BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kérdőjeles sikertörténet a SZÉP-kártya

A szálláshelyek bevétele mindössze 10 milliárd forint volt tavaly SZÉP-kártyából. A fürdők még rosszabbul jártak

Egyelőre mégsem tűnik sikertörténetnek a SZÉP-kártya. A KSH adatai szerint tavaly a kereskedelmi szálláshelyek bevétele mindössze 10 milliárd forint volt SZÉP-kártyából. Még siralmasabb, hogy összességében 3 milliárd forintért váltottak be üdülési csekket. Annak tükrében még gyengébb az eredmény, hogy a szállásdíjbevétel 152 milliárd forint volt 2012-ben, ami folyó áron 8,2 százalékos növekedést jelentett. Ráadásul a szállodák szobakapacitás-kihasználtsága is 4 százalékkal magasabb, mint 2011-ben. Fénykorában az üdülési csekk sokkal népszerűbb volt a SZÉP-kártyánál: még 2009-ben 25,4 milliárd forint bevétele származott a csekkből a szállásoknak, 2010-ben pedig 28,9 milliárd forint. Szintén fontos tényező, hogy 2009-ben még 2 millió csekktulajdonos volt, az NGM adatai szerint pedig jelenleg mintegy 765 ezer kártyabirtokos akad az országban. Így nem csoda, hogy a belföldi turizmus számai annak ellenére sem emelkedtek, hogy 2012 tele volt négynapos hétvégével.

"A Magyar Fürdőszövetség a SZÉP-kártya felhasználásáról szóló kormányrendelet módosítását kezdeményezte, hogy átjárhatók legyenek az alszámlák fürdőbelépők vásárlására. A módosítás szövegtervezetét benyújtották az illetékes helyettes államtitkárságra” – mondta Vancsura Miklós, a szövetség ügyvezető elnöke. Kifejtette: felmérésük szerint a SZÉP-kártya három alszámlájának felhasználhatósága némi zavart okozott a vendégek körében, ugyanis aki nem kért rekreációs felhasználási lehetőséget, nem tudott fürdőhelybelépőt venni a szállásra és a vendéglátásra elkülönített keretből.

A fürdőszövetség mintegy 50 nagyobb fürdőt üzemeltető 37 tagvállalata adatait vizsgálva megállapította, hogy az üdülési csekk és a SZÉP-kártya együttes forgalma 2012-ben 1,63 milliárd forint volt, 2011-hez képest 18 százalékkal, 2010-hez viszonyítva mintegy 40 százalékkal csökkent a két készpénz-helyettesítő szegmensben.

Pár hónapon belül kiderül, hogy mérséklődik-e az érdeklődés a kártyák iránt. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azonban egyelőre abban bízik, hogy a SZÉP-kártya sikertörténete 2013-ban is folytatódik. „Nincs kormányzati szándék arra, hogy a kártya zsebei között teljes átjárhatóságot biztosítsunk” – mondta Fodor Olivér, az NGM turisztikai osztályvezetője. A kormány meghosszabbította a kártyákra 2011-ben feltöltött összegek felhasználásának határidejét május 31-ig, valamint örökölhetővé tette a kártyán maradt összeget. A kibocsátó bankoknak készpénzben kell kifizetniük az örökséget.

A legutóbbi adatok szerint a SZÉP-kártyára eddig közel 71 milliárd forintot utaltak a munkáltatók. Ennek több mint fele érkezett a legnépszerűbb vendéglátás alszámlára. Ezt követi a szálláshely alszámla, míg a szabadidő zsebbe töltöttek a legkevesebbet. A 770 ezer kártyabirtokos a teljes rendelkezésre álló összeg több mint felét már fel is használta.

Jut pénz az üdültetésre

„Az Erzsébet utalvány tervezett változtatásai örvendetesek, azonban a fürdők ezen esetben is hátrányba kerülnek, mivel csak azon utalvánnyal lehet igénybe venni őket, amelynek adóterhe 51,17 százalék” – közölte a Fürdőszövetség. Az utalvány forgalmazásából származó, ráfordításokkal csökkentett bevétel biztosítja, központi költségvetési források bevonása nélkül az Erzsébet-programot. „A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány közel 3 milliárd forintot fordít idén szociális üdülésre, gyermekek, fiatalok táboroztatására, őszi, téli kirándulásokra” – közölte Nagy Anna, az Erzsébet-program szóvivője. Az Erzsébet-utalvány 2012. év végi eredményei: több mint 2 millió felhasználó, több mint 35 ezer munkáltató, és több mint 30 ezer elfogadóhely. Az utalványcsalád elfogadóhelyi hálózatához január elejétől február első két hetéig több mint 4300 új pont csatlakozott.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.