BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak teherautóké lesz a körgyűrű?

Az M0 körgyűrű, valamint az azon belüli autópálya-szakaszok fizetőssé tétele az útmenti vállalkozások, a fuvarozók, a munkába járók számára egyaránt terhet jelent. A rendelet olyan későn jelent meg, hogy a fekete gazdaság által amúgy is sújtott fuvarozók rövid távon nem tudják érvényesíteni költségeik növekedését a megrendelőkkel szemben.

Az arányos közteherviselés érdekében az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége. A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok esetében is megszűnik – áll egyebek között a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében. Az autósok éves, megyei matricát vásárolhatnak ötezer forintért, cserébe használhatják az érintett szakaszokat is.

„Az idei költségvetési törvény 133 milliárd forintos bevételt irányzott elő a teherautók használatarányos útdíjából. A jövő évre az aktuális költségvetési törvénytervezetben már 149 milliárd szerepel, ami azt jelenti, hogy a költségvetés legalább 16 milliárd forinttal többre számít a fuvarozók tevékenysége alapján” – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, aki szerint az 5 százalékos útdíjemelést olyan későn jelentették be, hogy azt rövid távon már nem lehet érvényesíteni a megrendelőknél.

Egy kis fuvarozó vállalkozás vezetője ezzel kapcsolatban azt mondta lapunknak, hogy az ágazatban tapasztalható fekete gazdaság okozta árverseny miatt már így is a tavaly előtti szintre csökkent a kilométerenkénti szállítási tarifa és ebben a helyzetben csak néhány hete jelent könnyebbséget a gázolaj árának csökkenése.

Az MKFE is tisztában van magyarországi fekete fuvarozás mértékével, de tehetetlen. Amint Karmos Gábor elmondta, rengeteg engedély nélküli fuvarozó – köztük igen sok ukrán – dolgozik alacsony tarifákkal országszerte, így olyan helyzet alakult ki, hogy a tisztességes vállalkozások még az indokolt költségnövekedésüket sem tudják elfogadtatni a megrendelőkkel. Ráadásul nem nő olyan mértékben a hazai fuvarozási teljesítmény, amint korábban várták, így idén is százas nagyságrendben szűntek meg az elsősorban belföldi fuvarozásra szakosodott, 1-20 járművel dolgozó vállalkozások. Amíg 2006-ban még 21 ezer fuvarozó cég volt Magyarországon, ma már csupán 12 ezerről beszélhetünk.

Karmos Gábor szerint az M0 fizetőssé tétele is költségnövekedést jelent a fuvarozók számára, ugyanakkor a döntés közlekedés-szervezési és környezetvédelmi szempontból egyaránt védhetetlen. Példaként hozta fel, hogy eddig Újpest illetve Rákospalota felől úgy mentek Vác felé az autósok, hogy a körgyűrűn párszáz méter megtétele után lehajtottak az M2 autóútra. Ezentúl viszont nagy az esély, hogy a forgalom jó része Dunakeszin, esetleg még Gödön is át fog menni és ott hajtanak fel az M2-re. Bús Balázs óbudai polgármester pedig Facebook bejegyzésében a Megyeri híd fizetőssé tételét tartotta elfogadhatatlannak, mondván: sokkal fontosabb volna Észak-Budának, hogy tehermentesítsék a 10-es és a 11-es utat, minthogy fizetőssé tegyék Budapest legészakibb dunai átkelőjét.

„Az olyan kisboltosok, vendéglátó vállalatok költségeit is növeli az M0 körgyűrű fizetőssé tétele, amelyek valamelyik Metró áruházban szerzik be árukészletüket” – jelentette ki Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy a körgyűrű valamint az azon belüli autópálya szakaszok mentén számos logisztikai központ, autószalon és szerviz és hipermarket van, amelyek működésére az útdíj negatív hatással lehet. Mindemellett az agglomerációból is drágább lesz a munkába járás, tehát igen széles azok köre, akiket hátrányosan érint a rendelkezés.

„A januártól évi 5 ezer forintért vásárolható megyei autópálya matrica egy hónapra eső díja alig több, mint 400 forint, ennyi pénzért pedig az agglomerációból munkába járók nem térnek át a településeken átvezető mellékutakra” – mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára tegnapi sajtótájékoztatóján Budapesten. Az M0 autópálya déli szakaszát kivéve, valamennyi autópálya és gyorsforgalmi út fizetős lesz a jövő év első napjától, a fizetési kötelezettség a városhatár végét jelző táblánál kezdődik – tette hozzá a helyettes államtitkár. Az M0 déli szakaszára olyan támogatási megállapodást kötött a kormány az unióval, hogy ott nem lehet pályadíjat szedni – indokolta a kivételt Csepreghy Nándor.

Az évi 5 ezer forintos megyei matrica 37 980 forint megtakarítást jelent mindazoknak, akik eddig azért vásárolták meg az ország egész területére érvényes 42 980 forintos matricát, mert nem volt annál olcsóbb, hiába csak a megyén belül használták a gyorsforgalmi utakat – érvelt a helyettes államtitkár. Aki például Budapesten lakik, de Fejér megyében dolgozik, annak két darab 5 ezer forintos megyei matricát kell vásárolnia, ő is olcsóbban veheti igénybe az autópályát, mint eddig – tette hozzá. Arra a kérdésre, hogy másutt nem fizetősek a nagyvárosokat elkerülő autópályák, Csepreghy Nándor azt válaszolta, hogy a bécsi körgyűrű, valamint a prágai körgyűrű újabb szakaszai is fizetősek. A Miniszterelnökségtől származó információ szerint az M0 autópálya nem fizetős déli szakasza, az M1 autópályától az M5 autópályáig tart.

Terven felüli Waberer’s flottabővítés

Megérkezett annak a 120 új Mercedes-Benz Actros vontatóból álló flottának az első kontingense, amellyel a Waberer’s International Zrt. tovább bővíti és frissíti jelenleg 3300 járműből álló flottáját. A flotta 100 kilométerre vetített üzemanyag-fogyasztása 2014 első félévében csaknem 3 százalékkal csökkent a megelőző év azonos időszakához képest. „Az idei beruházási terven felül kötöttük meg a szerződést a 120 vontatóra és a döntés a harmadik negyedéves eredmények alapján született” – mondta lapunknak Wáberer György, kiemelve, hogy ez a flottabővítés 200 új munkahelyet teremt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.