BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb mobilt veszünk

Zsinórban második negyedéve szűkült a világ mobilpiaca egy friss elemzés szerint. Itthon a globális átlagnál is gyorsabban csökken a hagyományos készülékek értékesítése.

Messze elmarad egyelőre az előzetes várakozásoktól a globális mobiltelefon-értékesítés 2012-ben. A Gartner napokban közzétett jelentése szerint a második negyedévben mindössze 419 millió új maroktelefon talált gazdára világszerte, ami 2,3 százalékos visszaesést jelent az előző év hasonló időszakához képest. A most nyilvánosságra került adat egyben azt is jelenti, hogy darabszámban zsinórban második negyedéve szűkül a piac, erre pedig korábban csak egyszer volt példa, a gazdasági válság kiéleződését követően 2009 első fél évében. Anshul Gupta, a piackutató elemzője a második negyedéves számok fényében jelezte: elképzelhető, hogy a társaság hamarosan felülbírálja korábbi egész éves prognózisát, az első fél év értékesítési adatai ugyanis nem támasztják alá az év eleji növekedési várakozásokat. Korábban a Gartnernél úgy kalkuláltak, hogy a 2012-ben a tavalyi 1,77 milliárd után akár 1,9 milliárd új mobil is gazdára találhat.

Érdekesség, hogy július végén egy másik nagy piackutató, az IDC a második negyedéves maroktelefon-eladások enyhe növekedéséről adott számot: elemzésük szerint az értékesítés 406 millióra nőtt az egy évvel korábbi szűk 402 millióról. A számok közötti eltérés abból adódhat, hogy míg a Gartner a végső felhasználóktól szerzi adatait, addig az IDC a vállalatoktól. Mindenesetre a piac szempontjából utóbbi piackutató második negyedéves jelentése sem ad okot túl sok bizakodásra, hiszen az eladások az IDC adatai alapján is mindössze 1 százalékkal gyarapodtak.

Más kérdés, hogy a gyártók egy része korántsem biztos, hogy bánkódik az eladott készülékek számának csökkenése miatt, hiszen értékben továbbra is bővül a piac. Ennek magyarázata, hogy az emberek világszerte fokozatosan cserélik le hagyományos mobiljaikat drágább okostelefonokra, így míg a buta készülékek eladásai rohamosan csökkennek, utóbbi, jóval nagyobb egy telefonra jutó bevételt hozó szegmens viszont dinamikusan bővül. Okostelefonból mindkét piackutató szerint bő 40 százalékkal több fogyott a második negyedévben, mint az előző esztendő hasonló időszakában, ez pedig kárpótolhatja a gyártókat a teljes piac gyenge eladási számaiért. Persze ez csak azokra a cégekre igaz, amelyek képesek meglovagolni a smartphone-ok iránti kereslet megugrását, így például az eladásait mintegy megtriplázó Samsungra, és a majd 30 százalékos gyarapodásról beszámoló Apple-re.

A mobiltelefon-eladások egyébként nagyjából a világszintű trendeknek megfelelően alakulnak hazánkban is, talán annyi különbséggel, hogy a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt nálunk a globális átlagnál gyorsabban csökken a hagyományos készülékek értékesítése, és kissé lassabb az okos szegmens felfutása is. Fauszt Gábor ,az IDC vezető elemzője a Világgazdaságnak jelezte: előrejelzéseik szerint a hagyományos mobiltelefon-értékesítés az idén (értékben) 44 százalékkal eshet vissza míg az okos készülékek piaca (szintén értékben) 16 százalékkal bővülhet.

Az okostelefonok terjedése számos más szektornak is komoly lökést adott a közelmúltban. A globális félvezetőpiac legnagyobb vevői például már tavaly is az Apple és a Samsung voltak, a mobilszektor két meghatározó szereplője az idén azonban minden bizonnyal tovább növeli majd előnyét ezen a területen. A IHS iSuppli legutóbbi becslése szerint például az Apple egyedül 28 milliárd dollárt költ majd chipekre, többet, mint a két nlegnagyobb amerikai PC-gyártó, a HP és a Dell együttesen. Nem csak a félvezető szektor profitál azonban az okostelefonok (és táblagépek) gyors terjedéséből, erre alapozzák növekedési kilátásaikat a memóriagyártó cégek is. Ebben az ágazatban egyes szegmensekben akár kétszámjegyű növekedés is várható a mobil eszközök térnyerésének köszönhetően.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.