Az X-Faktor és a Megasztár legnépszerűbb szereplői nagyon gyorsan több tízezres, százezres követőtáborra tettek szert a műsor ideje alatt. Jelenleg is egy televíziós műsor, a ValóVilág és szereplői gyűjtik leggyorsabban az új követőket.
A helyzet gyorsan változik – a Megasztár és az X-Faktor felfedezettjei ma már nem férnek fel az új rajongók száma alapján készült listára –, ennek ellenére vannak olyan márkák, amelyek nemcsak komoly tábort építettek a Facebookon, de arra is képesek, hogy folyamatosan növeljék támogatóik számát a magyar felhasználók körében. Közéjük tartoznak az elmúlt hónapok közösségi vásárlói megoldásai, így például a Bónusz Brigád már 51 ezernél is több követőt gyűjtött. Az igazi nagyágyúktól azonban még messze van, hiszen az időben eszmélő, a közösségi média imázsépítő szerepét felismerő cégek már régóta gyűjtik a követőket. A Túró Rudi például 290 ezernél tart, azonban 173 ezren „lájkolták” a Mekizni jó Facebook-oldalt is, amely a McDonald’s márkaépítését szolgálja. Ráadásul ezek a kezdeményezések nem csak a múltban gyűjtöttek sok követőt, a facebooker.hu adatai alapján most is a rajongói számát leggyorsabban növelő ötven hazai Facebook-oldal közé tartoznak.
A DDB reklámügynökség tavaly őszi kutatása szerint világszerte napi szinten húszmillió ember válik valamilyen Facebook-oldal követőjévé, s mostanra 250-nél is több alkalmazásnak van milliós nagyságrendű havi felhasználója. A márkaoldalak átlagos követője 31 éves, ez abból a szempontból igen fontos, hogy a hirdetők számára a 18–49 éves korosztály számít a legvonzóbbnak. Persze érdemes odafigyelni az idősebbekre is, hiszen a rajongók ötöde a 40–60 éves korcsoportból kerül ki a tanulmány szerint. A márkák követőinek 43 százaléka naponta többször is ellátogat a Facebookra. Ami tanulságos lehet a márkák számára, az az, hogy a felhasználók 49 százaléka alapvetően azért megy fel az oldalra, mert szórakozni akar, 32 százaléka a személyes kapcsolatait kívánja ápolni, 16 százalékuk pedig információt keres. A DDB kutatása szerint az átlagos felhasználó kilenc márkát követ, és az érdeklődési körre vonatkozó adatok alapján korántsem meglepő, hogy főként média- és szórakoztatóipari brandek szerepelnek az első számú kedvencek között. Ezeket a támogatásra váró jó ügyek, illetve a divat- és a luxusmárkák követik.
A felmérésből az is kiderül, mennyire fontos a „szájreklám”, a rajongók 59 százalékát barátok, ismerősök ajánlása vezette el valamelyik márka oldalára. De sokan – a válaszadók háromnegyede – jutottak már el ilyen Facebook-oldalra hirdetés nyomán, a keresések pedig 49 százalékuknál segítettek abban, hogy rátaláljanak egy-egy márka site-jára a közösségi szolgáltatáson belül.
Bármennyire meglepő, nem csak a felkínált nyeremények, ajándékok csábítják a felhasználókat, hogy egy-egy brand követői legyenek, legalább ennyire lényeges számukra, hogy a márka követése által kifejezzék ahhoz fűződő viszonyukat. Ez a többségnél egyben deklaráció is, hogy legalább annyira meg szeretné vásárolni az adott márkát, mint korábban, 92 százalék pedig azt mondta, a márka követőjévé válásnak pozitív hatása van a brand ismerősöknek, barátoknak történő ajánlására.
Ezek alapján érthető, hogy egyre fontosabb marketingeszközzé válik a Facebook a kisebb cégek körében is. A netes kisvállalkozásokat tömörítő MerchantCircle által készített felmérés során a megkérdezett több mint 8000 amerikai cég 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy felhasználta a közösségi oldalt termékei, szolgáltatásai népszerűsítésére. Egy éve még csak 50 százalék volt ez az arány. Most első alkalommal a Facebook megelőzte a Google-t is ebben a körben, hiszen a keresőcég marketingszolgáltatásait a felmérésben részt vevők 66 százaléka vette igénybe. A jövő útját mutatja, hogy a megkérdezett cégek 32 százaléka már használja a Facebook helyzetalapú szolgáltatását, a Placest is, és további 12 százalék a következő hónapokban tervez élni ezzel a lehetőséggel.
Így már kissé jobban érthető az is, miért érkeznek egyre hihetetlenebb becslések arról, menynyit is ér valójában a Facebook. A legutóbbi számítások alapján 50–70 milliárd dollár között van a közösségi oldal értéke, és a jóslatok szerint érdemes befektetni a cégbe. Az eMarketer előrejelzése szerint az idén várhatóan négymilliárd dollárnyi hirdetési bevételre tesz szert a Facebook a tavalyi 1,86 milliárd után.
Körberajongott médiumok
A követőgyűjtést megkezdték a hazai médiumok, sajtótermékek is. A facebooker.hu adatai szerint lapzártánkkor (február 21.) a legtöbb, 269 ezer követője a Showder Klubnak volt, amelyet a Rádió1 és a Beugró követett 207, illetve 155 ezer rajongóval. A gazdasági sajtóból a HVG gyűjtötte a legtöbb követőt a Facebookon, 28 ezret, az FN.hunak 14 ezer van. A Világgazdaság Online-t már több mint ötezren lájkolták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.