BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

NFC-s várakozás a mobilpiacon

Magyarország a világon az elsők között vezetheti be jövő évtől az érintés nélküli (NFC) mobilfizetési rendszert. A technológia korszerűsítheti a hazai fizetési kultúrát is, a készpénzes fizetésnél gyorsabb, biztonságosabb fizetést tesz lehetővé. A témáról osztja meg gondolatait Lakatos Péter, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Alkalmazási területek egész tárháza nyílik meg minden alkalommal, amikor egy újabb hardvereszköz beépül a telefonokba. Elképesztő, hogy mindez miként könnyíti meg mindennapjainkat. A mobilinternettel ma már élő videóadást is közvetíthetünk az ország szinte bármely pontjáról, a GPS-modulok beépülése pedig teljesen átszabta a navigációs eszközök piacát.

Az NFC-s antennák és a megfelelő SIM kártyák beépülésével szintén egy új világra nyitnak majd ajtót a mobiltelefonok. Egy érintéssel tudunk majd fizetni a meglévő folyószámlánk vagy hitelkártyaszámlánk terhére, a telefonra költöznek a lojalitáskártyák, a kuponok, a buszjegy, a belépőkártyánk, lakáskulcsunk és még sok egyéb dolog.

Mindezen alkalmazások köré egy pénzintézetekből, kereskedőkből, alkalmazásfejlesztőkből és a mobilszolgáltatókból álló ökoszisztéma fog kiépülni. Ennek a megteremtése az elsődleges feladata a tavaly ősszel alakult Magyar Mobiltárca Szövetségnek, amelynek ma már 23 tagja van, köztük távközlési cégek, bankok, rendszerintegrátorok, fejlesztőcégek, lojalitásprogram-szolgáltatók.

A szövetség elfogadott ütemterve szerint jövő tavasszal indul Magyarországon a mobilfizetési és a mobiltelefonon kialakított lojalitásprogram szolgáltatás tesztüzeme. Az ebben részt vevő ügyfelek folyószámlájuk vagy hitelkártyaszámlájuk terhére tudnak vásárolni a telefonjukkal. Ehhez mindössze a telefont kell a leolvasóterminálhoz érinteniük, és az összeg nagyságától függően, a PIN kód megadása után bonyolítható le a vásárlás. A telefonra kerülő virtuális bankkártya a meglévő érintés nélküli kártyákhoz képest extra funkciók széles körét kínálja: rögzíti a tranzakciókat, választhatunk a kártyák között, változtathatunk PIN kód limitet, letölthetünk új kártyákat stb.

A konkrét üzleti modellről még korai volna nyilatkozni, jó támpontot nyújt azonban, hogy a mobiltelefonra települő bankkártya végső soron egy, az ügyfél számlájához rendelt újabb kártyaként fog működni.

A mobiltelefonra költöző bankkártya bizonyos szempontból még biztonságosabb is, mint a plasztikkártyák – ha ellopják, vagy elveszik a telefon, elegendő azt a mobilszolgáltatónál letiltatni, máris használhatatlanná válik a telefonon lévő összes virtuális kártya. A kártyaadatok a mindezidáig feltörhetetlennek bizonyult SIM kártyán tárolódnak, és nem a telefon memóriájában. A telefonban is lehet összeghatárt szabni a kifizetéseknek, ami fölött már további biztonsági elemként PIN kódot kér a rendszer.

A jövő évi induláshoz már most is többféle NFC-képes készüléket forgalmaz a Vodafone. Úgy látom, hogy az újonnan piacra dobott okostelefonok 80 százaléka már NFC-képes lesz jövő év végén. Öt éven belül azt várom, hogy legalább az ügyfelek fele ki fogja próbálni a mobillal fizetés ezen módját.

Az NFC technológia korszerűsítheti a hazai fizetési kultúrát is azáltal, hogy egészen kis összegű fizetéseknél is gyakrabban vesszük majd igénybe, mert a procedúra gyorsabb, mint a készpénzes fizetés.

Annyira új még a megoldás, hogy a jövő évi indulással ott lehetünk a világelsők között. Valódi éles rendszer mindezidáig csak kevés helyen, többek között Törökországban és a franciaországi Nizzában működik.

Nagy a tolongás a pénzügyi tranzakciók piacán

Egyre több nem pénzintézeti szereplő – távközlési, postai és közüzemi szolgáltató, kiskerlánc – vet szemet a pénzügyi tranzakciók jövedelmező piacára, amely eddig a bankoké volt. A nemzetközi piacokon megjelenő új szereplők között élen járnak a mobilszolgáltatók – mondja Pokol Gábor, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója.

A hazai mobiloperátorok is megtették az első lépéseket a fizetési szolgáltatások piacán az SMS-alapú szolgáltatásokkal: autópályadíj, parkolás stb. Itthon azonban nem számíthatunk arra, hogy a bankok meghatározó versenytársaivá válnak, sokkal inkább az együttműködési modell – bankok, mobilszolgáltatók, kártyatársaságok közös fellépése – lesz rájuk a jellemző.

A hazai mobiloperátorok is megtették az első lépéseket a fizetési szolgáltatások piacán az SMS-alapú szolgáltatásokkal: autópályadíj, parkolás stb. Itthon azonban nem számíthatunk arra, hogy a bankok meghatározó versenytársaivá válnak, sokkal inkább az együttműködési modell – bankok, mobilszolgáltatók, kártyatársaságok közös fellépése – lesz rájuk a jellemző.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.