BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Márkaverseny a közösségi hálón

Az elmúlt év bebizonyította Magyarországon is, mekkora márkaépítő ereje van a közösségi oldalaknak. A világszerte legnépszerűbb és az itthon is már mintegy hárommilliós tábort gyűjtő Facebookon például komoly verseny bontakozott ki a két nagy kereskedelmi televízió rivális zenei tehetségkutatóinak versenyzői között.

Az X-Faktor és a Megasztár legnépszerűbb szereplői nagyon gyorsan több tízezres, százezres követőtáborra tettek szert a műsor ideje alatt. Jelenleg is egy televíziós műsor, a ValóVilág és szereplői gyűjtik leggyorsabban az új követőket.

A helyzet gyorsan változik – a Megasztár és az X-Faktor felfedezettjei ma már nem férnek fel az új rajongók száma alapján készült listára –, ennek ellenére vannak olyan márkák, amelyek nemcsak komoly tábort építettek a Facebookon, de arra is képesek, hogy folyamatosan növeljék támogatóik számát a magyar felhasználók körében. Közéjük tartoznak az elmúlt hónapok közösségi vásárlói megoldásai, így például a Bónusz Brigád már 51 ezernél is több követőt gyűjtött. Az igazi nagyágyúktól azonban még messze van, hiszen az időben eszmélő, a közösségi média imázsépítő szerepét felismerő cégek már régóta gyűjtik a követőket. A Túró Rudi például 290 ezernél tart, azonban 173 ezren „lájkolták” a Mekizni jó Facebook-oldalt is, amely a McDonald’s márkaépítését szolgálja. Ráadásul ezek a kezdeményezések nem csak a múltban gyűjtöttek sok követőt, a facebooker.hu adatai alapján most is a rajongói számát leggyorsabban növelő ötven hazai Facebook-oldal közé tartoznak.

A DDB reklámügynökség tavaly őszi kutatása szerint világszerte napi szinten húszmillió ember válik valamilyen Facebook-oldal követőjévé, s mostanra 250-nél is több alkalmazásnak van milliós nagyságrendű havi felhasználója. A márkaoldalak átlagos követője 31 éves, ez abból a szempontból igen fontos, hogy a hirdetők számára a 18–49 éves korosztály számít a legvonzóbbnak. Persze érdemes odafigyelni az idősebbekre is, hiszen a rajongók ötöde a 40–60 éves korcsoportból kerül ki a tanulmány szerint. A márkák követőinek 43 százaléka naponta többször is ellátogat a Facebookra. Ami tanulságos lehet a márkák számára, az az, hogy a felhasználók 49 százaléka alapvetően azért megy fel az oldalra, mert szórakozni akar, 32 százaléka a személyes kapcsolatait kívánja ápolni, 16 százalékuk pedig információt keres. A DDB kutatása szerint az átlagos felhasználó kilenc márkát követ, és az érdeklődési körre vonatkozó adatok alapján korántsem meglepő, hogy főként média- és szórakoztatóipari brandek szerepelnek az első számú kedvencek között. Ezeket a támogatásra váró jó ügyek, illetve a divat- és a luxusmárkák követik.

A felmérésből az is kiderül, mennyire fontos a „szájreklám”, a rajongók 59 százalékát barátok, ismerősök ajánlása vezette el valamelyik márka oldalára. De sokan – a válaszadók háromnegyede – jutottak már el ilyen Facebook-oldalra hirdetés nyomán, a keresések pedig 49 százalékuknál segítettek abban, hogy rátaláljanak egy-egy márka site-jára a közösségi szolgáltatáson belül.

Bármennyire meglepő, nem csak a felkínált nyeremények, ajándékok csábítják a felhasználókat, hogy egy-egy brand követői legyenek, legalább ennyire lényeges számukra, hogy a márka követése által kifejezzék ahhoz fűződő viszonyukat. Ez a többségnél egyben deklaráció is, hogy legalább annyira meg szeretné vásárolni az adott márkát, mint korábban, 92 százalék pedig azt mondta, a márka követőjévé válásnak pozitív hatása van a brand ismerősöknek, barátoknak történő ajánlására.

Ezek alapján érthető, hogy egyre fontosabb marketingeszközzé válik a Facebook a kisebb cégek körében is. A netes kisvállalkozásokat tömörítő MerchantCircle által készített felmérés során a megkérdezett több mint 8000 amerikai cég 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy felhasználta a közösségi oldalt termékei, szolgáltatásai népszerűsítésére. Egy éve még csak 50 százalék volt ez az arány. Most első alkalommal a Facebook megelőzte a Google-t is ebben a körben, hiszen a keresőcég marketingszolgáltatásait a felmérésben részt vevők 66 százaléka vette igénybe. A jövő útját mutatja, hogy a megkérdezett cégek 32 százaléka már használja a Facebook helyzetalapú szolgáltatását, a Placest is, és további 12 százalék a következő hónapokban tervez élni ezzel a lehetőséggel.

Így már kissé jobban érthető az is, miért érkeznek egyre hihetetlenebb becslések arról, menynyit is ér valójában a Facebook. A legutóbbi számítások alapján 50–70 milliárd dollár között van a közösségi oldal értéke, és a jóslatok szerint érdemes befektetni a cégbe. Az eMarketer előrejelzése szerint az idén várhatóan négymilliárd dollárnyi hirdetési bevételre tesz szert a Facebook a tavalyi 1,86 milliárd után.

Körberajongott médiumok

A követőgyűjtést megkezdték a hazai médiumok, sajtótermékek is. A facebooker.hu adatai szerint lapzártánkkor (február 21.) a legtöbb, 269 ezer követője a Showder Klubnak volt, amelyet a Rádió1 és a Beugró követett 207, illetve 155 ezer rajongóval. A gazdasági sajtóból a HVG gyűjtötte a legtöbb követőt a Facebookon, 28 ezret, az FN.hunak 14 ezer van. A Világgazdaság Online-t már több mint ötezren lájkolták.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.