BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy teret nyer a digitális média

Az újságolvasás Olaszországban még biztosan nem ment ki a divatból

Fellélegezhetnek az olasz kiadók: az újságolvasás nem ment ki a divatból. Csak éppen némileg átalakult – lehetne hozzátenni. A legjobb példa erre Olaszország egyik vezető napilapja, a La Stampa. Az újságnak ugyanis mintegy közel 10 százalékos bővülést sikerült elérni az olvasók számát illetően 2010 utolsó negyedében a bázishoz képest, s növekedési ütemével lekörözte versenytársait. Naponta több mint kétmilliónyian olvassák, 400 ezerrel többen, mint egy évvel korábban. Tény, a bővülés a digitális média térnyerésének köszönhető: iPadek és az iPhone nélkül aligha tudott volna ilyen impozáns eredményeket produkálni bármelyik újság.

Úgy tűnik, az olasz kiadók is felkészülnek arra, hogy itt sem lesz másként, mint Amerikában, ahol már közel harmadik éve tart a napilapok krízise. Épp ezért nem maradt más választás, mint a digitális média felé mozdulás, hiszen az eladási statisztikák egyértelműen ebbe az irányba mutatnak. 2011-ben a táblagépek értékesítése globálisan 150 százalékkal nőhet, jövőre pedig 100 százalékkal, ennek eredményeként 2013-ban 150 millió készülék találhat gazdára, ez pedig már komoly célközönséget jelenthet az újságok számára is.

Hasonlóan optimisták a várakozások Olaszországban is: ez év végére 800 ezer iPadet értékesíthetnek, s ha ehhez az egyéb táblagépeket is hozzáadjuk, jövőre már több mint másfél millió eladott készülékkel lehet kalkulálni. A számuk pedig 2013-ra a prognózisok szerint megközelíti a két és fél millió darabot, ez nem kis szám.

A médiának ráadásul azzal is érdemes számolni, hogy az iPad-használók nem a huszonéves korosztályból kerülnek ki, hiszen a készülék árát még nem tudnák kifizetni, éppen ezért az érdeklődési körük is más, mint ahogy a szokásaik is. A felmérések szerint főként reggel 7 és 8 óra között, azaz munkába menet, illetve 19 és 23 óra között, azaz úton hazafelé, majd vacsora után használják a készülékeket a felhasználók, tehát a híreket erre az időszakra kell időzíteni.

A digitális újságírás világa ugrásszerű növekedés előtt áll, s erre jó példa, hogy az első, kimondottan virtuális napilap, a The Daily is ez év februárjában látta meg a napvilágot. Kimondottan olcsónak számít a napilapok sorában, a tartalmat illetően azonban felveszi velük a versenyt, ráadásul grafikonokkal, videókkal, audiókkal bővített verziót nézegethet az érdeklődő, nem beszélve arról, hogy folyamatosan frissül a híranyag. Az emberek jelenlegi életritmusához pedig ez sokkal jobban passzol, mint a nyomtatott napilap, amelynek a nézegetése egy zsúfolt metróban aligha megoldható – jegyzik meg a szakemberek, akik szerint az újságok a mostani időszakban csak úgy lehetnek sikeresek, ha az innovációt és a minőséget ötvözik egymással.

Az olasz irányváltást jelzi, hogy az Il Sole a 24 Ore Nova névre hallgató mellékletének ipades változatával kíván előrukkolni, míg az Espresso csoport nemrég indította útjára digitális hetilapját, az R7-et. F. B.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.