BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szárnyaló webóriások

Ha valaki végigülte volna a nagy webes cégek tavalyi eredményeit bemutató tájékoztatókat, úgy érezhette volna, mintha a világ újra dotkom lázban égne, ahogy hallgatta a rekordok sorát felvonultató pozitív beszámolókat. A Google, az Amazon és az eBay is igen jó évet zárt, és bár a 90-es évek végének és a 2000-es évek elejének webóriása, a Yahoo! továbbra is gyengélkedik, azért a nyereségét sikerült megdupláznia.

Mélyreható változás zajlik az internetes üzletben, a két, talán legmeghatározóbb folyamat a közösségi kezdeményezések minden képzeletet felülmúló népszerűsége és a mobilplatform szerepének felértékelődése. Mindkét trend szoros kapcsolatban áll egy újfajta, egyelőre a tinédzserek és a fiatal felnőttek körében elterjedt szemlélettel, az „always on” látásmóddal. Számukra ugyanis alapvető elvárás, hogy bárhol, bármikor hozzáférjenek közösségi profiljaikhoz.

A közelmúlt meghatározó webes cégei mellé lassan felnő a vállalkozások egy újabb generációja, amely hasonló gyökerekből táplálkozik – végzős egyetemisták egyszerű, de zseniálisan megvalósított ötletei –, és egyre hangosabban követel helyet az internetes üzletben. Talán a legtipikusabb képviselője ennek az új generációnak a Facebook, amely 600 milliós felhasználói táborára támaszkodva a következő években azzá válhat, ami jelenleg a Google. Az eMarketer piackutató becslése szerint a közösségi oldal tavaly 1,86 milliárd dollár körüli hirdetési bevételre tett szert, az idén pedig ez az összeg elérheti a négymilliárd dollárt. A társaság értéke pedig máris 50–70 milliárd dollár között van, ráadásul olyan területeken is a siker esélyével próbálkozik, ahol mások kudarcot vallottak. Ilyen kezdeményezés például a Messages nevű szolgáltatás, amelynek keretében az e-mail, a chat és a mobiltelefónia kínálta lehetőségeket gyúrták össze egy kommunikációs megoldásba. Hasonlóval próbálkozott már a Google is, Wave néven, azonban a 2009-ben indított szolgáltatás további fejlesztését tavaly nyáron beszüntette a cég, mivel korántsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Hiába azonban a Facebook villámgyors fejlődése, a közösségi oldal térnyerése a netes hirdetési piacon egyelőre nem okoz komolyabb károkat a Google-nak. A keresőcég tavaly több mint negyedével tudta növelni hirdetési bevételét, teljes forgalma pedig 29,3 milliárd dollárra emelkedett, így közel 24 százalékkal haladta meg a 2009. évit. Még látványosabban bővült a vállalat nyeresége, amely 8,5 milliárd dollár fölé nőtt 2010-ben, 30 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit.

Ezek után nem meglepő, hogy Eric Schmidt, a társaság vezérigazgatója csak szuperlatívuszokban tudott beszélni az elmúlt évről a Google évértékelő sajtótájékoztatóján, amelyen végül a számok mégsem kaptak akkora figyelmet. Sőt, még az idén várhatóan 6000 fős létszámbővítésről is sikerült elterelni a figyelmet azzal a bejelentéssel, hogy a társaságot 2001 augusztusa óta irányító Eric Schmidt távozik a vezérigazgatói posztról. Helyét az egyik alapító, Larry Page veszi át áprilistól.

Ezek után az sem meglepő, hogy elég kevés szó esett arról a bejelentésről is, hogy a Google az idén is jelentős összegek elköltésére készül, ami egyértelműen arra utal, hogy folytatják a tavaly megkezdett akvizíciós politikát. Ez egyébként igen agresszívnek mondható, hiszen 2010-ben jóval 40 fölött volt a bejelentett felvásárlások száma, és 2010 végén, illetve már az idén is lehetett érdekes híreket hallani ebben a témában. A múlt év végén röppent fel, hogy a Google akár hatmilliárd dollárt is szánt volna a közösségi vásárlói oldal, a Groupon megszerzésére. Az ügylet egyelőre kútba esett, de ez év februárjában már arról lehetett hallani, hogy a Twitter mikroblogoldal került fel a társaság céltáblájára. Több vállalkozás is érdeklődik a Twitter iránt, köztük a Facebook is.

