Január elsejéig ingyenes volt az M5-ös autópálya a szerb határtól az M43-as csomópontig, az M43-as pedig az 5-ös útig, most viszont ezeket a szakaszokat is fizetőssé tették. A Szegedre tartó vajdaságiak, akik eddig díjmentesen közlekedhettek, most ötezer forintot fizethetnek évente, vagy kerülniük kell a tiszaszigeti, ásotthalmi, tompai átkelők felé. Ezeknek a településeknek a lakói joggal tartanak attól, amitől más gyorsforgalmi utak mellett élők, hogy megnövekszik a forgalom a közútjaikon, mivel sokan inkább kikerülik a fizetős, főként a rövid fizetős szakaszokat. Az új útdíjrendszerrel a vidéken élők közül sokan spórolhatnak, ennek ellenére a kritikusok szerint számos aránytalanságot, furcsaságot, igazságtalanságot eredményez.
A matricák mindenesetre fogynak: 1500 helyen lehet megvásárolni és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. tájékoztatása szerint eddig több mint 82 ezer e-matricát értékesítettek, csaknem 50 ezer autós váltott már ilyet. Tegnap, az interneten voltak fennakadások, sokakat az az üzenet fogadta vásárláskor, hogy "a rendszer pillanatnyi túlterheltsége miatt, a további belépés jelenleg nem lehetséges". Ebből rögtön arra következtetetett több hírportál is, hogy a rendszer leállt.
"A rendszer nagyon túlterhelt, de nem állt le az értékesítés" - mondta Róna Márta, a NÚSZ Zrt. kommunikációs vezetője. Azt mondta, óráról órára több ezer eladást regisztrálnak, vagyis ezek szerint nincs szó arról, hogy összeomlott volna a rendszer. Csupán túl sokan akarnak egy időben vásárolni.
Akinek mégsem sikerül vásárolni, a büntetéstől január 31-éig eltekintenek, de csak akkor, ha a lefülelt autós legkésőbb március elsejéig megveszi az éves megyei matricát.
Az új útdíjfizetési szisztéma miatt civilek tüntetésre készülnek, az ellenzék alkotmánybírósági normakontrollt kezdeményezne és hatástanulmányokat követel.
Ha a kormány február végéig nem vonja vissza az útdíj kiterjesztéséről szóló rendeletet, akkor március elsején valamennyi sztrádán blokádot szerveznek – mondta a Népszabadságnak Büki Zoltán, aki társaival egy december végi civil megmozduláson már tiltakozott a sztrádák fővárosi bevezetői szakaszainak és az elkerülők díjasítása miatt. Míg a civilek ultimátummal és blokáddal küzdenének az útdíj kiterjesztése ellen, addig az LMP az Alkotmánybíróságtól remél segítséget. Közölték: megkeresik a másik két ellenzéki frakciót, mert az alkotmánybírósági normakontroll kezdeményezéséhez a képviselők egynegyedének támogatása szükséges.
Tiltakozik az útdíj Vas megyét érintő része ellen a fideszes honvédelmi miniszter, a térség országgyűlési képviselője is. Hende Csaba diszkriminatívnak tartja a 86-os út fizetőssé tételét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.