BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Aratnak a névtelen tábla PC-k

Az amúgy is rakétasebességgel növekvő táblagépek világpiacán mostanában a legjobban a márka nélküli távol-keleti modellek hasítanak. Igaz, még együttvéve sem előzik meg a termékkategóriát létrehozó Apple iPadjét – állítják piaci elemzők.

A márka nélküli – szakzsargonnal fehér dobozos – modellek bizonyulnak mostanában a leggyorsabban növekvő kategóriának a tábla PC-k világpiacán – állítja egyik legutóbbi elemzésében az amerikai DisplaySearch. A piackutató számításai szerint a névtelen termékekből a múlt év utolsó negyedében még mintegy 567 ezret szállítottak a világpiacra, negyedévvel később már közel kétmilliót, ez több száz százalékos növekedésnek felel meg. A márka nélküli kategóriában egyértelmű a kínai fölény, a távol-keleti ország fogadja be a világméretű szállítások 44 százalékát. A névtelen tábla PC-k az idei első negyedévben már a teljes piac közel egyötödét képviselték.

Összességében negyedéves összevetésben a múlt év végi 10,2 millióról 5,2 százalékkal csökkent a globális táblagéppiac mérete, éves összehasonlításban viszont 13-szorosára bővülhetett, a tavalyi első negyedévi 668 ezerről 9,7 millióra – derül ki az adatokból.

A táblagépek képzeletbeli dobogójának tetején továbbra is az amerikai Apple áll 54 százalékos világpiaci részesedéssel és vitathatatlanul nagy, a felhasználóktól begyűjtött tapasztalattal, egyedi hardverdizájnnal. Az ár – mint annyi más végfelhasználói terméknél – jelentős befolyást gyakorol ezekre a termékekre is. A márkás készülékeket az alapanyagköltségekhez képest még egészséges felárral lehet értékesíteni – vélik az elemzők. A fehér dobozos szegmens megjelenése ugyanakkor azt is mutatja, a piacnak el kell mozdulnia az alacsonyabb árkategóriák felé, hogy a vevőkör bővülhessen, egyebek mellett a diákokkal, akik a drágább készülékeket nem engedhetik meg maguknak, vagy hogy legyen megfelelő kínálat a világ fejlődő térségeiben is.

Magyarországon a szakértők szerint az idén már többszereplőssé válik a tabletpiac, ez magával hozhatja az árak csökkenését. Szécsi Gábor, az IDC Hungary elemzője korábban lapunk megkeresésére hatvanezresre tette az idén itthon eladható mennyiséget. A táblagépek nálunk még viszonylag rövid ideje kaphatók, az Apple hivatalosan csak a múlt év végén tette elérhetővé Magyarországon az iPad első verzióját. A piackutató szerint az eladásoknak az idei első három hónap adott újabb lendületet az iPad 2 márciusi premierje, illetve a Samsung táblagépe, a Galaxy Tab által. Igazi felfutás ezen a piacon a többi hardvergyártó – az Acer, az Asus, a Fujitsu stb. – modelljeinek elterjedésétől várható.

A fehér dobozos modellek Magyarországon is megjelentek, egyenként nem, de együttvéve már egyre nagyobb részt képviselnek – mondja Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. vezetője. Hozzátette: nem véletlen, hiszen ezek esetében 40 ezer forintos eszközről beszélünk, miközben az iPadek még mindig 100 ezer feletti összegbe kerülnek. Vitatott a táblagépek szerepe, egyesek szerint könnyen leválthatják a noteszgépeket. Világméretekben ez a fajta hatás már kiolvasható a legfrissebb elemzésekből: a hordozható számítógépek növekedési üteme éves összevetésben alig egy-két százalékos. A piackutató szerint a kérdés hasonló, mint amely az internetezésre, levelezésre fejlesztett netbookok megjelenésekor felvetődött. A táblagépekkel szembeni elvárás nem a PC mint munkaeszköz kiváltása, mivel gépelni, dolgozni nehezebb rajta, hanem a már meglévő számítógép melletti kiegészítő funkció. Egyes munkakörökben – idesorolhatók a kereskedelmi egységek polcszervizesei – hivatalos munkaeszközként is megjelenhet, de jelenleg az üzleti felhasználásban – főleg a ma még igen magas ára miatt – a tablet inkább a cégvezetők, menedzserek státusszimbóluma.

Felhajtott a szupersztrádára

Internetes kereséssel és elektronikus levelezéssel átlagosan napi három órát töltenek el az emberek Nyugat-Európában – derül ki az amerikai IDC piackutató egyik legfrissebb felméréséből. A világháló eléréséhez használt készülékek sorában eddig elsősorban a személyi számítógépek (PC) vagy az okostelefonok domináltak. A bevásárlólistán szereplő újabb eszközök között azonban már egyre kiemeltebb helyet kapnak a táblagépek.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.