Messze elmarad egyelőre az előzetes várakozásoktól a globális mobiltelefon-értékesítés 2012-ben. A Gartner napokban közzétett jelentése szerint a második negyedévben mindössze 419 millió új maroktelefon talált gazdára világszerte, ami 2,3 százalékos visszaesést jelent az előző év hasonló időszakához képest. A most nyilvánosságra került adat egyben azt is jelenti, hogy darabszámban zsinórban második negyedéve szűkül a piac, erre pedig korábban csak egyszer volt példa, a gazdasági válság kiéleződését követően 2009 első fél évében. Anshul Gupta, a piackutató elemzője a második negyedéves számok fényében jelezte: elképzelhető, hogy a társaság hamarosan felülbírálja korábbi egész éves prognózisát, az első fél év értékesítési adatai ugyanis nem támasztják alá az év eleji növekedési várakozásokat. Korábban a Gartnernél úgy kalkuláltak, hogy a 2012-ben a tavalyi 1,77 milliárd után akár 1,9 milliárd új mobil is gazdára találhat.
Érdekesség, hogy július végén egy másik nagy piackutató, az IDC a második negyedéves maroktelefon-eladások enyhe növekedéséről adott számot: elemzésük szerint az értékesítés 406 millióra nőtt az egy évvel korábbi szűk 402 millióról. A számok közötti eltérés abból adódhat, hogy míg a Gartner a végső felhasználóktól szerzi adatait, addig az IDC a vállalatoktól. Mindenesetre a piac szempontjából utóbbi piackutató második negyedéves jelentése sem ad okot túl sok bizakodásra, hiszen az eladások az IDC adatai alapján is mindössze 1 százalékkal gyarapodtak.
Más kérdés, hogy a gyártók egy része korántsem biztos, hogy bánkódik az eladott készülékek számának csökkenése miatt, hiszen értékben továbbra is bővül a piac. Ennek magyarázata, hogy az emberek világszerte fokozatosan cserélik le hagyományos mobiljaikat drágább okostelefonokra, így míg a buta készülékek eladásai rohamosan csökkennek, utóbbi, jóval nagyobb egy telefonra jutó bevételt hozó szegmens viszont dinamikusan bővül. Okostelefonból mindkét piackutató szerint bő 40 százalékkal több fogyott a második negyedévben, mint az előző esztendő hasonló időszakában, ez pedig kárpótolhatja a gyártókat a teljes piac gyenge eladási számaiért. Persze ez csak azokra a cégekre igaz, amelyek képesek meglovagolni a smartphone-ok iránti kereslet megugrását, így például az eladásait mintegy megtriplázó Samsungra, és a majd 30 százalékos gyarapodásról beszámoló Apple-re.
A mobiltelefon-eladások egyébként nagyjából a világszintű trendeknek megfelelően alakulnak hazánkban is, talán annyi különbséggel, hogy a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt nálunk a globális átlagnál gyorsabban csökken a hagyományos készülékek értékesítése, és kissé lassabb az okos szegmens felfutása is. Fauszt Gábor ,az IDC vezető elemzője a Világgazdaságnak jelezte: előrejelzéseik szerint a hagyományos mobiltelefon-értékesítés az idén (értékben) 44 százalékkal eshet vissza míg az okos készülékek piaca (szintén értékben) 16 százalékkal bővülhet.
Az okostelefonok terjedése számos más szektornak is komoly lökést adott a közelmúltban. A globális félvezetőpiac legnagyobb vevői például már tavaly is az Apple és a Samsung voltak, a mobilszektor két meghatározó szereplője az idén azonban minden bizonnyal tovább növeli majd előnyét ezen a területen. A IHS iSuppli legutóbbi becslése szerint például az Apple egyedül 28 milliárd dollárt költ majd chipekre, többet, mint a két nlegnagyobb amerikai PC-gyártó, a HP és a Dell együttesen. Nem csak a félvezető szektor profitál azonban az okostelefonok (és táblagépek) gyors terjedéséből, erre alapozzák növekedési kilátásaikat a memóriagyártó cégek is. Ebben az ágazatban egyes szegmensekben akár kétszámjegyű növekedés is várható a mobil eszközök térnyerésének köszönhetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.