BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Postakocsikon hirdethet az MPVI

Bő 14 milliárd forintnyi apportot vittek be a negyedik mobilszolgáltatóba a cég tulajdonosai. Az áprilisi alapítás óta a cég igazgatósága is átalakult: az MVM-et és az MFB-t már új tagok képviselik

Jelentősen növelte az MPVI alaptőkéjét a negyedik mobilszolgáltató három tulajdonosa a közelmúltban. A társaságot még áprilisban 500 millió forintos alaptőkével hozták létre a Nemzetközi Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) által kiírt frekvenciapályázaton győztes konzorcium tagjai – azaz a Magyar Posta (MPL), a Magyar Villamos Művek (MVM) és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) –, jelenleg azonban a cég alaptőkéje már meghaladja a 14,6 milliárd forintot. Miközben azonban az alapításkori félmilliárdot készpénzben fizette be a három állami vállalat, a tőkeemelést már apportban, azaz nem pénzbeli hozzájárulásként teljesítették.

Az MPVI júniusban módosított alapszabálya szerint a három tulajdonos a korábban meghatározott részesedések arányában juttatott különböző vagyoni értékű jogokat a társaság rendelkezésére, így a bő 14 milliárdos emelés 45-45 százalékát az MFB és az MVM, míg 10 százalékát a Posta állta. Az MVM és az MFB a rájuk jutó kétszer 6,35 milliárdos részt a januárban zárult árverésen elnyert frekvenciahasználati jog átadásával teljesítette. Itt az összeg nem meglepő, hiszen a konzorcium a 900 megaher­tzes frekvenciasáv – önálló szolgáltatás indítására is alkalmas – 5 megahertzes egybefüggő blokkjáért nettó 10 milliárd forintot fizetett, a 12,7 milliárd pedig ennek az áfával növelt értéke. Az ugyanakkor újdonság, hogy a blokkot csak két cégtől kapta az MPVI, hiszen arra utal, hogy a frekvenciahasználati díjat a MVM és az MFB közösen – a Posta nélkül – fizette, s így ennek megfelelően valószínűsíthető, hogy a tranzakció csak e két cég könyveiben jelenik majd meg.

A Magyar Posta ennek megfelelően egyéb vagyon értékű jogokkal egyenlítette ki a tőkeemelés cégre eső 1,41 milliárd forintos részét, ezek értékelése azonban már jóval bonyolultabb volt, mint a két társtulajdonos által átadott frekvenciahasználati jogé.

Az MPL apportjának legfontosabb eleme, hogy a társaság majd másfél évtizedig lehetővé teszi az MPVI számára, hogy marketing célokra használja a cég gépjárműflottáját. A negyedik szolgáltató jövő januártól egészen 2027 márciusáig összesen 1425 autón vehet igénybe különböző méretű reklámfelületeket, aminek értékét a felek 1,23 milliárd forintra becsülték. Mindez azt jelenti, hogy egy autóért havonta nagyjából ötezer forintot „számolt fel” a Posta, ami nagyjából reálisnak tűnik, hiszen a hosszú távú szerződéseknél egy, az autó teljes felületét befedő reklám reális havi díja jelenleg piaci szereplők szerint nagyjából 25-30 ezer forint, az MPL azonban nem a kocsik egészét, csak a hasznos felület nagyjából negyedét bocsátja az MPVI rendelkezésére. Más kérdés, hogy a negyedik szolgáltatónak minden bizonnyal ezzel még lesz költsége, a dekorálás ugyanis szintén piaci szereplők szerint autónként több 10 ezer forint is lehet, ami a teljes flottára már tízmilliós nagyságrendű végösszeget ad.

A mozgó reklámfelületen túl a Posta különböző antenna- és toronyhelyek, valamint értékesítési pontok használati jogát engedte át szintén majd másfél évtizedre a mobilszolgáltatónak, összesen bő 180 millió forint értékben. Az alapszabály tanulsága szerint az MPVI főleg Budapesten és Pest megyében a logisztikai csoport több ingatlanjának tetején vagy kertjében létesíthet antennákat, valamint tornyokat, szolgáltatásait pedig országszerte 94 postán értékesítheti. Az, hogy az értékesítőhelyekből hány található a fővárosban, nem tudni pontosan, az alapszabály vonatkozó oldala ugyanis hiányzik, az ugyanakkor biztosra vehető, hogy a külső kerületek többségében is várja majd ügyfeleit az új cég.

Bár a tulajdonosok által most megvalósított tőkeemelés jelentősnek tűnik, a szűk 15 milliárd forint azonban még mindig csak töredéke az új mobilszolgáltató jövőbeli forrásigényének. Szakértők szerint ugyanis a hálózat kiépítése, fenntartása, a marketing, illetve a működéshez szükséges létszámú alkalmazott foglalkoztatása csak az első két esztendőben 300 milliárd forintjába kerülhet az új mobilszolgáltatónak, mely ebben az időszakban ilyen nagyságrendű bevételt még biztosan nem termel majd. A cégnél pontosan még az sem árulták el, hogy mindezt miből kívánják finanszírozni: Schmidt Pál, a vállalat igazgatóságának tagja korábban mindössze annyit mondott, hogy a társaság a beruházások során tulajdonosi hozzájárulásra és banki forrásokra is támaszkodik majd.

Mindenesetre az szinte biztosra vehető, hogy a későbbiekben újabb tőkeemelésre kényszerül majd a három állami tulajdonú cég.

Új tagok az igazgatóságban

Az alapszabály első verziója óta változott az MPVI igazgatóságának összetétele is. A testületnek továbbra is tagja Kalmár István, aki 2010 nyarán mondott le a Posta elnöki posztjáról, illetve Schmidt Pál, aki egy évvel később állt fel az MPL vezérigazgatói székéből, és maradt az igazgatóságban Lehoczki Gábor is.

Az új alapszabályban azonban már nem szerepel Tokai Magdolna, az MVM üzletfejlesztési osztályvezetője, és Majoros Sándor, az MFB felügyelőbizottsági tagja sem. Helyükre Téren Róbert, a Magyar Villamos Művek stratégiai igazgatóságának távközlésért felelős vezetője, illetve Kulcsárné Takács Krisztina, az MFB Invest Zrt. befektetéskezelési osztályvezetője kerültek.

Az okirat szerint az (első) igazgatóság tagjai megbízásukat továbbra is ingyenesen látják el.

Az új alapszabályban azonban már nem szerepel Tokai Magdolna, az MVM üzletfejlesztési osztályvezetője, és Majoros Sándor, az MFB felügyelőbizottsági tagja sem. Helyükre Téren Róbert, a Magyar Villamos Művek stratégiai igazgatóságának távközlésért felelős vezetője, illetve Kulcsárné Takács Krisztina, az MFB Invest Zrt. befektetéskezelési osztályvezetője kerültek.

Az okirat szerint az (első) igazgatóság tagjai megbízásukat továbbra is ingyenesen látják el.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.