BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Műholddal követné a teherautókat a T-Systems

Egyre több vállalat jelentkezik be a hazai elektronikus útdíjfizetési rendszer építésére, holott az erre vonatkozó tendert a projektfelelős Állami Autópályakezelő Zrt. csak a következő hetekben írja majd ki. A világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíj-megoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalatának számító Efkon-csoport még hét elején jelezte, hogy elindul a tenderen, tegnap pedig a T-Systems jelentette be, hogy készen állnak egy elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetésére és működtetésére Magyarországon.

Utóbbi társaság csütörtöki sajtóeseményén arról is beszámolt, hogy amennyiben ők nyernék a pályázatot, műholdas pozicionáláson alapuló útdíjszedési rendszert (GNSS) építenének ki hazánkban, hosszabb távon ez a megoldás ugyanis – a fizetősre tervezett úthálózat komplexitása miatt – költséghatékonyabb, mint szintén a több nyugat-európai országban használt mikrohullámú technológia. Molnár Attila, a T-Systems útdíjért felelős vezető tanácsadója elmondta: az alacsonyabb kiépítési költségeken túl az is a GNSS technológia bevezetése mellett szól, hogy egy ilyen rendszer kiépítése jóval gyorsabb, mint egy mikrohullámúé, mivel utóbbi jelentős út menti infrastruktúrát igényel, ahol sok esetben az engedélyeztetés is hónapokat vesz igénybe.

Márpedig a projekt mielőbbi lezárása a kormány számára kiemelkedően fontos szempont, hiszen a kabinet már a következő évi büdzsében is jelentős bevétellel számol ebből a forrásból: a T-Systems kalkulációi szerint a 2013. július 1-jére tervezett rajthoz képest minden nap késés 470 millió forint bevételkiesést jelent a költségvetés számára.

A T-Systemsnél jelezték: bíznak abban, hogy a cég számára a tenderen előnyt jelent majd, hogy a társaság mögött ott áll a teljes T-csoport, ez ugyanis biztosíthatja a projekt előfinanszírozását. A pontos beruházási költségeket ugyanakkor Molnár Attila egyelőre nem tudta megbecsülni, mivel – mint elmondta – a végső összeg nagyban függ azoktól a részletektől, amelyek csak a tenderből derülnek majd ki.


Évi 150 milliárd forint folyhat be

A kormányzat elképzelései szerint 2013. július 1-jétől minden 3,5 tonnánál nagyobb gépkocsinak kilométer alapon kell majd útdíjat fizetnie a magyarországi gyorsforgalmi és főutak használatáért. A szabályozás nagyjából 6300 kilométernyi útszakaszt érint majd, a költségvetésnek pedig éves szinten 150 milliárd forintos bevétele származhat ebből a forrásból. A projekt beruházási igénye is igen jelentős: a kabinet a 2013-as büdzsében 75 milliárd forintot különített el erre a célra.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.