A tipikus magyar üzleti utazó több éjszakát is eltölt tárgyalásai során külföldön, amihez általában 3–4 csillagos szállodát választ, úti céljainak toplistáját Bécs, London és Frankfurt vezeti, a légitársasági szolgáltatások közül legfontosabb számára az ingyenes poggyász, a szállodák esetében pedig az ingyenes wifi tűnik nélkülözhetetlennek – derült ki a Business Traveller Hungary magazin és a Lufthansa közös kutatásából.
A válaszadók 36 százaléka évente 3–5 alkalommal indul üzleti célból külföldre és ugyanekkora azok aránya is, akik évente csak 1–2 alkalommal utaznak. Havonta többször a válaszadók egyötöde, havi rendszerességgel 9 százaléka indul útnak. Legtöbben uniós tagállamokba járnak (57 százalék), a környező, nem uniós országokba 18, Észak-Amerikába és Ázsiába 8-8, a Közel-Keletre 5 százalék utazik.
Az első számú célpont Bécs, amit London, Frankfurt, Berlin, Párizs, München, Prága, Brüsszel, Amszterdam, Milánó, Barcelona és Varsó követ. Az amerikai kontinensen New York a legtöbbet látogatott célpont, San Francisco és Los Angeles a két dobogós célállomás, a Közel-Keleten Dubai és Doha, Ázsiában pedig Peking, Szingapúr és Tokió a leglátogatottabb.
A válaszadók kétharmada több éjszakát is eltölt külföldön, 28 százalékuk egy éjszakára marad, mindössze 5 százalék jön haza a kiutazás napján.
Többségben vannak a repülővel utazók, gépkocsival 34, vonattal 10, busszal 3 százalékuk indul útnak és döntően középkategóriás, 3–4 csillagos szállodában szállnak meg. A luxuskategóriát 13 százalék, az alacsony árfekvésű szállókat 10 százalék választja.
A felmérésben részt vett vállalatok 34 százaléka évi ötmillió forint feletti összeget költ céges utakra, 28 százalék viszont egymillió alatti büdzsével rendelkezik, 22 százalék 1-3 millió, 12 százalék 3-5 millió közötti keretből gazdálkodik.
Az Észak-Amerikába és Ázsiába utazó üzletemberek vállalkozásainál az átlagnál jóval nagyobb arányban alkalmaznak saját utazási menedzsert és/vagy utazási irodai szerződéssel rendelkeznek, az utazási büdzsé szinte mindegyiknél meghaladja az évi 5 millió forintot. Jellemzően milliárdos árbevételű cégekről van szó.
Az üzleti utakat a válaszadók 45 százaléka magának szervezi, negyedük utazási irodán keresztül intézi az utat, 17 százaléknál cégen belül utazással esetileg foglalkozó kolléga végzi a menetjegyek és a szállás foglalását. A szerződött utazási iroda kiválasztásánál a legfontosabb szempont a rugalmasság, a globális keretszerződés 26 százalékban döntő, az ár 22 százalékban, a transzparens számlázás pedig 8 százalékban számít. A céges utak 37 százalékát online, egyharmadát telefonon vagy e-mailben a szolgáltatónál, 27 százalékban a szerződött utazási irodán keresztül foglalják. A légitársasági szolgáltatások esetében a magyar üzleti utazóknak a legfontosabb a feladott poggyász. Ami a szállodai szolgáltatások fontosságát illeti, az 1–5-ig terjedő skálán a legmagasabb pontszámot a wifi kapta.
Jó a turistaosztály is
Európán belüli utazáshoz a válaszadók 59 százaléka turistaosztályt választ, 13 százaléka premium economyt, businessen 7 százalék utazik, fapadoson 21 százalék. Európán kívül 51 százalék a turista és 22 százalék a premium economy aránya, de a válaszadók 23 százaléka businessen utazik, 3 százalék first classon. Az első osztály kényelméért 17 százalék a business jegy árán felül még további 10 százalékot fizetne, 14 százalékuk 20 százalékos felárat lát reálisnak, és 2 százalék hajlandó 50 százalék feletti többletköltséget fizetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.