Kiemelten figyeli a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a takarékszövetkezeti szektor átalakulását, és az ezen tevékenysége során feltárt, az üzleti tevékenységgel kapcsolatos jogellenesség orvoslására – bírság kiszabásával vagy anélkül – határozati úton igyekszik rávenni a szövetkezeti hitelintézeti szektor tagjait. Mint ismert, az MNB 2016. június 7-én kapta vissza a „fogait”, akkor került vissza a jegybank bankfelügyeleti ellenőrzése alá a teljes takarékszövetkezeti rendszer.
Az elmúlt hetek határozatai után, a múlt hét végén az MNB ismét több intézkedést hozott nyilvánosságra. A felügyelet az ernyőbankot, a Takarékbank Zrt.-t 5,5 millió forintos, a Korona Takarékot pedig ennél is súlyosabb, 9 milliós bírság megfizetésére kötelezte, míg a Centrál Takarék mint a Mátra Takarékszövetkezet jogutódja 3,8 millió forintot fizethet.
Az MNB megállapításai szerint az ernyőbank a pénzforgalmi törvény előírásainak nem megfelelően biztosította a lakossági és mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek számára előírt, ingyenes utólagos tájékoztatási kötelezettséget, és mindkét társaság számára hibául rótta fel, hogy a pénzforgalmi szerződés megkötése előtti tájékoztatást nem egyértelműen és közérthetően valósították meg. A bankkártyás fizetésekkel kapcsolatos visszaéléseknél a Takarékbank és a Korona az MNB megítélése szerint nem megfelelően tájékoztatta az ügyfeleket arról, hogy milyen esetben mentesül ő mint szolgáltató a jóvá nem hagyott fizetési művelettel összefüggésben keletkezett kár alól, de a más devizában zajló ügyletek konverziójánál is tártak fel problémákat. A Centrál Takarék bírságában már az is közrejátszott, hogy a szövetkezet nem intézkedett a jogszabályban előírt 24 órán belül a hibás teljesítés után a jóváírásról, az eredeti állapot helyreállításáról.
A Takarékbank az MNB szerint a lakossági és a mikrovállalati ügyfelekkel megkötött szerződéseiben, a keretszerződés megkötését megelőző tájékoztatás során az ügyfél által fizetendő valamennyi jutalékról, díjról, költségről és egyéb fizetési kötelezettségről nem nyújtott egyértelmű, közérthető és pontos tájékoztatást.
A közvetítők útján nyújtott bankkártyaszerződések felmondása, megszűnése esetén a bank több esetben nem csak a ténylegesen teljesített szolgáltatás arányos ellenértékét számolta fel az ügyfeleknek. (A takarékok kártyáit az ernyőbank bocsátja ki, neki van szolgáltatói licence a kártyatársaságokhoz.) A bankszámlaváltás másik oldalán talált kivetnivalót az MNB a Koronánál:
itt azt nehezményezte, hogy a takarék a más szolgáltatótól érkező kérés esetén nem a jogszabályban foglalt módon és határidőben szüntette meg az ügyfelek nála vezetett számláit, illetve azt is felrótta, hogy a pénzintézet nem rendelkezett a számlaváltás folyamatát az ügyfél számára bemutató tájékoztatóval.
Felrótta a Takarékbanknak a felügyelet azt is, hogy a csoportos beszedések kezelése során korlátozta az ügyfél azon jogát, hogy visszatérítést kérjen a nem megfelelő teljesítés esetén, a Centrál Takaréknak pedig az volt a hibája, hogy a nem teljesítésről nem küldött üzenetet a megbízónak.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.