Megítélésem szerint a devizahitelesek kiemelt és külön kezelt megsegítése gazdaságilag nem igazán méltányolható mindaddig, amíg az így felvett hitelek terhei kisebbek, mint a forinthiteleseké. Mindezeken túl joggal felvethető az is, hogy a hitelfelvétel időpontjától napjainkig élvezett előnyök „beszámítása” elengedhetetlen a társadalmi méltányosság érvényesítésénél.
Bár a gazdaságpolitikát, különösen pedig az évtized egészében érvényesített monetáris politikát súlyos felelősség terheli a magyar gazdaság szereplőinek devizában történő ilyen mértékű eladósodásában, de a jövőbeni megsegítésnél nem szabad elfelejteni, hogy makrogazdasági szinten az államadósság fölpörgésén keresztül már eddig is igen súlyos árat fizettünk. Bár az eladósodás nemcsak a lakásépítéssel függ össze, de ez eladósodásunk egyik kulcseleme, és a jelenlegi helyzetben ennek a problémának a kezelése van napirenden.
A lehetőségeket meghaladó állami támogatások és az erős forint mítosza olyan, egymást erősítő folyamatokat indított be, amelyek egyrészt a 90-es évek megtakarító jellegű lakossági pénzügyi magatartását néhány év alatt a devizában történő hitelfelvétel irányába változtatta. Másrészt a relatíve olcsónak tűnő devizahitelek a lakásárak száguldását eredményezték. Végül, a relatíve olcsó devizahitel a gazdasági szereplők hitelképességét szinte parttalanná tette.
A lakosság pénzügyi magatartásának pálfordulása azt eredményezte, hogy a költségvetés tartós túlköltekezésének finanszírozásában már nem játszott szerepet, sőt, az elmúlt években a lakosság jelentős eladósodása következett be. Ráadásul a nemzetközi pénzbőség időszakában a hazai bankok olcsóbb forrásokhoz jutottak, így a lakossági megtakarítások ösztönzése elmaradt.
A devizahitelesek megsegítését szolgáló jövőbeli kormányzati megoldások kialakításánál nem kellene figyelmen kívül hagyni tehát, hogy részben a devizahitelesek nem jelentéktelen részének felelőtlenségéből is fakadó gazdasági terheket már eddig is a gazdaság legszélesebb rétegei viselték, így méltánytalan lenne, ha a formálódó „megsegítés” közvetlen terheit is rájuk raknánk. A veszély pedig nagyon valós: az a megjelent kormányzati vélekedés, hogy kidolgozható olyan megoldás, amely sem az érintettek, sem a bankok és a költségvetés számára nem jelentenek többletterheket, vagy a dolgok nem kellő megértését, vagy a szélesebb közvélemény félretájékoztatását jelenti. Ebben az esetben ugyanis borítékolhatóan a józanul viselkedők, a devizahitelekben nem érintettek fogják viselni – mint eddig – a kormányzati megsegítés összes pénzügyi terhét. Mert nem vitatható, a bekövetkezett forintleértékelődés nemcsak a devizahitelesek számára fájdalmas többletkiadás, hanem makrogazdasági szinten is csökkenti a belföldön felhasználható jövedelmeket. Akkor pedig jogos a kérdés: ki fizeti a révészt?
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.