AOL-nál közel 20 százalékkal maradt el az első negyedévi hirdetési bevétel a tavalyi azonos időszakihoz képest. Figyelmeztető jel lehet, hogy 2008 utolsó három hónapjához viszonyítva még a Google bevételei is elmaradtak.


A magyar webes hirdetési piacra vonatkozó első negyedéves adatok még nem állnak rendelkezésre, de a tavalyi egész éves számok azt mutatják, hogy a recesszió hatása egyelőre nem igazán érződik itthon ebben a szegmensben. Az IAB Hungary adatai szerint tavaly 2007-hez képest közel 56 százalékkal, 21,8 milliárd forintosra bővült a hazai online reklámpiac. A csatorna erősödését jól mutatják a Magyar Reklámszövetség adatai is. Ezek alapján a múlt évben már a teljes hazai reklámköltés 10 százalékát adta ez a szegmens, s bár a televízióhoz és a nyomtatott sajtóhoz képest még jókora a lemaradása, de a közterületi hirdetések összege alig volt nagyobb, mint a webeseké.


Bár az internetes hirdetések között itthon még a hagyományos, képalapú megoldások dominálnak – a múlt évben közel 14 milliárd forintot áldoztak a reklámozók display hirdetésekre –, a legdinamikusabban fejlődő ágazatnak a keresőmarketing bizonyult. A 2007-eshez viszonyítva tavaly 240 százalékkal, 3,77 milliárd forintra nőtt a keresésekhez kapcsolódó hirdetésekre szánt összeg itthon, ezzel a magyarországi webes reklámpiac 17 százalékát adta ez a szegmens. vg








Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.