Jól kiérezhető volt az elégedettség Jeff Bezos, az Amazon alapítója és vezetője szavaiból is, amikor az elmúlt év eredményeiről szólt. A világ legnagyobb internetes kereskedője két mérföldkövet is elért 2010-ben, egyrészt az utolsó negyedév volt az első három hónapos periódus, amelyben sikerült átlépni a 10 milliárd dolláros forgalmat, másrészt az elektronikus könyvek értékesítése már túlszárnyalta a papírfedelű kiadványokét. A társaság e-könyv-olvasója, a Kindle a legnépszerűbb terméknek számított az online webáruházban a karácsonyi szezonban, milliókat adtak el belőle. Ezek alapján nem is annyira meglepő, hogy a múlt évben 2009-hez képest majdnem 40 százalékkal, 34,2 milliárd dollárra nőtt a társaság bevétele. Ráadásul, ha olyan intenzív akvizíciós tevékenységet nem is folytattak az Amazonnál, mint a Google-nél, igyekeztek jól befektetni a rendelkezésre álló pénzt, így például részesedést szereztek a második legnagyobb amerikai közösségi vásárlói kezdeményezésben, a LivingSocialben.

Valamivel visszafogottabb volt ugyan az évértékelésnél John Donahoe, az eBay első embere, mint korábban idézett kollégái, azonban panaszra nem lehet oka a cég befektetőinek. Kimondottan erős utolsó negyedévet produkáltak, igaz, az egész évet vizsgálva csak mérsékelt volt a növekedés, alig 5 százalékkal bővült a forgalom. A hagyományos tevékenység – online aukciós szolgáltatás – mellett egyre nagyobb szeletet hasít ki a cég forgalmában a PayPal elektronikus fizetési megoldás is.

Igyekezett ugyan megnyugtatni a befektetőket Carol Bartz, a Yahoo! vezérigazgatója, azonban a mutatvány nem sikerült, és a szebb napokat is látott keresőcég részvényeinek értéke a tavalyi adatok bejelentését követően 2,6 százalékkal esett. Pedig az eredmények a várakozások felett alakultak, és bár a bevétel kismértékben csökkent a múlt évben 2009-hez képest, a nyereség a duplájára, 1,24 milliárd dollárra nőtt. Igaz, ez komoly átszervezéseket kívánt és jelentős létszámleépítést a társaságnál. A Microsofttal kötött megállapodás szerint az utolsó negyedévben a szoftvercég Bing keresője szolgálta ki Észak-Amerikában a Yahoo!-felhasználók kereséseit is. Az együttműködés azonban várhatóan csak az idén érezteti igazán a hatását.

Ha már szóba került a Microsoft, a jelek szerint a társaság egyelőre nem találta meg a csodaszert arra, hogyan tudná nyereségessé tenni online üzletágát. A tavaly június végén zárult üzleti évben például 2,3 milliárd dolláros veszteséget okozott a cégnek a részleg.

Bár nem tartozik kimondottan a webes cégek közé, de érdemes néhány szót ejteni a technológiai ipar egyik állócsillagáról, az Apple-ről is. Steve Jobs és csapata képviseli legjobban azokat az értékeket, amelyek miatt a technológiai ipart rázta meg a legkevésbé a gazdasági válság. Az Apple évről évre előrukkol valami újdonsággal, amely nemcsak műszaki szempontból, szolgáltatásként jelent újat – esetleg forradalmit –, de alkalmas arra is, hogy divatcikké váljon.

A show-bizniszbe tart Eric Schmidt?

Előfordulhat, hogy tévéstúdióra cseréli a vezérigazgatói irodát a Google éléről való távozását januárban bejelentő Eric Schmidt. A New York Post beszámolója szerint a menedzser a CNN-nel tárgyal egy beszélgetős show-ról. A hírek szerint már próbafelvételt is készített a távozó Google-vezér Liza McGuirk producerrel. Egyébként nem Eric Schmidt lenne az egyetlen, aki a vezérigazgatói szobát tévéstúdióra cseréli, az egykori Disney-vezér, Michael Eisner is próbálkozott beszélgetős műsorral, azonban alacsony nézettsége miatt hamar lekerült a képernyőről.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.