BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hotelláncok: nincs ok panaszra

Javuló eredményt produkált tavaly a Danubius- és az Accor-csoport is. A sokcsillagos házakban szépen gyarapodott a vendégforgalom.

Külön-külön igen, összességében azonban nem lehet panaszuk a szállodáknak, hiszen 2012-ben 135,8 milliárd forint szállásdíjbevétel keletkezett náluk, ez az összes szállásdíjbevétel 89,3 százalékának felel meg és 9,3 százalékos növekedést jelent 2011-hez képest. Nem sok oka lehet a panaszra például a Magyarországon is jelen lévő francia Accornak, bár a legnagyobb európai szállodalánc 599 millió euró adózás utáni veszteséggel zárta a tavalyi évet az egy évvel korábbi 27 millió euró nyereség után. „A mínusz az Egyesült Államokban működő Motel 6 szállodalánc eladásának elszámolási veszteségéből keletkezett, e nélkül 80 millió euró volt a cég tavalyi profitja” – közölte a cég. Az Accor – amelyhez többek között a Novotel, a Mercure, a Sofitel, az Ibis, az Etap lánc tartozik – bevétele 1,5 százalékkal 5,649 milliárd euróra emelkedett. A kamat és adófizetés előtti eredmény (EBIT) 3 százalékkal 526 millió euróra emelkedett 2012-ben, ami megfelelt a cég által várt 510-530 millió eurónak. Az Accor 92 országban 3500 szállodát működtet 439 ezer szobával, és 150 ezer embert foglalkoztat.

Egyre kevesebb oka van a panaszra a Danubiusnak is, amelynek az adózás előtti nyeresége 2012-ben 1,971 milliárd forint volt, szemben a 2011-es 2,339 milliárdos veszteséggel. „Az összes működési és egyéb bevétel 2012-ben 46,4 milliárd forint volt, ami 6 százalékkal magasabb a tavalyi évhez képest, a valamennyi földrajzi szegmens által elért jelentős növekedés hatására. Euróban kifejezve a csoport árbevétele csak enyhe növekedést mutatott a deviza árfolyamok változásának következtében.

A csoport foglaltság 2012-ben 62,7 százalék volt, szemben a 2011-ben elért 60,7 százalékkal” – közölte a szállodalánc. Hozzátették: a magyarországi szegmens bevétele 26 milliárd forint volt, ami 3 százalékos javulást jelent, mivel a szállodák foglaltsága enyhén nőtt.

A működési nyereség 592 millió forinttal javulva 64 millió forintot ért el. A jelentős budapesti szoba kapacitás többlet és az erősödő verseny továbbra is a nettó euró áraik szerény csökkenését eredményezte.

A magasabb átlagárat és egyéb bevételt hozó szegmenseik – flexibilis árakon érkezők és a kongresszusi vendégek – jelentős visszaesést szenvedtek el, a kiesésüket zömmel az egyéni gyógy-wellness és szabadidős vendégek pótolták. „Egyértelmű pozitívumként az egyéni üzletemberek forgalmának növekedését tekinthetjük.

A recessziós gazdasági környezetben ezt az eredményt különösen nagyra kell értékelnünk. Az átlagos tartózkodási idő 2012-ben 2,8 nap volt, amely megegyezik a tavalyi évivel” – tudatta a cég. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szerint a magyarországi szállodák teljesítménye Közép–Kelet Európában 2012-ben – elsősorban a nagyon alacsony szállodai árak következtében – csupán a szlovákiai hotelekét múlta felül.

A vizsgálatukban szereplő 31 város között tavaly Budapest szállodái szobafoglaltságban a 23., nettó átlag szobaárban pedig csak a 29. – Pozsonyt és Vilniust megelőzve – helyen végeztek. Holott a négycsillagos házakban jelentős mértékben, 17,1 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma, de az ötcsillagos kategóriában is számottevő, 5,5 százalékos növekedést könyvelhettek el.

Felcsillagozott szállók

Március elején, a hajdúszoboszlói Hunguest Hotel Aqua-Solnak adják át a háromszázadik Hotelstars védjegytáblát. Eddig a hazai szállodáknak mindössze harmadát minősítették át, de további 215 darab hotel már regisztrált a folyamatra. Ez a szobaszámot tekintve 45 százalékos lefedettséget jelent. Eddig főleg a nagyobb méretű szállodák csillagoztatták újra magukat. Az egy-, két-, háromcsillagos szállodák, 11 szoba felett 66 ezer forintot fizetnek a minősítésért. A tanúsítás egyébként nem kötelező, de a jogosulatlan viselésért bírság járhat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.