Minden nagy autószalon előtt sorra jönnek az elektromos gépkocsikról szóló hírek. A hónap végén nyitó párizsi nemzetközi bemutatón is gyakorlatilag minden nagy autóipari csoport kiállítja kísérleti járművét. Köztük lesz az a modell is, amelyet Citroën C-Zero, Peugeot iOn és Mitsubishi i-Miev néven is láthat a nagyközönség, miután mindhárom márka ugyanazt a kocsit gyártja, csak más-más néven.
Az előzetes hírek szerint a Peugeot iOn – piactól függően – 33-35 ezer euróba kerül majd, elterjedésére azonban a Peugeot sem számít a közeljövőben: az iOn gyártását fokozatosan futtatják fel, az évente 50 ezer darabos kapacitást csupán 2015-ben érik el. Ennek oka nemcsak a miniautóhoz képest viszonylag magas ár, hanem az is, hogy az elektromos gépkocsit gyakorlatilag csak otthon töltheti fel a tulajdonos.
Körülbelül húsz év kell ahhoz, hogy elérhető áron olyan lítiumakkumulátoros autókat gyártson az ipar, amelyek hatótávolsága megegyezik a mai benzinmotoros járművekével. Addig, amíg elterjednek a teljesen elektromos autók, komoly infrastrukturális fejlesztésekre, a lítiumionos akkumulátorokhoz gyorstöltő „kutak” hálózatára van szükség – mondta Thomas Weber, a Daimler AG kutatás-fejlesztési igazgatója. Töltőállomások azonban gyakorlatilag nincsenek: Portugália első elektromos kútját például júliusban avatták fel a Renault-Nissan csoport által fejlesztett elektromos hajtású Nissan Leaffel. A kiskocsi Portugáliában 30 ezer euróba kerül.
A Peugeot szerint pedig a villanyautók európai piacának sikere nagymértékben függ a vásárlást, illetve a használatot érintő adó mértékétől, az infrastruktúra létesítésétől, a városi közlekedés esetleges ökológiai indoklású korlátozásától és a fosszilis üzemanyagok áringadozásától. Az európai autógyártó-szövetség legfrissebb tanulmánya azt írja, hogy a tölthető elektromos autók piaci részesedése tíz év múlva érheti el a 3 százalékot. Azután évről évre gyorsabban bővülhetnek az eladások, de az Európai Unióban mindenekelőtt egységes szabványokat és töltőhálózatot kellene létrehozni. Ez azonban évekig tarthat, hiszen Brüszszel csupán 2017-től teszi kötelezővé az egységes töltő- és csatlakozórendszerek használatát az újonnan forgalomba kerülő járművek számára.
Mindezek alapján nem is meglepő, hogy a Peugeot az iOnnal főképp az önkormányzatokat, a helyi hatóságokat és közüzemeket, a közlekedési és energetikai vállalatokat, a lízingcégeket, kölcsönzőket és a vállalati flottákat veszi célba. A cég közleménye szerint ugyanakkor „csekélyebb számban magánvásárlók is számításba jönnek, akik a márkában megbízva előfutárai lennének az újfajta autózásnak”. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.